Författare Ämne: Fornlämningar utefter Österlen-leden  (läst 15364 gånger)

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
Fornlämningar utefter Österlen-leden
« skrivet: maj 05, 2007, 18:08 »
Ska snart ut och gå en bit på Österlen-leden. Någon av skåningarna på forumet som kan tipsa om fornminnen utefter leden? Det gäller sträckan Brantevik-Simrishamn-Kivik-Brösarp-(nästan)Kristinehov. Några har jag redan prickat in: Bredarör och Havängsdösen. Simris-ristningarna har jag bara lite grovt kollat in att de verkar ligga söder om Simrishamn. Är de koncentrerade till en lokal, eller väldigt utspridda?

/Mats

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Fornlämningar utefter Österlen-leden
« Svar #1 skrivet: maj 05, 2007, 23:15 »
Här några tips. I Fornsök som jag hänvisar till kan du hämta ut exakta kartor vilka underlättar:

Start Brantevik

Simris kyrka. Två vackra runstenar vid kyrkan, de enda i Skåne som tillverkats av en svensk runristare. Visar att Österlen var svenskt i början av 1000-talet. Suck!

Simrislund några kilometer söder om Simrishamn. Hällristningar direkt väster om kustvägen invid ett stenbrott (havet endast ett stenkast från vägen). Stor parkeringsplats med toalett. Mycket sevärda ristningar.
http://www.fmis.raa.se/cocoon/fornsok/visa.html?objektid=10111400230001

Södra Simrishamn: Simrishamn 15:1 Hällristningar:
http://www.fmis.raa.se/cocoon/fornsok/visa.html?objektid=10111400150001

Södra Simrishamn: Simrishamn 18:1 Hällristningar:
http://www.fmis.raa.se/cocoon/fornsok/visa.html?objektid=10111400180001

Simrishamn kyrkan, från början ett mindre stenkapell från kanske 1200-talet som sedan byggdes ut till stadskyrka.

Österlens Museum i Simrishamn

Vik: nära landsvägen 1 km nordväst om byn finns en gånggrift och en dös i en stor gravhög.
http://www.fmis.raa.se/cocoon/fornsok/visa.html?objektid=10111100080001
http://www.fmis.raa.se/cocoon/fornsok/visa.html?objektid=10111100050001

Stenshuvud: Hällkista strax invid södra slänten på Stenshuvud
http://www.fmis.raa.se/cocoon/fornsok/visa.html?objektid=10112300200001

Stenshuvud: Besök på huvudet är ett måste. En jättefornborg uppe på huvudet (300 meter tvärs över, nästan omöjlig att se i grönskan.)
http://www.fmis.raa.se/cocoon/fornsok/visa.html?objektid=10112300370001

Ängakåsen med Penninggraven ca 500 meter söder om Kiviksgraven; stensättningar, bautastenar etc. Ligger invid landsvägen mellan denna och havet.
http://www.fmis.raa.se/cocoon/fornsok/visa.html?objektid=10112300430001

Kiviksgraven

Vitaby: triumkrucifix från 1200-talet med hål i huvudet där det finns en bit av Jesus äkta kors (man ser det inte men krucifixet är fint, kyrkan likaså).

Södra delen av Vitaby, sydväst om kyrkan omedelbart öster om landsvägen finns rester efter en gammal borg, Vallabacken.
http://www.fmis.raa.se/cocoon/fornsok/visa.html?objektid=10114200370001

Direkt intill ligger ett gravfält ett gravfält med skeppssättning, domarring och resta stenar.
http://www.fmis.raa.se/cocoon/fornsok/visa.html?objektid=10114200360001

Direkt invid ligger en offerkälla ”Pengakällan”
http://www.fmis.raa.se/cocoon/fornsok/visa.html?objektid=10114200350001


Ravlunda kyrka: Väster om tornet Frithiof Nilsson Piratens berömda gravsten om mannen som alltid gömde allting till morgondagen … I korets sydmur på insidan en text målad 1612 om hur Gustav II Adolf mördade hela befolkningen norr om Ravlunda och brände 24 kyrksocknar. Han stoppades dock i grannsocknen.

Havängsdösen

Brösarp: Otroligt backlandskap

Brösarps backar: Gammal gästgivaregård. På kyrkogården öster om koret offret för Yngsjömörderskan, dvs svärmodern som tillsammans med sin son mördade henne. Gravsten med text ungefär: ”Hennes böner rörde dem ej alls.”

