Författare Ämne: Värdering av kulturlämningar  (läst 6968 gånger)

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
Värdering av kulturlämningar
« skrivet: mars 20, 2007, 13:44 »
Dessa inlägg är avdelade från Inventerare eftersom de passade bättre som en egen diskussion.
/Johan - Admin



Det är inte något större problem om en fornlämning är felbestämd. Statusen är det viktiga! Frågan om vad som värderats som fast fornlämning har varierat under åren. 
/Urban


Kan jag hålla med om förstås. Att lämningen skyddas är ju viktigast. Förhoppningsvis kommer fornlämningsbegreppet också att vidgas så att ytterligare kategorier får ett ordentligt lagskydd.
« Senast ändrad: mars 21, 2007, 20:11 av Gorm »
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
Värdering av kulturlämningar
« Svar #1 skrivet: mars 20, 2007, 15:18 »
Det är inte något större problem om en fornlämning är felbestämd. Statusen är det viktiga! Frågan om vad som värderats som fast fornlämning har varierat under åren. 
/Urban


Kan jag hålla med om förstås. Att lämningen skyddas är ju viktigast. Förhoppningsvis kommer fornlämningsbegreppet också att vidgas så att ytterligare kategorier får ett ordentligt lagskydd.

Nu är vi inne på riktigt viktiga, problematiska och intressanta saker. Varför kan samma typ av lämning i två angränsande län tillåtas ha olika status, den ena fornlämning och den andra kulturlämning? KMLs portalparagraf föreskriver ju endast att lämningen skall vara varaktigt övergiven etc. De flesta lämningar som hamnar i kulturlämningsslasktratten utan praktiskt skydd är de fato varaktigt övergivna av gågna tiders bruk. Bättre vore att allt klassades som fornlämning, länsstyrelsen avgör ändå vad som skall undersökas eller ej men då får man en aktiv bedömning som görs i samtiden. Detta kräver dock en aktiv länsstyrelse som i de flesta fall behöver se över sina rutiner, men även få förstärkning.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
Värdering av kulturlämningar
« Svar #2 skrivet: mars 20, 2007, 19:26 »
Jag håller med Leif i att det är olyckligt att när man bedömer samma typ av lämningar på olika sätt i olika län och att det vore bra med mer aktiva beslut från länsstyrelserna. Vidare tycker jag att detta ger en stor rättsosäkerhet för markägarna, exploatörerna och de beslutande tjänstemännen. Dock tror jag inte på att göra alla kulturlämningar till fornlämningar, då jag tror att detta riskerar att vattna ur fornlämningsbegreppet och ytterligare försvåra för acceptansens för dess skydd. Risken är att markägare mfl i högre utsträckning än idag skulle få svårare än idag att hålla sig lagen eller bry sig om den. 

Jag är snarare inne på en linje att man på något sätt måste finna en praxis för hur man skall rangordna olika typer av lämningar, och här har främst RAÄ ett stort ansvar. Det är de som en gång har bestämt vad som skall konstituera en fornlämning, lagen i sig skiljer inte fornlämnings typer från varandra gällande vilka som är viktigare eller har ett större vetenskapligt värde. Det är uppenbart att vissa lämningar ses som mer skyddsvärda än andra, det är också möjligt att man bättre måste definiera vilka lämningar i respektive län som är omistliga; t ex pga av sin särart eller som representativa objekt för olika typer av bruk. Vissa lämningar har uppenbarligen en högre status än andra just beroende på vad de är för lämningar, t ex Birka och Uppsala högar och andra monument med nationell eller internationell status (I denna grupp kan vi slänga in ett antal lokala objekt av vikt för sitt omland). Jämför man dessa lämningar med det skydd som en fossil åker, en by-/gårds tomt eller lämningar efter järn- eller tjärframställning får skiljer det sig rejält. Redan idag kan vi se att lämningar som ligger i vissa miljöer reellt sett får ett högre värde än andra, agrara lämningar har i regel ett sämre skydd än gravlämningar då dessa är lättare att ta till sig, lämningar i skogen har i regel ett sämre skydd då de är mindre synliga än de i urbana miljöer etc. I många delar av landet är det t ex tillåtet att harva i fornlämningsområden, trots att majoriteten av de studier som gjorts visar på avsevärda skador på både synliga lämningar och underliggande strukturer.

