Författare Ämne: Järnåldern i Norrland  (läst 11197 gånger)

Utloggad Runa

  • Medlem
  • Antal inlägg: 34
Järnåldern i Norrland
« skrivet: februari 23, 2007, 19:22 »
Är det fler än jag som tycker att norrlands järnålder hamnar i marginalen när det pratas om järnåldern?

När jag läste arkeologi vid Uppsala Universitet så var det mest stenålder som togs upp när det handlade om norrland och givetvis Mälardalen och de södra delarna när det handlade om järnåldern. Detta kan givetvis skilja sig från övriga universitet. Fynden ifrån järnåldern uppe i norrland är rika, så varför lämnas de utanför?

Är det bara jag som upplever det som om forskningen kring norrlands järnålder står still för tillfället?

Utloggad Návdi

  • Veteran
  • Antal inlägg: 587
SV: Järnåldern i Norrland
« Svar #1 skrivet: februari 24, 2007, 10:43 »
Bures Runa !
Det är mycket som hamnar " i marginalen" sørpå när det gäller Norrland...
Men det har forskats och forskas ganska mycket på järnålder i Norrland - i alla fall vid Umeå Universitet.
Gå hit och se:
http://www.umu.se/archaeology/publikation/index.html
Bebyggelsehistorisk tidskrift nr 14 1987 tar upp "Samer och germaner i det förhistoriska Norrland" kan vara intressant att läsa, även om materialet är av varierande kvalitet.
"Min" professor Per Ramqvist har forskat och skrivit ganska mycket om järnålder, särskilt Mellan-Norrland...


Návdi

Utloggad Runa

  • Medlem
  • Antal inlägg: 34
SV: Järnåldern i Norrland
« Svar #2 skrivet: februari 24, 2007, 13:34 »
Bebbygelsehistorisk tidskrift har jag läst och även Ramqvists publikationer.
Mitt egna forsknings område ligger också i Mellannorrland.

Men det jag funderar kring om det har kommit några nya intressanta studier som har fått ändra bilden av Norrlands järnålder lite?
Den omdiskuterade nedgången i Vendeltid, hur ligger det till på den fronten?
Vid Västernorrlands Länsmuseum i Härnösand har man studerat en del vendeltida kuströsen och om jag inte missminner mig så ändrar det bilden liten av det vendeltida norrland.

Någon fler som vet hur det ligger till med den saken?

Utloggad Dag

  • Novis
  • Antal inlägg: 6
SV: Järnåldern i Norrland
« Svar #3 skrivet: augusti 24, 2009, 23:20 »
Hej Runa och Návdi och alla andra!

Jag vet inte mycket om de vendeltida kuströsen som du efterfrågar Runa, men jag tycker det vore så synd om den här tråden bara tog slut.

Men kan vi kanske säga nåt om järnålderns jordbruk i Norrland till exempel?
Eller kanske nåt om marknadsplatser och kontaktvägar? Ja, jag stjäl ämnet lite grann från andra ställen på det här forumet men jag saknar en norrländsk inriktning på diskussionen där.
Eller finns det kanske en speciell plats som bör diskuteras närmare?

Vad är det som är intressant just nu i Norrländsk järnåldersarkeologi?
"Fucking prehistoric people, I hope they had a shitty time" Jon Rady

Utloggad sjovik

  • Medlem
  • Antal inlägg: 74
  • Mitt ego
SV: Järnåldern i Norrland
« Svar #4 skrivet: augusti 25, 2009, 08:05 »
...Men kan vi kanske säga nåt om järnålderns jordbruk i Norrland till exempel?
Eller kanske nåt om marknadsplatser och kontaktvägar?...
Eller finns det kanske en speciell plats som bör diskuteras närmare?

Ur sydligt perspektiv är "Norrland" ännu idag ett tämligen homogent område, som kan behandlas som en enhet. Det leder givetvis till märkliga resultat i många sammanhang. Kanske skulle även synen på Norrlands historia må bra av någon slags regional indelning av området, med olika förutsättningar.

En sak är dock gemensam för hela området. Såvitt jag förstår har där inte funnits något som kan kallas "maktcentrum", förrän i nyare tid. Den nordligaste Vasaborgen finns i Gävle, Norrlands sydligaste utpost.

Större delen av nuvarande Sveriges yta har alltså utvecklats under nästan hela sin historia, utan klåfingrig påverkan av makthavare. Eller har jag fel?

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Järnåldern i Norrland
« Svar #5 skrivet: augusti 25, 2009, 08:53 »
Ur sydligt perspektiv är "Norrland" ännu idag ett tämligen homogent område, som kan behandlas som en enhet.

