Författare Ämne: Patris från Linköping  (läst 10017 gånger)

Utloggad gangrade

  • Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
Patris från Linköping
« skrivet: april 11, 2007, 08:19 »
I dagens aftonblad står det om ett fynd av en Patris i/vid en gravhög utanför Linköping, gjort av en amatörarkeolog.
Två frågor efter artikeln:
Ett: Kul att man hittar en patris - när får man se bilder etc?
Två: Vad gör en amatörarkeolog vid en gravhög för att hitta en patris - gräver han/hon? Begår han/hon brottsliga handlingar, har bonnatur, eller sätter sig och visslar tills patrisen kommer krypande?

/SA
Qui tacet, consentit

Utloggad hariwulf

  • Medlem
  • Antal inlägg: 23
SV: Patris från Linköping
« Svar #1 skrivet: april 11, 2007, 08:34 »
den hittades under 'ordnade' former, det är ett projekt som bl a innefattar Martin Rundkvist - det finns mer att läsa på hans blogg

http://saltosobrius.blogspot.com/2007/04/kaga-gold-foil-figure-model.html


Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Patris från Linköping
« Svar #2 skrivet: april 11, 2007, 09:14 »
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad gangrade

  • Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
SV: Patris från Linköping
« Svar #3 skrivet: april 11, 2007, 14:09 »
Tack för upplysningarna.
Det är ju många gånger man vet att ab inte skriver rätt, eller saltar rubriker och ingresser för att man ska läsa, och denna gång gick på det.
Iaf, läste på martins blogg, när han beskrev motivet känns det som om jag har sett det någonstans. Kommer ni på var den bilden (ja, eller liknande) finns så posta en länk här...
Jag kan i alla fall se bilden framför mig...

Sedd från sidan, knut i håret, lång kappa - fast på min bild har hon handen uppsträckt - jag kanske bara dagdrömmer?

Gorm: Får man citera martin här?
Citat från: Martin Rundquist - see link (http://saltosobrius.blogspot.com/2007/04/kaga-gold-foil-figure-model.html)
Looking at the model, she's facing right, chin held high and proud. Her hair forms a large knot at the back of her head and then cascades down her back. She's wearing a long dress with a train, a shawl over her shoulders, pointed shoes and indistinct pectoral jewellery. Her right hand is visible, held close to her chest, thumb pointing rearwards and the fingers upward
Qui tacet, consentit

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Patris från Linköping
« Svar #4 skrivet: april 11, 2007, 14:35 »
Gorm: Får man citera martin här?

Innehållet i en blogg bör kunna betraktas som "offentligt utgiven" så det är bara att citera på (enligt god sed såklart).

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Patris från Linköping
« Svar #5 skrivet: april 11, 2007, 22:19 »
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Patris från Linköping
« Svar #6 skrivet: april 11, 2007, 22:42 »
Jag förstår tanken med undersökningen. Sättuna-Kaga är en mycket stark kandidat som gammal centralplats för Roxenbygden.

Utloggad Lars Lundqvist

  • Stammis
  • Antal inlägg: 185
    • arkland
SV: Patris från Linköping
« Svar #7 skrivet: april 12, 2007, 17:53 »
Vill ni se hur patris-hittarna såg ut tidigare idag så kan ni ta en titt här: arkland.wordpress.com

Jag tog en tur för att hälsa på med ett av dessa "satans verktyg" i högsta hugg. Martin och hans gäng har fått fram fantastiska resultat och han lär väl blogga loss fram i helgen. Han lovade dock en blänkare på salotsobrius ikväll.

Sättuna är inte en stark kandidat längre... Sättuna åtminstone licentiat... :-)

Utloggad Peppe

  • Medlem
  • Antal inlägg: 80
    • AHIMKAR
SV: Patris från Linköping
« Svar #8 skrivet: april 13, 2007, 10:33 »
Platsens roll understryks väl också av den var kunglig domän under tidig medeltid. Sättuna donerades 1251 an kung Valdemar Birgersson till domkyrkan i Linköping. Gården omnämns med termen mansio, som kan översättas med huvudgård. (mansiones nostras Eaby scilicet & Setunir ). Troligen var Valdemars egendom ett arv från sverersätten, som anses ha haft en kärnegendom i Kaga. Valdemars farmors farfar var kung Sverker den äldre.

Det är intressant att se hur de platser som var kunglig egendom under tidig medeltid då redan hade ett långvarigt förflutet som centralplatser. Det borde antyda hur den tidiga medeltidens kungasläkter var sprungna ur den yngre järnålderns stormannafamiljer?