Att det sedan finns exempel på fornlämnings typer som i ett län klassas som fornlämningar och skyddas därefter men inte gör det i en andra är djupt beklagligt och bör ses som en indikator på att en nationell debatt rörande fornlämningsbegreppet bör tas.

Magnus Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
Värdering av kulturlämningar
« Svar #3 skrivet: mars 20, 2007, 19:35 »
Så länge man inte gör ett  nytt riksintressesjälvmål så är allt lungt...
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Urban

  • Stammis
  • Antal inlägg: 130
Värdering av kulturlämningar
« Svar #4 skrivet: mars 20, 2007, 20:38 »
Citera
Varför kan samma typ av lämning i två angränsande län tillåtas ha olika status, den ena fornlämning och den andra kulturlämning?

Ja visst är det ett problem! Det är ju på grund av att Länsstyrelsena är beslutande myndighet. I vissa län i Södra Sverige är det praxis att bedöma tex kolbottnar som fasta fornlämningar i andra län bedöms dom som övrig kulturhistorisk lämning. I dagens läge är det nog svårt att genomföra en mera nationell bedömning av forn- och kulturlämningar än vad som finns idag. Då måste nog alla Lst i Sverige komma överens med RAÄ om en revidering.

/Urban

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
Värdering av kulturlämningar
« Svar #5 skrivet: mars 20, 2007, 21:45 »
Skulle nog snarast säga att RAÄ skulle vara tvungna att klarifiera vad som skall gälla. Dels för att RAÄ är den myndighet på nationell basis som ser till kulturmiljövården och dels för att Fornminnesinventeringen har styrts från RAÄ/FMIS, dvs fornminnes inventeringen har utförts utifrån FMIS direktiv, vilkas premisser för vad som konstituerar en fornlämning har skiljt sig något mellan olika faser i reviderings inventeringen. I viss mån har dessutom kriterierna sannolikt inte varit tillräckligt precisa utan alltför öppna för fria tolkningar. Om jag har förstått det rätt har det också funnits riktlinjer som gällt vilka lämningar som skall prioriteras, och denna prioritering har också skiljt sig från år till år eller utifrån geografiskbasis. Sedan skall det inte hållas under stolen att Länsstyrelserna också har ett ansvar, framförallt i hur de förhåller sig till praxis och hur samverkan emellan sig.

Magnus Reuterdahl
« Senast ändrad: mars 20, 2007, 22:25 av Reuterdahl »
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
Rangordna fornlämningstyper
« Svar #6 skrivet: mars 21, 2007, 08:26 »
Jag slog ihop detta inlägg med denna diskussion eftersom de behandlar ungefär samma sak.
/Johan - Admin


Jag är snarare inne på [att man] måste finna en praxis för hur man skall rangordna olika typer av lämningar, och här har främst RAÄ ett stort ansvar. […] …lagen i sig skiljer inte fornlämnings typer från varandra gällande vilka som är viktigare eller har ett större vetenskapligt värde. Det är uppenbart att vissa lämningar ses som mer skyddsvärda än andra […]. Vissa lämningar har […] en högre status än andra just beroende på vad de är för lämningar, t ex […] monument med nationell eller internationell status […]. Jämför man dessa lämningar med det skydd som en fossil åker, en by-/gårds tomt eller lämningar efter järn- eller tjärframställning får skiljer det sig rejält.

Jag tycker att den gode Reuterdal har en poäng här, och att ämnet förtjänar en eget tråd. En rangordning sker redan, som Reuterdal skriver, informellt och frågan är om inte en sådan informell rangordning skadar saken mer, i.o.m. att den kommer att skilja sig åt regionalt o.s.v. Ett annat problem med en informell rangordning är att den är svår att få syn på och därmed kritisera. En formell rangordning skulle vara öppnare för debatt. På sätt och vis, vill jag också tillägga, att en viss officiell rangordning redan finns i förekomsten av beteckningar som "världsarv" etc.