Hallamölla: norr om Eljaröd är en gammal vattenkvarn som fortfarande hålls vid liv. Fin natur.

Kristinehov: Massa gruvtäkter från alunbrukets tid på 16-1700-talet.


Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Fornlämningar utefter Österlen-leden
« Svar #2 skrivet: maj 06, 2007, 17:28 »
Jättestort tack, Sven, för de olika tipsen.
Har suttit och gått igenom dina länkar i FMIS, och även sökt runt lite mer i registret på främst hällristningar och stenkammargravar, det är ju sån't som är lite "högvilt" för en stockholmare som ser mest järnålder här uppe. Tror jag börjar få kläm på var de stora hällristningshällarna ligger.

Det slår mig när jag tittar runt i registret på socknarna runt Brösarp, Ravlunda och Kivik att det finns väldigt många domarringar. Är det speciellt så i detta område eller är de så frekventa över hela Skåne? Eller rentav i sydsverige i stort? Här i Mälardalen ser man ju inte så många sådana.

/Mats

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Fornlämningar utefter Österlen-leden
« Svar #3 skrivet: maj 06, 2007, 22:28 »
Jag vet inte hur du kommer till Österlen men gör du det med bil bör du inte missa de två i min mening häftigaste fornlämningarna.

Järrestads hällristning med bl.a. den dansande mannen och mängder med andra ristningar en kilometer norr om Järrestads kyrka.
http://www.fmis.raa.se/cocoon/fornsok/visa.html?objektid=10107300130001


S:t Olofs medeltidskyrka med sina många bevarade trähelgon och altare och S:t Olof själv framme i koret. Yxan är löstagbar och ska strykas mot det onda men den måste sättas i St. Olofs hand tre gånger för att ”laddas om”. En hel rund stenpelare med medeltida bomärken och i runskrift bönen  ”St Ole bed för mig”. 300 meter sydväst om kyrkan den välbevarade källan. Kraften i vattnet fungerar fortfarande. Botade själv en pensionärs benverk genom att låta honom plumsa runt.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Fornlämningar utefter Österlen-leden
« Svar #4 skrivet: maj 07, 2007, 09:06 »
Finns ingen bättre PR-man för Skåne än du, Sven  ;D
Tack för tipsen, återigen. Nej, vi har inte bil denna gång, blir pågatåg och bussar, så vi får ta vad som bjuds utefter vägen. Men jag spar tipsen för framtiden, blir säkert en bilresa någon gång också. Skulle gärna vilja se Dalby kyrka t.ex., och Foteviken förstås...

Betr. mitt surrande om domarringar - såg just på en utbredningskarta (ur Arkeologi i Norden) att det ju är Småland och Västergötland som är de stora landskapen för domarringar, borde ha kommit ihåg det. Skåne var snarast glest i den vägen enligt den grova översikten. Men traditionen var ju uppenbarligen så utbredd över hela sydsverige att det ju inte är så konstigt om det kan finnas koncentrationer även i Skåne och på andra platser i utkanten av domarringarnas kärnområden. Kan ju spegla att Kivikstrakten var tättbebodd under äldre järnålder, eller att kulten som avsatte domarringar var speciellt livaktig däromkring.

/Mats

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Fornlämningar utefter Österlen-leden
« Svar #5 skrivet: juni 04, 2007, 22:28 »
Gjorde en web-sida med bilder som jag tog på de fornlämningar vi passerade. Finns lite kommentarer där också. (Nej, det är ingen blogg  :P )

http://web.telia.com/~u87633332/osterlen.htm

Tack än en gång för tipsen, de var till stor hjälp.

/Mats

Utloggad didis

  • Novis
  • Antal inlägg: 14
SV: Fornlämningar utefter Österlen-leden
« Svar #6 skrivet: juni 05, 2007, 15:52 »
Tack för presentationen! Trots att jag varit en del på Österlen finns det uppenbarligen mycket jag missat.

Åh vad mina barn skall bli glada över att få se ÄNNU fler fornlämningar nästa gång vi åker till Brantevik!!

Utloggad ronny.wagre

  • Novis
  • Antal inlägg: 1
SV: Fornlämningar utefter Österlen-leden
« Svar #7 skrivet: juni 05, 2007, 18:44 »
Mycket fina bilder, det ger mig tips inför vår resa till Skåne i sommar.
Ronny

Utloggad Zedrick

  • Novis
  • Antal inlägg: 11
    • http://www.exilregeringen.se
SV: Fornlämningar utefter Österlen-leden
« Svar #8 skrivet: juni 21, 2007, 15:44 »
Gjorde en web-sida med bilder som jag tog på de fornlämningar vi passerade.

