Författare Ämne: Konstig plattå vid huvudstabron  (läst 5417 gånger)

Utloggad Peder.e

• Novis
  • Antal inlägg: 3
Konstig plattå vid huvudstabron
« skrivet: mars 11, 2007, 10:03 »
Hej. Har länge undrat över ett ställe som ligger mellan pripps och huvudstabron på bromma sidan. Mitt i skogen syns det tydligt att ett hus varit med syrener och nypon. Problemet är att där huset måste ha varit finns det stora tallar, så det måste ha varit mycket länge sedan. Om någon vet något om detta område skulle jag vara mycket tacksam. Även området som är i skogen bakom kvarnen på kvarnbacksvägen. Brukar vara och promenera i skogen ovanför plantaget och där ser man vissa lämningar. Om någon vet något om dessa platser skulle jag bli mycket tacksam. mvh Peder

Utloggad Heimdahl

• Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
SV: Konstig plattå vid huvudstabron
« Svar #1 skrivet: mars 11, 2007, 10:40 »
Jag vet inget om denna lämning, men däremot en del om syrener och tallar.
Syrenen blir vanlig i svenska allmogeträdgårdar ungefär från 1800-talets mitt. Att bedömma en talls  utifrån deras storlek är extremt svårt. En tall kan uppnå avsevärd stammbredd och höjd på bara 40-50 år om den får växa under gynnsamma förhllanden.
Utifrån vegetationen som råder på platsen du beskriver gissar jag mig till ett senaste bruksdatum för denna lämning till någon gång  1850-1950 ungefär.

Utloggad David

• Stammis
  • Antal inlägg: 256
« Svar #2 skrivet: mars 11, 2007, 12:56 »
Är det möjligen Bromma 25:1 du menar?

Utloggad tty

• Gode
  • Antal inlägg: 1 554
« Svar #3 skrivet: mars 11, 2007, 18:42 »
I dagens sydsvenska skogar är det ytterst sällsynt med tallar som är så gamla som 150 år, så det vi uppfattar som helt "fullvuxna" tallar kan mycket väl vara från slutet av 1800-talet eller början av 1900-talet.
Om man vill se verkligt fullvuxna tallar måste man söka sig till ett litet fåtal naturreservat. De behöver för övrigt inte vara så väldigt mycket större än "vanliga" tallar, det är faktiskt mest på strukturen i barken man ser att de är gamla.

Utloggad Peder.e

• Novis
« Svar #4 skrivet: mars 11, 2007, 21:38 »
Hmm låter troligt, vet inte hur många tallar det är men sju kan stämma. Ska leta etfer ristningen bokstaven k. Hittar jag den så faller allt på plats. Tack

Utloggad Mats Hansson

• Gode
  • Antal inlägg: 1 806
« Svar #5 skrivet: mars 11, 2007, 22:16 »
Ja, Peder, det är troligen fornlämning Bromma 25:1 du har sett. Det kan röra sig om en förhistorisk husgrund, den är c:a 24x7 m (enl. en artikel av Nils Ringstedt i Bromma Hembygdsförenings Årsbok 2003). Den kan i så fall ha tillhört Linta gård, men mera troligt del av en egen, redan på medeltiden försvunnen gård som låg ungefär där Pripps ligger nu (eller låg). Denna gård kan i så fall ha avsatt fornlämningarna RAÄ 21-26, varav bara 25 och 26 finns kvar idag, de andra bortbyggda under 1900-talet. Nr. 26 är ett litet gravfält vid samma brofäste, men på andra sidan om Huvudstaleden.
Nr 25 - det du beskrev, kan istället (och kanske troligare) vara en rest av en lada till Norrby gård, som låg c:a 100m nordväst om husgrunden, det är i så fall kanske en lämning från 1700/1800-talet. Endast en noggrannare undersökning kan nog ge svaret.

Linta gård som jag nämnde ovan, är en av de större gårdarna som fanns här på medeltiden, och troligen under vikingatid. Under historisk tid låg den alldeles väster om Kvarnen, i sydsluttningen av Kvarnberget som hela denna skogsknalle heter. Läget under vikingatid är okänt, kan ha legat lite längre norrut. Hur som helst har den avsatt ett av Brommas största gravfält, RAÄ 28 - det kan vara detta du har sett vid "Plantagen". Gravfältet ligger strax bakom (nordöst om) runstenen som står där. Gravfältet har c:a 70 lämningar (10 högar, 49 runda stensättningar, 8 kvadratiska stensättningar). Där kan man gå länge och försöka skönja dessa lämningar.
Du kan gå in på http://www.brommahembygd.se och klicka på "Fornminnen" så kan du se hela listan över Brommas fornlämningar, fördelade på de 24 stadsdelarna.

/Mats

Utloggad Peder.e

• Novis
« Svar #6 skrivet: april 01, 2007, 21:44 »
Tack för alla underbara svar. En liten fråga från mig som nydligen blivit mycket interesserad av vad som finns, utan att man märker det. Historian där jag bor. Hur kan man få tag i dessa kartor som visar nr. till olika platser som det skrivs om. Skulle vara mycket trevligt. Jo jag är nog säker på att platån jag frågade om förut är nr 25. Det låter mycket troligt. tack

Utloggad tty

• Gode
  • Antal inlägg: 1 554
« Svar #7 skrivet: april 01, 2007, 23:22 »
Använd FMIS Fornsök:

http://www.kms.raa.se/cocoon/fmis-public/index.info

Där finns numera koppling till kartor så man kan se var de olika "numren" ligger.

Utloggad Mats Hansson

• Gode
  • Antal inlägg: 1 806
« Svar #8 skrivet: april 02, 2007, 09:05 »
Om det är Stockholm det gäller så kan du också gå till Stockholms Stadsmuseum och besöka Faktarummet, där ligger en pärm med fornlämningskartorna över Stockholm. Tyvärr kan man nog inte få fotostatkopior där på dessa (man kan ju fråga), men man kan ju alltid sätta sig och pricka in i egna kartor.
Annars är ju som nämts Fornsök-tjänsten på Riksantikvarieämbetets hemsida bra att använda, även om kartfunktionen där är lite begränsad vad gäller möjligheten till översikt.

/Mats