Jag vågar sticka ut hakan och påstå att jag är mer bekant med den svenska nyhedniska rörelsen än vad man kan läsa sig till i publikationerna från "Vägar till Midgård". Likväl påstår jag att det inte är främst rasistiska grupperingar som lockas, det var åtminstone inte dessa jag hänvisade till vilket du direkt antog. Dessa nyhedningar anser att de utövar en sed/religion som har en kontinuitet tillbaka till järnålder och känner sig därmed kränkta av att arkeologer har grävt upp deras förfäder och förvarar dem på museum.
Jag antar att det är en fråga inom vetenskapliga och förnuftsmässiga domäner vi diskuterar och inte marginaliserade och utkantsbaserade new age trosuppfattningar? Vilka du än känner och på vilket sätt, är det så att inom extremhögern finns denna typ av uppfattningar som du vill kalla nyhedniska. Jag förstår inte varför detta skall fönekas. Du hävdar uppenbarligen att det skulle finnas någon kontinuitet och koppling till ett förkristet bruk för över tusen år sedan. Det finns ingen sådan koppling itifrån några reella argument, utan det handlar om helt andra saker eftersom den förkristna tro som en gång fanns är borta ur den minsta kontinuitetsaspekt. Det handlar om problem i vår nutid som har en viss relevans bakåt, men knappast till det förkristna samhället utan det närmaste tidsmässigt måste vara den nyhedniska vurm som fanns i hitler Tyskland därav det stora intresset inom vår egen extremhöger, det handlar om ett arv på ett eller annat sätt.
Du jämställer "trosuppfattningar" med sametingets krav? Det är givetvis två helt skilda saker. I fallet med sametingets krav förstår jag inte vad som skulle handla om någon jämförbar trosfråga. Det känns inte relevant alls. Dessutom jämför du något du uppenbarligen anser är relevant, de jag kallade "nissar", vilket kanske var hårt, låt oss kalla dem vilsna istället, som tror på att det finns asagudar som man utifrån blot och offer kan beveka. Jag kallar det sorgliga vanföreställningar och jag tycker personligen att när du jämför dessa marginaliserade uppfattningar med sametingets krav så reducerar du och relativiserar detta krav och därmed samerna själva förvånadsvärt grovt. Du jämför utifrån en vetenskaplig och förnuftsmässig utgångspunkt och likställer samernas krav med en nutida tro på asagudar med vetskapen om en konkret gravplundring och likskändning utifrån den tidens rasistiska förtecken. Detta utifrån något du kallar hyhedningar som historiskt fanns under den hitlertyska eran när rasismen just drogs till sin spets. Detta känns inte riktigt välgenomtäkt.
Jag kan fortfarnde inte inse att din jämförelse har någon som helst relevans utan känns mest som ett förringnde av problematiken och samernas krav, medvetet eller omedvetet-det vet jag faktiskt inte utifrån vad du skrivit.
/P-A