Trevliga bilder. Ointressant fakta: min mormor bor i huset precis brevid Domarringen i Skepparp (över vägen, ca 50 meter).

Och trevligt med turister som verkligen uppskattar vad finns på Österlen, istället för att bara springa omkring, skräna och vara ivägen :-)

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Fornlämningar utefter Österlen-leden
« Svar #9 skrivet: juni 23, 2007, 17:31 »
... min mormor bor i huset precis brevid Domarringen i Skepparp (över vägen, ca 50 meter).
Lyckliga hon som får bo i så fina omgivningar. Antar att hon varit medveten om domarringen sedan gammalt. Har rentav folket i trakten något lokalt namn på fornlämningen?

Såg förresten i registret att det ska ligga en hög alldeles bredvid - den måste jag ha missat helt. Får väl skylla på att vi började bli lite hungriga och trötta vid tillfället.

/Mats

Utloggad Zedrick

  • Novis
  • Antal inlägg: 11
    • http://www.exilregeringen.se
SV: Fornlämningar utefter Österlen-leden
« Svar #10 skrivet: juni 26, 2007, 08:27 »
Antar att hon varit medveten om domarringen sedan gammalt. Har rentav folket i trakten något lokalt namn på fornlämningen?

Nej, det finns inget särskilt namn för den kvar i folkminnet, till skillnad från t ex "mormorskullen" på Ravlunda skjutfält. Anledningen är väl ryktena om att Danskar en mörk natt på 1800-talet grävde ner en kopparkittel med pengar i den kullen - sådant är antagligen mycket intressantare och minnesvärt än en imponerande - men guldfri - domarring.

Citera
Såg förresten i registret att det ska ligga en hög alldeles bredvid - den måste jag ha missat helt. Får väl skylla på att vi började bli lite hungriga och trötta vid tillfället.

Inte så konstigt, den är mycket medsliten - och ser mest ut som en liten förhöjning i marken med lite stenar. Någon gång (30-talet? Jag minns inte och har inga lämpliga böcker i närheten) hittades en eller ett par "guldgubbar" av Bornhomstyp vid dommarringen, jag gissar på att de kommer från den nästan utplånade högen.

/ Jesper

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Fornlämningar utefter Österlen-leden
« Svar #11 skrivet: april 17, 2009, 11:17 »
Ska gå en annan sträckning av leden nu i maj: mellan Ystad och Simrishamn. Något i fornlämningsväg utefter den kuststräckan man inte får missa? Ales stenar känner jag till, förstås, liksom hällristningarna strax söder om Simrishamn.

/Mats

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Fornlämningar utefter Österlen-leden
« Svar #12 skrivet: april 17, 2009, 21:17 »
Int vet jag om det är någon turistisk gångstråk du ska ut och trampa på eller om du själv kan välja. Int vet jag om du bara är en forndåre eller kan tänka dig medeltid också. Jag skulle ha lagt turen så här:

Ystad:
S:ta Maria kyrka vid torget: Långhuskrucifixet med äkta människohår från 1400-talet, kalkmålningarna i koromgången och den medeltida altaruppsatsen i norra kapellet.

Det välbevarade franciskanerklostret, även med intressant museum med forntidsprylar.

Istället för att gå utmed kusten skulle jag vika av åt nordost:
Öja medeltidskyrka och Stora Herrestads medeltidskyrka och hembygdsgård. Här finns också en gammal gästgivaregård.
Borrie kyra: pärlan på Österlen, från 1100-talet. Helt otrolig liten sak som ger en fantastisk inblick i hur en kyrka såg ut. T.o.m. triumfkrucifixet finns på rätt plats – på norra väggen. Nyckel hänger alltid vid kyrkdörren.

Därifrån rakt österut till Nedraby som var kungsgård på 1200-talet med trevlig kyrkoruin. Här kan du smita in till Brita spettkaksbagerska, en legend på Österlen med sitt bageri direkt invid kyrkoruinen. Träffar du henne och hennes gubbe, hälsa från mig (den långe från Malmö) så får du garanterat en lektion i hur man bakar spettekaka på gammalt skånskt sätt.