Personligen tror jag att en sådan här rangordning skulle vinna på att inte vara för detaljerad, d.v.s. det bör inte finnas för många nivåer i den. En annan viktig sak är att den måste vara flexibel och gå att justera. Intresset för olika typer av fornlämningar skiftar med tiden vilket gör att objektens "status" måste kunna skiftas.

Det finns också flera risker med en rangordning av denna typ. En sådan är att den kan komma att kasta en skugga i form av en informell rangordning av olika forskningsfällt. Det kan t.ex. komma att anses som viktigare (eller möjligen "finare") att beforska objekt som är högre rankade än objekt med lägre ranking. En annan sak som jag personligen skulle anser som en mycket dålig sak vore om lämningar skulle börja rankas olika utifrån vilka tidsperioder de tillhör. Efter som jag själv vurmar för efterreformatoriska lämningar status som fornlämningar, och dessa inte ens har en självklar status ens på informell nivå så ser jag en uppenbar risk här.
« Senast ändrad: mars 21, 2007, 20:46 av Gorm »

Utloggad David

  • Stammis
  • Antal inlägg: 256
Värdering av kulturlämningar
« Svar #7 skrivet: mars 21, 2007, 08:28 »
Det existerar ju sedan ett par år tillbaka en lista ( http://www.fmis.raa.se/fmis/html/pdf/lamn3.3.pdf ) på alla lämningstyper i FMIS där det också anges vad de ska ha för antikvarisk bedömning.

Det ändrar inte det faktum att det är länsstyrelserna som bestämmer i enskilda fall (de är den operativa myndigheten, inte RAÄ) och att de också i vissa fall (som med kolbottnar) har utvecklats en regional praxis.

Om RAÄ med hård hand styr varje lämningstyps antikvariska praxis med ingen eller lite möjlighet till individuell bedömning av antikvarien i fält eller utan möjlighet för en länsstyrelse att göra en annan bedömning skulle ju innebära en återcentralisering och delvis eller helt en återgång till hur lagstiftningen en gång fungerade innan KML-besluten decentraliserades till länsnivå.

Är det något som är önskas ute i länen? Dvs hårdare central styrning. (OBS! Ej en retorisk fråga).

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
Värdering av kulturlämningar
« Svar #8 skrivet: mars 21, 2007, 08:53 »
Givetvis måste det finnas utrymme för lokala variationer, vissa typer av lämningar är vanligare förekommande inom vissa regioner etc. Vid nyfynd av fornlämningar och i samband med förundersökningar kan man nyttja de bedömningsgrunder som finns tillgängliga via FMIS. Problemet som kvarligger är de fornlämningar som tidigare registrerats och hur man i framtiden skall se på dessa. Som jag ser det måste fornlämningsbegreppet utvecklas och förtydligas för att inte rättsosäkerhet skall uppstå men också för att garantera bevarandet av mångfalden inom kulturarvet.

I vissa områden ses fossil åkermark som fornlämningar i andra som övriga kulturhistoriska lämningar och enda skillnaden på synen är en länsgräns. Jag tror att detta i längden försvagar skyddet av våra fornlämningar. Jag tror inte på en återgång till det gammla systemet men jag tror på en förbättring av det nya, en delö i detta kan vara att försöka rangordna fornlämningar, vilket jag tror att RAÄ redan har föreslagit, ett annat är att se över hur man ser på olika forn- eller kulturlämningar på en mer nationell basis.

Magnus Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
Värdering av kulturlämningar
« Svar #9 skrivet: mars 21, 2007, 08:54 »
Är det något som är önskas ute i länen? Dvs hårdare central styrning. (OBS! Ej en retorisk fråga).

Hoppla, detta lär väl bli en avknoppningstråd efter ett par inlägg kan jag tro. Men nu kör vi!

