Författare Ämne: Litteratur om de folkvandringstida förändringarna??  (läst 4010 gånger)

Utloggad P-A

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 144
Litteratur om de folkvandringstida förändringarna??
« skrivet: januari 30, 2007, 10:35 »
Hej
eftersom det förra försöket hamnade lite el försöker jag igen.

Är det någon som känner till en bra "sammanställning" över det som brukar kallas 'DE folkvandringstida förändringarna', och eller bortanför mälarlandskapen och öarna.
/P-A

Utloggad Ti

  • Stammis
  • Antal inlägg: 360
SV: Litteratur om de folkvandringstida förändringarna??
« Svar #1 skrivet: januari 30, 2007, 11:35 »
Hej P-A!
Menar du förändringar i nuvarande Sverige eller folkvandringarna på kontinenten?
Det är en diger samling skrifter.

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Litteratur om de folkvandringstida förändringarna??
« Svar #2 skrivet: januari 30, 2007, 11:48 »
Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter mer exakt, men en klassiker och lämplig inkörsport är annars:

Folkevandringstiden i Norden : en krisetid mellem aeldre og yngre jernalder : rapport fra et bebyggelsearkaeologisk forskersymposium i Degerhamn, Öland, d. 2-4 oktober 1985 / redigeret af Ulf Näsman og Jørgen Lund

Tas inte de folkvandringstida förändringarna upp i Det svenska jordbrukets historia del 1. Den boken försöker täcka hela svea- och götaland, om än inte norrland i någon större utsträckning. Där har du väl den mest lättillgängiga sammanställningen skulle jag tro.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad P-A

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 144
SV: Litteratur om de folkvandringstida förändringarna??
« Svar #3 skrivet: januari 31, 2007, 11:13 »
Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter mer exakt,

Hej Leif, jag känner givetvis till flera delar i vad som brukar avses med "De folkvandringstida förändringarna", men jag är inte helt 100 när det exv gäller Västsverige eller andra regioner utanför mälardalen dvs vad sker, när sker det och hur sker det mer sammantaget och analytiskt. Den kanske viktigaste orsaken är ändock att man i olika litteratur helt sonika kan rent allmänt refererar till själva begreppet " de folkvandringstida förändringarna" och då blir jag lite osäker -är det så himla självklart eller missar jag någonting här regionalt.

Jag tackar för boktipsen,  de kommer nog att vara till fyllest. :)
Vänligen
Per-Arne
« Senast ändrad: januari 31, 2007, 12:15 av Gorm »

Utloggad P-A

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 144
SV: Litteratur om de folkvandringstida förändringarna??
« Svar #4 skrivet: januari 31, 2007, 11:16 »
Hej P-A!
Menar du förändringar i nuvarande Sverige eller folkvandringarna på kontinenten?
Det är en diger samling skrifter.

Hej Ti, som du förstår av mitt svar till Leif handlar det om det som sedermera blir Sverige och då nu mest Västsverige. Dvs hur och vad och varför. Detta kanske vore ett intressant diskussionsämne under järnålder?
`P-A