Vet inte vad som föranlett det påståendet. Så länge jag varit intresserad av arkeologi (åtminstone sen 1970-talet) har det ju ändå skrivits och diskuterats ganska mycket kring Norrlands forntid, kring vilka delar som varit föremål för sydlig påverkan, kring de geografiska och tidsmässiga förhållandena kring det som vi kan kalla för samisk kultur, kring jägar-samlar-leverne kontra jordbrukets införande osv. Vuollerim var väl lite av en tändande gnista för Norrlandsintresset för många av oss "sydlänningar" tror jag, men även platser som Nämforsen, Högom, Gene och Trogsta har ju betytt mycket. Något homogent område har i alla fall jag aldrig uppfattat Norrland som.

Betr. järnålder så håller väl Zoomzky här på forumet på att studera de s.k. nykuströsena i mellannorrland, om han inte gett upp... Kanske kan vi pressa honom (  ;) ) till en liten lägesrapport i tråden:
http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,2619.0.html

/Mats



Utloggad Návdi

  • Veteran
  • Antal inlägg: 587
SV: Järnåldern i Norrland
« Svar #6 skrivet: augusti 25, 2009, 12:37 »
Bures !

Se exempelvis:
http://www.utbildningar.umu.se/pluto/portal/SelmaPortlet/_rp_SelmaPortlet_row1_col1_p1_package/1_Kurs/_rp_SelmaPortlet_row1_col1_p1_topic/1_distans/_rp_SelmaPortlet_row1_col1_p1_course/1_1AR032/_pid/SelmaPortlet_row1_col1_p1/_rp_SelmaPortlet_row1_col1_p1_action/1_course

Om Ramqvists "Fem Norrland" finns också att läsa i
"Arkeologi i norr nr. 10"
http://www8.umu.se/archaeology/publikation/ain/Reklam%20AiN%2010.pdf

Titeln är ju lite lustig, eftersom han själv säger att "Norrland" ur kulturhistoriskt perspektiv är ett missledande begrepp. Det fanns inget "Norrland" på den tiden. Men artikeln är absolut läsvärd. Ur samiskt perspektiv blir det förstås en annan historia ....

MVH
Návdi
Návdi

Utloggad Dag

  • Novis
  • Antal inlägg: 6
SV: Järnåldern i Norrland
« Svar #7 skrivet: augusti 25, 2009, 20:16 »
Häj ja Bures!

Vad kul att med så många svar.

Och många intressanta inlägg som t ex
 
En sak är dock gemensam för hela området. Såvitt jag förstår har där inte funnits något som kan kallas "maktcentrum", förrän i nyare tid. Den nordligaste Vasaborgen finns i Gävle, Norrlands sydligaste utpost.

Men jag tror vi nog måste betrakta den järnåldersbosättning som finns längs norrlandskusten upp till Arnäs vall som ett maktcentra under järnåldern. Men det är intressant att fundera kring hur stor påverkan den bygden hade på livet längre norrut längs kusten och i inlandet. Varför finner vi nästan ingen järnålderbosättning av sydskandinavisk typ längre norrut än Arnäs vall? Och då blir det nästan ännu mer intressant med frågan varför Vasa inte orkade ta sig längre norrut än Gävle... Men det går vi ju in i historisk tid och det blir väl en annan tråd antar jag..

En annan sak som är värt att fundera på är hur makt skapades och återskapades i Norrland norr om Öreälven (typ). Hur långt tillbaka i tid går de marknadsplatser som finns nedteckningar om i historisk tid, och kan de betraktas som maktcentra?

Intressant också med Ramqvists regionindelning av Norrland. Jag har läst den men har inte den här nu tyvärr. Men påminn mig: hur var det han motiverade just den indelningen?

Och det vore väldigt intressant att höra vad Zoomzky har kommit fram till i sin studie också.

/Dag
"Fucking prehistoric people, I hope they had a shitty time" Jon Rady

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Järnåldern i Norrland
« Svar #8 skrivet: augusti 26, 2009, 07:51 »
Men jag tror vi nog måste betrakta den järnåldersbosättning som finns längs norrlandskusten upp till Arnäs vall som ett maktcentra under järnåldern.

Framförallt nämns ju ofta Högom som ett maktcentrum, p.g.a. de stora högarna, framförallt  kammargraven med det rika fyndmaterialet.
http://www.foteviken.se/sweden/medelpad/hogom/hogom.htm

Varför finner vi nästan ingen järnålderbosättning av sydskandinavisk typ längre norrut än Arnäs vall? Och då blir det nästan ännu mer intressant med frågan varför Vasa inte orkade ta sig längre norrut än Gävle...