Från Nedraby fortsätt rakt österut, sedan söderut mot Stora Köpinge. Norr om Stora Köpinge en fantastisk borganläggning från 1200-talet med stora vallar, kallad ”Vallen”. Stora Köpinge var en internationell handelsplats under vikingatiden. På kyrkogården en runsten. Sydost om kyrkan den välbevarade dösen ”Trollasten” som min gamla lärare Märta Strömberg en gång grävt ut. Två kilometer sydväst om kyrkan ett antal stora bronsåldersgravhögar.

Från Stora Köpinge över Tosterup slott med sin fina medeltidskyrka till Bollerup borg. En borgpärla på Österlen, liknande Glimmingehus men du behöver inte betala 80:- till Riksantikvarieämbetet för att komma in (entren är gratis). Glöm inte att bese Bollerup kyrka direkt intill. Fantastiska målningar från 1474.

Hannas medeltidskyrka med ett av Nordens lägsta vapenhus. (Räkna gärna tinnarna på gaveln och ställ frågan om muraren var nykter.)

Nu vänder du söderut mot kusten. Örums lilla by passeras med Örums fattighus hundra meter från landsvägen direkt söder om byn. Löderup kyrka och kastal är imponerande. Glöm inte att se dopfunten från 1100-talet med scener ur Olav den heliges liv och hans död vid Stiklastad 1030.

På vägen ut mot kusten finns den stora gånggriften Carlshög (tror jag den heter).

Och så är du framme vid Ale stenar och får slåss mot Bo Lind som vill prångla ut sin sagobok om astronomi till dig. Därefter följer du kusten till Simrishamn. Gislövshammar är mycket intressant och hällristningarna söder om Simrishamn får givetvis inte bommas. Uppe i Gislöv finns ett fint smidesmuseum i den gamla skolan och de två uppländska runstenarna vid Simris kyrka gör att du får glädjetårar och hemkänsla.

Ska du besöka kyrkorna (utom Ystads och Borrie) kolla upp tel.nr i katalogen innan färden så du kan beställa tid med vaktmästarna. De är alltid tjänstvilliga men Svenska kyrkan är hopplösa på att ange tel.nummerna så man hittar dem, t.o.m. på Internet.

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Fornlämningar utefter Österlen-leden
« Svar #13 skrivet: april 17, 2009, 22:35 »
Många bra tips, kan även rekommendera Bjäresjö Slott  (det gamla)    Glöm inte det fantastiska "Frasses musikmuseum"  i Simrishamn   Där får man en utomjordisk upplevelse som tar många veckor att tänka på och smälta, - lämnar ingen oberörd.  Kan ej beskrivas. Har haft besök av FN-organ.  Men OK - ingen fornlämning.  Mina arbetskamrater som ej är vana musee-besökare pratade om Frasses i flera år efteråt.

Esse Eriksson, flygarkeologen, har även tagit ett flygfoto av en okänd stensättning vid Kabusa-åns utlopp.  Nästan lika stor som Ales stenar.  (Ännu ej upptäckt av Bob Lind)

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Fornlämningar utefter Österlen-leden
« Svar #14 skrivet: april 18, 2009, 11:13 »
Missa inte Glimmingehus! Visst kostar det i inträde, men i priset ingår guidning av borgen (om man inte vill gå runt själv förstås). Men kör inte "turistvägen", dvs vägen Tomelilla - Simrishamn, där är knökfullt med tyskar. Kör istället en vacker "omväg" där man dessutom passerar Bollerup. Kör genom Tomelilla och sväng höger mot Bollerup, följ vägen rakt fram hela tiden. Mycket vacker natur att titta på. Så småningom kommer man fram till en större väg, sväng till vänster mot Hannas. Kör rakt fram till Hammenhög. I Hammenhög, sväng höger mot Vallby (strax efter mataffären på vänster sida). Följ vägen rakt fram och passera genom Vallby (där för övrigt Jens Holgersen Ulfstand, grundaren av Glimmingehus, ligger begravd i kyrkan). Efter Vallby kommer man fram till en fyrvägskorsning, sväng vänster. Första vägen till höger är uppfarten till Glimmingehus.

Och vill man så kan man stanna till på vägen på Gunnarshög och köpa kallpressad skånsk rapsolja, mycket god!

