Suck... det var en hel del text som försvann i mitt inlägg... även mitt i stycket så den framstår delvis som lite obegriplig. Ursäkta för det.
En metod fråga hur kan du i gravmaterialet avläsa folks vilja och inte "maktens" vilja och utifrån vilken teoretisk grund utgår denna tolkning ifrån?
/P-A
Kul att du är intresserad av mitt avhandlingsämne. Allt detta, samt referenser till religionsvetenskaplig forskning i ämnet finner du i min avhandling som du kanske ska läsa lite mer än bara de sista tio sidorna av.
Vad gäller arkeologi i allmänhet jobbar vi ju med sannolikheter snarare än fastslagna sanningar. I det menar jag att positiva argument väger tyngre än negativa. Alltså vad källmaterialen
är snarare än de
inte är. Är gravspråket lågmält och enahanda är det i första hand just ett sådant uttryck snarare än exponent för en "falsk" jämlik ideologi i ett samhälle som egentligen är ojämlikt. Det förra är mer troligt än det senare även om det senare naturligtvis inte kan uteslutas. Detta gäller även frånvaron av statusgravar (ur materiell synvinkel) som du tog upp i ett tidigare inlägg.
Jag menar att man varken ska slänga igen dörrar eller oreflekterat reproducera gamla fastslagna sanningar. Visst har religion i vissa tider varit bland de viktigaste maktlegitimeringsinstrumenten, men det förklarar inte förekomsten av religion som fenomen. Till skillnad från Sanmark har jag försökt tänka nytt och annorlunda samt gått till de som verkligen tänkt till kring religionsskiftet som fenomen – religionsvetarna. Jag kan rekommendera Liselotte Frisks böcker i ämnet och där anförd litteratur.
Sedan måste jag tillägga att människan över tid och rum är sig ganska lik. Istället för att exotisera dåtidens människor kan vi gå till oss själva. Det förflutnas människor är som invånare på en fjärran kontinent. En del förstår vi inte men en hel del kan vi mycket väl förhålla oss till.
Lycka till med dina vidare studier P-A
Fler tidiga 14C-daterade skelettgravar: I Nästa utanför Värnamo i Småland undersöktes 1990 en skelettgrav med lämningar av ett barn på ett tydligt kristet influerat gravfält med 14C-datering från en tand till 634-965 cal AD (1260+-90 BP; kalibrerat 2 sigma). Ytterligare två 14C-daterade skelettgravar på gravfältet ger möjlighet till både tidiga och mer ”normala" dateringar (ungefär 707-1152 AD respektive 682-1152 AD). På gravfältet blandades hedniska (högar med stenpackning) och kristna element (skelettbegravningar i väst-öst). Detta i ett landskap som traditionellt ska ha kristnats mycket sent.
/Ulf
Det här är intressant. Jag menar nämligen att Nästa-gravarna är allt annat än kristna. De ska snarare ses som exponenter för en hednisk reaktion på 900-talet som innebar att den förkristna religionen mer blev inriktad mot förfäderstro och föreställningar om graven som den dödes bostad. Jag jobbar nämligen på en artikel om detta.