Man får väl skilja lite på ambitionerna här. Järnåldern hade ju sina regionala maktcentra, och frågan är om ens stormännen i Högom behövde bekymra sig så mycket vad som hände nere i Mälardalen (trots att gravfältet är av "sydskandinavisk typ"). Men den gode Vasa hade ju ett helt rike att försöka hålla samman. Ambitionen var alltså större under 1500-talet, men avstånden lika stora och (nästan) lika besvärliga som på järnåldern.

/Mats

Utloggad Troels

  • Stammis
  • Antal inlägg: 198
    • Gedevasen.dk
SV: Järnåldern i Norrland
« Svar #9 skrivet: augusti 27, 2009, 10:53 »
Framförallt nämns ju ofta Högom som ett maktcentrum, p.g.a. de stora högarna, framförallt  kammargraven med det rika fyndmaterialet.

Måske skal Högom ses i sammenhæng med Jordanes'/Cassiodorus' omtale af Scanza næstefter det nordligste Halogaland (Mierows udgave): "There are the Screrefennae, who do not seek grain for food but live on the flesh of wild beasts and birds' eggs; for there are such multitudes of young game in the swamps as to provide for the natural increase of their kind and to afford satisfaction to the needs of the people. But still another race dwells there, the Suehans, who, like the Thuringians, have splendid horses. Here also are those who send through innumerable other tribes the sappherine skins to trade for Roman use. They are a people famed for the dark beauty of their furs and, though living in poverty, are most richly clothed. (22) Then comes a throng of various nations"

Hvis Suehans er en udgave af svearne, som det oftest antages, mangler vi navnet på det folk, som ifølge Jordanes i Mierows oversættelse indsamler skindene og sender dem ad handelsruten sydpå til Romer-riget. Det passer godt med Högom, som lå som et udskibningssted på ruten fra Halogaland over Kjølen til Gotland/Helgö og videre mod syd.

Högom og lignende bopladser kan således ses som germanske udposter (Högom i øvrigt med klare østgermanske spor) i samisk land - med datidens skindhandel som hensigt.

Utloggad Dag

  • Novis
  • Antal inlägg: 6
SV: Järnåldern i Norrland
« Svar #10 skrivet: augusti 27, 2009, 22:59 »
Hvis Suehans er en udgave af svearne, som det oftest antages, mangler vi navnet på det folk, som ifølge Jordanes i Mierows oversættelse indsamler skindene og sender dem ad handelsruten sydpå til Romer-riget. Det passer godt med Högom, som lå som et udskibningssted på ruten fra Halogaland over Kjølen til Gotland/Helgö og videre mod syd.

Högom og lignende bopladser kan således ses som germanske udposter (Högom i øvrigt med klare østgermanske spor) i samisk land - med datidens skindhandel som hensigt.

Screrefennae, men också scritobini och i skridfinnar (och fler liknande) har omtalats av flera forskare (Björnar Olsen, Hans Mebius, Birgitta Fossum m. fl) och alla menar att det är samer som visas till när det namnet används på en folkgrupp. Jag tror inte att det är de som bodde i Högom som omnämns eftersom det kring högom fanns en levande jordbruksbygd under åtminstone större delen av järnåldern. Och då skulle Jordanes uttalande om att [...] screrefennae, who do not seek grain for food[...]. Inte stämma.

Men när det gäller samerna så är det intressant i den meningen att det är samerna som nämns som det folk som bor i området medan svearna är de som kommer i bakgrunden. Eller hur Návdi?
"Fucking prehistoric people, I hope they had a shitty time" Jon Rady

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Järnåldern i Norrland
« Svar #11 skrivet: augusti 28, 2009, 00:19 »
det där med maktcentrum är ju ett svårt begrepp, men nog måste Jämtland räknas som ett sådant. det framgår ju tydligt att även om Jämtland tidvis står under norsk kontroll så är det ändå till större delen självständigt. Jämtarnas ting, Jamtamot, ger ju också en tydllig signal om en lång tradition, möjligen jämngammalt med isländska alltinget, möjligen äldre ändå...
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Troels

  • Stammis
  • Antal inlägg: 198
    • Gedevasen.dk
SV: Järnåldern i Norrland
« Svar #12 skrivet: augusti 28, 2009, 10:46 »
Screrefennae, men också scritobini och i skridfinnar (och fler liknande) har omtalats av flera forskare (Björnar Olsen, Hans Mebius, Birgitta Fossum m. fl) och alla menar att det är samer som visas till när det namnet används på en folkgrupp. Jag tror inte att det är de som bodde i Högom som omnämns eftersom det kring högom fanns en levande jordbruksbygd under åtminstone större delen av järnåldern. Och då skulle Jordanes uttalande om att [...] screrefennae, who do not seek grain for food[...]. Inte stämma.

