Författare Ämne: Portal:Arkeologi  (läst 4456 gånger)

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
Portal:Arkeologi
« skrivet: april 09, 2007, 14:41 »
Nu har Wikipedia en portal om arkeologi.

Gå in och se efter vad ni tycker (var snälla med omdömmerna, för det är jag som gjort den  ;))

http://sv.wikipedia.org/wiki/Portal:Arkeologi

/Micke

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Portal:Arkeologi
« Svar #1 skrivet: april 09, 2007, 15:39 »
Det var ett bra initiativ. Jag har dock en invändning. Du skriver: ”Sättet att begrava sina förfäder har växlat mellan tidsepoker och skiljer sig också av religiösa eller av geografiska skäl” . Personligen anser jag att den religiösa aspekten på begravningsskick hade mindre betydelse än rådande ideologi och mode. Religion har jag mycket svårt att se som något betydelsefullt i sig. Den vanliga uppfattningen hos allmänheten är dock att olika typer av begravningar direkt avpsglar forntida religionsuppfattning. Det är detta jag tycker att man som arkeolog ska ställa sig kritiskt till.

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Portal:Arkeologi
« Svar #2 skrivet: april 09, 2007, 15:55 »
Bra jobbat Micke. Inte minst med tanke på hur svårt det kan vara på Wikipedia om någon vill sätta sig på bakhasorna. Har däremot en kommentar till en länk på sidan, ”Vikingatiden”. Klickar man här kommer man fram till en sida med en tysk karta ”Schweden im Zeitalter der Wikinger”. Den kartan tycker jag lämnar alltför många frågetecken. Så är t.ex. Blekinge markerat som danskt. I alla samtida vikingatexter omtalas det som sveonernas rike. Så sent som ca 1060 ingick det inte i det danska, kristna riket eftersom Egino från Dalby då förde korståg i landskapet. Att Bohuslän var svenskt är också en uppgift som jag är frågande inför. Värmland var väl skatteland under norske kungen? I varje fall under Harald hårfagre och sonen Håkon Adelstensfostre dvs slutet av 800-talet - ca 960. Och hur är det med Finland? Och vad är det för svenska nybyggarkolonier långt inne i Finland?

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Portal:Arkeologi
« Svar #3 skrivet: april 09, 2007, 16:02 »
OJ! Snabbt jobbat. Jag publicerade mina synpunkter på kartan 15.55 och 15.59 var den borta från Wikipedia!

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Portal:Arkeologi
« Svar #4 skrivet: april 09, 2007, 16:08 »
Jag har dock en invändning. Du skriver: ”Sättet att begrava sina förfäder har växlat mellan tidsepoker och skiljer sig också av religiösa eller av geografiska skäl” . Personligen anser jag att den religiösa aspekten på begravningsskick hade mindre betydelse än rådande ideologi och mode. Religion har jag mycket svårt att se som något betydelsefullt i sig. Den vanliga uppfattningen hos allmänheten är dock att olika typer av begravningar direkt avpsglar forntida religionsuppfattning. Det är detta jag tycker att man som arkeolog ska ställa sig kritiskt till.

Portalens syfte är att samla innehåll med ankytning till arkeologi och göra det lättillgängligt för människor som vill lära sig mer om arkeologi.

Jag hittar inte just det stycke du hänvisar till, det mesta av det textmässiga innehållet på portalen är alltså sammanställningar av texter som redan finns på wikipedia.

Om du klickat dig fram till en artikel som har ett innehåll som är felaktigt går det bra att klicka på fliken "redigera" högst upp och ändra på innehållet (under förutsättning at du har goda källor för dina faktauppgifter).

Har däremot en kommentar till en länk på sidan, ”Vikingatiden”. Klickar man här kommer man fram till en sida med en tysk karta ”Schweden im Zeitalter der Wikinger”. Den kartan tycker jag lämnar alltför många frågetecken.

Jag har tagit bort kartan som finns på sidan Sverige under Vikingatiden, denna sida är ett gammalt arv, som finns i artikelserien "Sveriges förhistoria". Motsvarande artikel för vendeltiden har tagits bort eftersom det ansågs onödigt att ha en artikel som heter "Sverige under vendeltiden" och en som heter "Vendeltiden", då vendeltiden endast finns som tidsindelning i sverige. Kanske skulle man resonera likadant när det gäller Vikingatiden och helt sonika ta bort "Sverige under vikingatiden"?

/Micke

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Portal:Arkeologi
« Svar #5 skrivet: april 09, 2007, 16:09 »
OJ! Snabbt jobbat. Jag publicerade mina synpunkter på kartan 15.55 och 15.59 var den borta från Wikipedia!

I aim to please  ;)

/Micke