/Åsa.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Fornlämningar utefter Österlen-leden
« Svar #15 skrivet: april 18, 2009, 16:10 »
Oj vad många bra tips. Nu är det så att jag går - bilen stannar hemma - så längre avstickare bär alltid emot. Och jag går inte själv - vilket innebär att det är andra viljor med i sammanhanget så man får försöka kompromissa in fornlämningar på vägen - bäst är om man kan "råka snubbla" på dem  :o . Visst kan vi välja väg, Sven, men vi kommer att följa den uppgjorda "Österlenleden" som är en del av Skåneleden, den följer i denna del nära stranden (vilket vi gillar, havsvågor, fågelskådning mm., som Stockholmare måste man bara ut ibland...). Det handlar också om att hitta övernattningar utan att behöva ta alltför långa dagsetapper, faktiskt ett av de mer svårlösliga problemen rent allmänt vid vandringar i Sverige (om man inte vill släpa på tält förstås), åtminstone när det är lite "off season".

Stort tack för alla tips, ska bearbeta dem, och kika lite i Fornsök också. Hittar jag någon okänd "kalender" ska jag genast meddela er, så ni får veta det före Bob Lind.  ;)

/Mats
P.S. Kyrkor och borgar är intressanta också, är inte begränsad till forntiden.


Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Fornlämningar utefter Österlen-leden
« Svar #16 skrivet: april 18, 2009, 17:56 »
Nästa år fortsätter du antagligen din utforskning av Skåne, då mellan Ystad och Höllviken. Då är ni välkomna att utan kostnad övernatta i en riktig  vikingasäng i mitt vikingahus i Foteviken. Vi har fåglar och havsbrus så det räcker (du kan t.o.m. ro ut med en forntidssydd träbåt och håva upp lite flundror också). Erbjudandet gäller för övrigt alla på forumet som är hågade. Ni måste dock ha vikingakläder vilka ni kan få låna om egen brist är för handen. (Obs - detta är inte avsett som reklam utan som en skånsk invitation)

För din färd i år, betänk att när ni rundar Sandhammaren är detta en av de största förlisningsplatserna i Norden (efter Falsterbo rev). Gå upp i fyrtornet och bese också den gamla räddningsbåten i sitt skjul invid tornet.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Fornlämningar utefter Österlen-leden
« Svar #17 skrivet: april 20, 2009, 08:16 »
Tack för tipsen och inbjudan, Sven. Ska hålla det i åtanke!

/Mats

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Fornlämningar utefter Österlen-leden
« Svar #18 skrivet: juni 13, 2009, 17:14 »
Det är nästan nedslående att gå igenom fornlämningsregistret för den lilla del av Skåne som jag passerade förbi för några veckor sedan. Oj vad mycket det funnits men oj vad mycket som tagits bort! Jag vill inte tro att skåningar är värre än andra svenskar i detta avseende  ;) men helt klart har vi alla fått betala ett pris för utnyttjandet av Sveriges rika "kornbodar", antar att läget är samma på Östgöta-slätten och andra fullåkersbygder. Man kan bara konstatera att under termen "bortodling" ryms egentligen i många fall onödigt och vårdslöst beteende långt fram under 1900-talet. Se bara på Borrby 3:1:

http://www.fmis.raa.se/cocoon/fornsok/search.html?raa_number=Borrby%203:1&province=Sk&parish=1029&tab=3&page=1&objektid=10102900030001&extent=1399806.0313960977,6146041.793437358,1400470.1352041482,6146303.730795912&layers=Sverige;Fornl%C3%A4mningar;Fornl%C3%A4mningar%20etiketter;Fornl%C3%A4mningar%20markering;&overview=0

Slut-texten gillar jag:
Citera
Gravarna påträffades i samband med byggnation av kustvägen 1934. Arkeologer tillkallades men de beslöt invänta bättre väderlek för fortsatta undersökningar. Detta spoilerades dock av ortsbor som själva undersökte vad som fanns kvar och sedan även ombesörjde flyttning av gravarna 1-3.

/Mats

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Fornlämningar utefter Österlen-leden
« Svar #19 skrivet: augusti 13, 2011, 11:37 »
Eftersom Sven Lagman har lagt upp många intressanta platser vill jag bara tipsa om en liten avstickare mot Sjöbohållet om man är på Österlen.

Åk en tur till Sövde: http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%B6vde

Där fanns en av Biskop Abasalons borgar Sigosta på det som är den nyare delen av byns kyrkogård. Platsen är mycket vacker. Kyrkogården har också en gravhög som är modern och inte brons- eller järnålder.

Thomas I