Ja, jag tror faktiskt att en hårdare central styrning på många vis skulle vara bra för verksamheten. Inte minst för länsstyrelserna som i dagsläget agerar väldigt olika. Jag tror att det skulle vara bra för verksamhetens trovärdighet om det skulle medföra att tillämpningen av lagen skulle bli mer likartad i olika landsändar. Inte minst vad gäller vad det skall få kosta att ta bort en fornlämning av en viss dignitet. Jag tycker att idén med RAÄ finansierade controllers som skulle gå in som stöd i samband med större exploateringsprojekt var en bra idé trots att det inte var så många länsstyrelser som verksde pigga på detta när det diskuterades/utreddes för snart 10 år sedan.

Sedan har vi den viktigaste punkten. Den kommande omskrivningen av verkställighetsföreskrifterna. Där har RAÄ ett stort ansvar att axla det övergripande ansvaret för sektorn, att se till att verksamheten faktiskt håller en acceptabel nivå. Att aktivt se till att oseriösa aktörer inte tillåts verka. Skall styrd upphandling fungera så krävs det en central myndighet med hårda nypor som ser till att verksamheten bedrivs korrekt. Men vad har detta att göra med inventering? Jo, tänk ett landskapsutsnitt som skall utredas inför exploatering, då är det viktigt att det finns en bedömningsstandard att falla tillbaka på. Att en aktör som verkar i hela landet inte skall behöva sätta sig in i lokal bedömningspraxis utan att det faktiskt görs enhetligt oavsett var i landet man får sina uppdrag.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
Värdering av kulturlämningar
« Svar #10 skrivet: mars 21, 2007, 09:06 »
I vissa områden ses fossil åkermark som fornlämningar i andra som övriga kulturhistoriska lämningar och enda skillnaden på synen är en länsgräns.

Det kan till och med skilja inom samma län på extremt subjektiva grunder. Finns det en grav i anslutning så går området som fornlämning annars som kulturlämning.

Ett intressant exempel som jag råkade ut för när jag stormskadeinventerade i 7-häradsbygden, i detta fall Bollebygds kommun. Ett område med fossil åker hade skadats i stormen Gudrun. I samband med det efterföljande arbetet hade hela området schaktats av och var nu fullständigt platt. Området var kulturlämningsklassat vilket gör at det faller under skogsbrukslagens hänsynsparagraf, i praktiken räcker det då att markägaren kan visa att en tillräcklig miljöhänsyn tagits dvs har han sparat lite mossmark och något gammträd så har han tagit en tillräckligt stor miljöhänsyn för att kraven skall vara uppfyllda och han får plana ut kulrutlämningen.... Hade området istället legat ivägen för en markexploatering så hade det troligen gått vidare till undersökning.... Men nu saknades möjligheten att retroaktivt hävda ett lagskydd för lämningen i fråga.

Här hittar ni det stackars området.
« Senast ändrad: mars 21, 2007, 19:44 av Gorm »
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Lars Lundqvist

  • Stammis
  • Antal inlägg: 185
    • arkland
Värdering av kulturlämningar
« Svar #11 skrivet: mars 21, 2007, 10:10 »
Jag har litet erfarenhet av att jobba i stora projekt men i ett före-KML-skede, dvs där Miljöbalken och PBL ligger bakom processen. Där kan hela landskapet analyseras och bedömas utan att göra en skillnad mellan fornisar och kulturhistoriska lämningar. Intressemotsättningarna kan mer konstruktivt hanteras med verksamhetsutövaren/planeraren och med länsstyrelsen. Man undviker KML-hetsen då ofta manövreringsutrymmet är mer begränsat.

I ett MKB-sammanhang blir "inventeraren" mer en landskapsanalytiker med fokus på all hisotira i hela landskapet, gärna med god kommunikativ förmåga. Då menar jag inte att stå och babbla om stensättningar och krukskärvor i lokalpressen som problemlösare i projekten. En annorlunda roll. Rollen innebär också _egna_ ställningstaganden, prioriteringar, som man ska förankra, hos verksamhetsutövaren som hos lst. En fin utmaning i sig!