Författare Ämne: Sametinget vill återbegrava skelett  (läst 5339 gånger)

Utloggad Urban

  • Stammis
  • Antal inlägg: 130
Sametinget vill återbegrava skelett
« skrivet: januari 27, 2007, 00:21 »
Frågan om att återbegrava skelett från personer med Samisk härkomst, är på tapeten igen!

Se länk http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?artikel=1165567

Ja, det är ju ett vettigt krav! Vi borde nog se över denna fråga. Finns ingen anledning att inte återbegrava skelett från historisk tid.

/Urban

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Sametinget vill återbegrava skelett
« Svar #1 skrivet: januari 27, 2007, 11:10 »
Nej, det är verkligen makabert att förvara människor, man till och med vet namnet på, på ett museum... En gräns på 500-1000 år borde införas och alla skellet yngre än så borde faktiskt återbegravas (eller åtminstonne förvaras så att inga släktingar blir upprörda) och definitivt inte stå i en monter...

/Micke

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Sametinget vill återbegrava skelett
« Svar #2 skrivet: januari 27, 2007, 16:52 »
I så fall får man väl säga att Vasamuseet syndar kraftigt mot detta med sin utställning (längst ned under fartyget) av ett flertal nära kompletta skelett. Ändå får man väl säga att denna utställning berättar väldigt mycket om det liv och de livsvillkor som gällde för några av människorna ombord på ett regalskepp från den tiden, vilka sjukdomar och förslitningar de led av osv. Människorna kommer därmed ganska nära oss, några har ju också rekonstruerats mycket skickligt (i separata montrar) vad gäller ansiktsdragen. Just denna del av utställningen lockar många besökare enligt vad jag kunde se, det finns uppenbarligen ett stort intresse för en sådan typ av utställning. Frågan är om inte just skeletten också bidrar till locka många till utställningen, så det makabra (javisst är det makabert) kanske kan vara ursäktat här. Eller vad anser ni?

/Mats

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Sametinget vill återbegrava skelett
« Svar #3 skrivet: januari 27, 2007, 18:26 »
Jo, men besättningen på Vasa var ju etniska svenskar (såvitt man vet i alla fall) och museet bryter därmed inte mot något politiskt korrekthetskrav.

Utloggad Urban

  • Stammis
  • Antal inlägg: 130
SV: Sametinget vill återbegrava skelett
« Svar #4 skrivet: januari 27, 2007, 21:50 »
En sak som kan skilja kvarlevorna från besättningen på Vasa jämfört med kvarlevorna från samiska gravar är att man vet namnen på vissa som begravits. Ibland är det till och med prästen som valt ut vilka som ska grävas upp. Egentligen är det ju rimligt att skeletten från Vasa begravs!

/urban

Utloggad hex

  • Novis
  • Antal inlägg: 11
SV: Sametinget vill återbegrava skelett
« Svar #5 skrivet: maj 16, 2007, 21:46 »
Jag förstår inte vad dessa skelettdelar skall tillföra den svenska forskningen idag ??? Dessa individer lär oss inderekt kanske mer om svensk rasbiologi  än samernas kulturhistoria. Låt dessa människor vila i frid.

Utloggad Urban

  • Stammis
  • Antal inlägg: 130
SV: Sametinget vill återbegrava skelett
« Svar #6 skrivet: juni 04, 2007, 10:11 »
På Svenskt Ajtté har det genomförts en debatt i frågan med bla Agneta Iregren, Maja Hagerman och Rose-Marie Huuva.

Se länk här: http://www.kuriren.nu/GEN_Utmatning_Ettan.asp?CategoryID=2764&ArticleID=1545972&ArticleOutputTemplateID=125&ArticleStateID=2

/Urban

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Sametinget vill återbegrava skelett
« Svar #7 skrivet: juni 04, 2007, 14:31 »
Tillförde denna debatt någonting? Spontant svarar jag Nej? Maja Hagerman är journalist och idéhistoriker och hon är mest intresserad av dem som en gång grävde upp benen för att på sätt kunna tala om protonazistiska strömningar i Sverige. Rose-Marie Huuva är konstnär och poet och hon ogillar av princip arkeologi och i synnerhet osteologi. Elisabeth Iregren är professor i Osteologi och vad hon står för säger sig självt. Vidare hade vi Sametingets ordförande Lars-Ander Baer och Johannes Marainen från svenska kyrkans samiska råd. Vad som framkom under denna debatt kunde lika gärna vara osagt. Framför allt har vi arkeologer ingenting med detta att göra. Vi sysslar med forntiden och medeltiden, inte med saker från 1800 eller 1900-talet. Jag tycker att den här frågan om samiska ben från nutiden ska samiska museifolk och museifolk som arbetar på de lager som benen finns tala om. Jag är inte så säker att pålästa och sakkunniga samer i frågan är så roade av vad Huuva och Marainen har att säga. Det är högst troligt att också samiska museifolk (liksom även jag) vill att benen ska återlämnas, men samtalet och diskussionen skulle då ske på ett annorlunda sätt och framför allt vara på ett helt annat plan än vad den är nu.

Àsvas

  • Gäst
SV: Sametinget vill återbegrava skelett
« Svar #8 skrivet: juni 04, 2007, 16:08 »
Intressant Herulen, var du där och lyssnade på debatten?

Jag skulle knappast vilka kalla det för DEBATT, för alla är ju rörande eniga om att det är ett gammalt "smutsigt" rastänkande som låg till grund för skelettinsamlandet på sin tid.

Jag skulle vilja gå en medelväg. Två vägar. Låt folk få återbegrava sina släktingar, och låt folk få DONERA sina ben till framtida forskning, även av det redan insamlade materialet, det finns ju data om vilka de är.
Jag har ingenting emot forskning på ben, det har lett till bra saker också, särskilt på arkeologiskt material, vad jag förstått, och då har det varit bra att jämföra med modernt.

Vi är flera yngre samer som kan tänka oss att låta forskare undersöka våra lämningar, men då FRIVILLIGT.

Man måste nog också betänka att det finns folk som tror att en som förlorat sin fot haltar illa i den andra världen, tänk då på alla utan huvuden ;)
/Àsvas