Jeg tror, at du misforstår mig. Skridfinnerne er naturligvis samer, som Jordanes placerer nordligst i Sverige (Halogaland ligger på vestkysten). I grænseområdet til de samiske jægere placerer han Suehans og et folk uden navn.

Suehans må ud fra navnet være svearne, og den thyringske heste-forbindelse harmonerer med fosfatindholdet på visse Vendeltids-bopladser (nævnt bl.a. ved Gl. Sigtuna) og hesteofringerne i gravene, samt den tidligere tyringske forbindelse til t.ex. Badelunda.

Folket uden navn, hvis vigtigste ernæringskilde er afskibning af skind mod syd, synes at have boet på spredte handelspladser i jægernes område, hvor de, hvis de oprindeligt kom sydfra, antageligt har etableret små landbrugs-enklaver omkring handelspladserne. Graven i Högom viser østgermansk forbindelse, men om det navnløse folk (hvis det var et folk og ikke blot udflyttede Suehans) oprindeligt var germaner, samer eller en blanding kan kun DNA afsløre.

Generelt skal man være forsigtig med Jordanes, men her taler han om en romersk forbindelse, som der antageligt har været bedre kilder til.

Til Yngwe! Jordanes beskrivelse fra 551 gælder folkevandringstid og tidligere. Det islandske ting er efter 800 – og i tidlig middelalder ses ingen entydig sammenhæng mellem tingsteder og kongelige magtcentre.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Järnåldern i Norrland
« Svar #13 skrivet: augusti 28, 2009, 12:51 »
Jo visst Troels, det var inte en koppling till ditt inlägg utan till tråden i övrigt, järnålder innefattar i Sverige även 900-tal.

Men som du själv beskriver med  "ingen entydlig sammanhang mellan tingsteder och kongeligemaktcenter", så är det inte så lätt att avgöra vad som är ett maktcenter.

Som jag ser det är tingen mycket starkt förankrade i samhället, mycket starkare än enskilda kungar, och med mycket längre kontinuitet. Ett etablerat jämtländskt ting eller mot på 900 talet ser jag som ett starkt tecken på en enad region, och dess kärnbygder utgör väl då ett slags maktcenter, med eller utan kung. 
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Dag

  • Novis
  • Antal inlägg: 6
SV: Järnåldern i Norrland
« Svar #14 skrivet: augusti 28, 2009, 19:22 »
Jag är ledsen Troels men jag läste nog ditt inlägg lite för fort. Du har naturligtvis rätt i att det är ett tredje namnlöst folk som också finns med i sammanhanget.

"Fucking prehistoric people, I hope they had a shitty time" Jon Rady

Utloggad Návdi

  • Veteran
  • Antal inlägg: 587
SV: Järnåldern i Norrland
« Svar #15 skrivet: augusti 29, 2009, 14:36 »
Bures !
Kan ikke se at det var noe ukjendt folkeslag i Høgom osv.  :o
De var etter funnene jo klart "germanere", "norrøne", "skandinavere" eller hva man nå skal kalde dem. De hadde førbindelse både til Trøndelag og Mälardalen etter hva jeg kan forstå.

MVH
Návdi
 
Návdi

Utloggad Návdi

  • Veteran
  • Antal inlägg: 587
SV: Järnåldern i Norrland
« Svar #16 skrivet: augusti 29, 2009, 14:38 »
Bures Dag !

Vad gör Du i Várjjatvuonna ?
Návdi

Utloggad Dag

  • Novis
  • Antal inlägg: 6
SV: Järnåldern i Norrland
« Svar #17 skrivet: september 15, 2009, 23:16 »
Bures Dag !

Vad gör Du i Várjjatvuonna ?
Bures Dag !

Vad gör Du i Várjjatvuonna ?

Jobbar som arkeolog på Sametinget.
"Fucking prehistoric people, I hope they had a shitty time" Jon Rady

Utloggad Návdi

  • Veteran
  • Antal inlägg: 587
SV: Järnåldern i Norrland
« Svar #18 skrivet: september 16, 2009, 17:08 »
Bures ain Dag !
Tänkte väl det ....  :)
Vad håller ni på med för tillfället ?
undrar
Návdi

Návdi

Utloggad Varga

  • Administratör
  • Medlem
  • Antal inlägg: 85
    • Bloggen om Aiax och Wicca
SV: Järnåldern i Norrland
« Svar #19 skrivet: september 17, 2009, 00:02 »
Bures ain Dag !
Tänkte väl det ....  :)
Vad håller ni på med för tillfället ?
undrar
Návdi



Detta är nog ett samtal som passar sig bättre i PM än öppet i en forumstråd

/Camilla - admin
När allt är sagt och gjort, är mera sagt än gjort
- Amerikanskt ordspråk