Utloggad Ti

  • Stammis
  • Antal inlägg: 360
SV: Patris från Linköping
« Svar #9 skrivet: april 13, 2007, 17:02 »
Det ser ut som om hon ber.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Patris från Linköping
« Svar #10 skrivet: april 14, 2007, 23:31 »
Här är en lite större bild från Martin R:s blogg: http://scienceblogs.com/aardvarchaeology/2007/04/kaga_gold_foil_figure_model.php

En ifylld bild från Mats W från VoF:s forum (Föreningen Vetenskap och Folkbildning): http://www.flickr.com/photos/7814746@N04/458676623/

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Mohawk

  • Medlem
  • Antal inlägg: 38
SV: Patris från Linköping
« Svar #11 skrivet: april 15, 2007, 01:10 »
Jag försöker tolka från den ifyllda figuren: det finns två par fötter och det finns en silhuett bakom "henne". "Hon" sitter på ett föremål med tre cirklar. "Hennes" armbåge är på ett bord. "kanelbullsmycket" kan man inte tolka som ett ryggknappsspänne och vad är det under fötterna ... gräs? Två figurer sedd från sidan?

Utloggad Lars Lundqvist

  • Stammis
  • Antal inlägg: 185
    • arkland
SV: Patris från Linköping
« Svar #12 skrivet: april 15, 2007, 09:08 »

Utloggad Lars Lundqvist

  • Stammis
  • Antal inlägg: 185
    • arkland
SV: Patris från Linköping
« Svar #13 skrivet: april 15, 2007, 09:18 »

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Patris från Linköping
« Svar #14 skrivet: april 15, 2007, 11:52 »
Är det bara jag som tycker att det ser ut som "damen" sitter och ber en bön?

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Patris från Linköping
« Svar #15 skrivet: april 15, 2007, 13:27 »
Är det bara jag som tycker att det ser ut som "damen" sitter och ber en bön?
Hi hi, läs Tis inlägg ovan.

/Micke

Utloggad Johan

  • Medlem
  • Antal inlägg: 62
SV: Patris från Linköping
« Svar #16 skrivet: april 15, 2007, 15:47 »
Armställningen påminner lite om den höviska gest som man kan finna inom medeltida skulptur och måleri. De brukar hålla ihop, eller hålla om, manteln eller mantelspännet.

Men det känns ju onekligen väl tidigt tidsmässigt för en sådan tolkning. Jag vet f.ö inte när eller var denna gest först uppträder?

/ Johan

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Patris från Linköping
« Svar #17 skrivet: april 15, 2007, 16:26 »
Bilderna på guldgubbematriserna skiftar ofta i kvalité. De guldgubbar som t.ex. finns i Slöinge framträder rätt så tydligt för att inte tala om några av Torslundaplåtarna. Den här figuren tycker jag nog är av dålig kvalité, fast spännande är det förstås att det inte finns någon liknande bild.

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Patris från Linköping
« Svar #18 skrivet: april 15, 2007, 16:54 »
Det nya stjärnskottet inom den tidigmedeltida forskningen, Sharon Ratke, har tillsammans med Rudolf Simek lämnat den allmänna uppfattningen att guldgubbarna avbildar gudar och framkastar istället idén att de framställer gester i rättsliga sammanhang, ett slags höviskt beteende vars förebilder finns i de kontinentala lagtexterna. Den patris som hittades utanför Linköping avbildar troligtvis en kvinna, som sitter vid ett bord med knäppta händer. Det skulle vara intressant att höra hur Sharon kopplar ihop detta med höviskt beteende i rättsliga sammanhang.

Utloggad mrund

  • Stammis
  • Antal inlägg: 102
    • Aardvarchaeology
SV: Patris från Linköping
« Svar #19 skrivet: april 16, 2007, 08:02 »
Peppe, var kan man läsa om Sättunas medeltida ägoförhållanden?

I bilder som dessa finns aldrig någon djupdimension, vilket killen som fyllde i fotot inte visste. Den vågräta linjen är nog inte ett bord, det är damens skärp. Och hon har nog inte händerna knäppta: den andra handen är på andra sidan kroppen och osynlig.

Ifyllaren påpekade att hennes två fötter är ovanligt långt till höger, vilket antyder att damen sitter på lådan med de tre punktcirklarna.

Hon har inte gräs under fötterna: hela bilden omges av en pärlad ram.

Har ni sett att hon gapar? Det ser ut som om hon talar eller sjunger, liksom de små barbershopkvartetterna på Ålleberg-halskragen.