Författare Ämne: Historiska museet lanserar ny hemsida  (läst 7819 gånger)

Utloggad ueb

  • Stammis
  • Antal inlägg: 299
    • Blog
Historiska museet lanserar ny hemsida
« skrivet: januari 26, 2007, 15:11 »
Nyss lanserade Historiska museet (SHM) sin nya hemsida. Den gamla sidan hade rötterna i mitten på 90-talet. Vad tycker ni om förändringen?

www.historiska.se

/Ulf

Utloggad Heinrich H

  • Stammis
  • Antal inlägg: 100
SV: Historiska museet lanserar ny hemsida
« Svar #1 skrivet: januari 26, 2007, 18:03 »
Ser lite blekt ut :o)

Dessutom verkar forumet bortblåst ?!!?

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Historiska museet lanserar ny hemsida
« Svar #2 skrivet: januari 26, 2007, 18:52 »
Alltid kul med förändring. Saknar dock en historik om själva museet vilket jag tycker är viktigt eftersom just detta museums historia speglar den skiftande bilden av hur det svenska kulturarvet uppfattats.

Utloggad ueb

  • Stammis
  • Antal inlägg: 299
    • Blog
SV: Historiska museet lanserar ny hemsida
« Svar #3 skrivet: januari 26, 2007, 21:37 »
Dessutom verkar forumet bortblåst ?!!?

Det verkar som om konsulterna inte hunnit med att fixa så att allt fungerar i samband med att domänen ändrades. Historiska världars forum kommer upp igen efter helgen. Ber om ursäkt för att det inte har varslats om detta i förväg...

/Ulf

Utloggad Bengan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 168
    • Bengans historiasidor
SV: Historiska museet lanserar ny hemsida
« Svar #4 skrivet: januari 27, 2007, 00:10 »
Hmmm... Kan man tänka sig att det blir fler sidor som åter dyker upp, tro? Inga av mina länkar från hemsan till de forna sidorna hos Historiska fungerar - är de borta för alltid?

Sedan hoppades jag att när man nu lägger ut en massa nya sidor så skulle också textinnehållet vara uppdaterat:

"Adils var kung över svearna på 500-talet. Han tros ligga begravd i en av gravhögarna i Gamla Uppsala".    "Hedendomens sista starka fäste var Gamla Uppsala – templet där brändes ned år 1080 och en kristen kyrka byggdes på samma plats".     "...de tre gudastatyerna i Gamla Uppsala tempel..."


Men det var roligt att hitta filmerna om Fröslundasköldarna från Kålland!

Bengan

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Historiska museet lanserar ny hemsida
« Svar #5 skrivet: januari 27, 2007, 10:36 »
Stilrent (jag var aldrig särskillt förjust i den gul-gröna färgen) och mycket roligare att se på. :) Jag är dock inte så förtjust i information i fyra spalter, det blir lite väl mycket att ta in på en gång.

Jag håller med Bengan om att texterna kan behöva en översyn. Vem påstår t ex idag att Hednatemplet i Gamlis brändes ner 1080 (jag får lite Déjà vu-känsla ;) )? Det skulle även vara trevligt med RSS kopplat till t ex kalendariet och Månadens föremål.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Historiska museet lanserar ny hemsida
« Svar #6 skrivet: januari 29, 2007, 08:08 »
Förslag: Länka alla föremål som finns med på hemsidan så att besökaren kan skickas direkt till respektive föremål i föremålsdatabasen.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Eva Stensköld

  • Novis
  • Antal inlägg: 1
SV: Historiska museet lanserar ny hemsida
« Svar #7 skrivet: januari 29, 2007, 15:46 »
Hmmm... Kan man tänka sig att det blir fler sidor som åter dyker upp, tro? Inga av mina länkar från hemsan till de forna sidorna hos Historiska fungerar - är de borta för alltid?

Sedan hoppades jag att när man nu lägger ut en massa nya sidor så skulle också textinnehållet vara uppdaterat:

"Adils var kung över svearna på 500-talet. Han tros ligga begravd i en av gravhögarna i Gamla Uppsala".    "Hedendomens sista starka fäste var Gamla Uppsala – templet där brändes ned år 1080 och en kristen kyrka byggdes på samma plats".     "...de tre gudastatyerna i Gamla Uppsala tempel..."


Men det var roligt att hitta filmerna om Fröslundasköldarna från Kålland!

Bengan

Jag har under hösten varit delaktig i migreringsarbetet på Historiska museet inför den nya webbplatsen. En stor mängd redaktionella texter är migrerade från den gamla webbplatsen. I samband med migreringen har allt äldre material gåtts igenom av experter och språkvårdare. Stor vikt har lagts vid att skapa en webbplats med god tillgänglighet för alla och en ny struktur, som är lätt att navigera i. Totalt skapades ungefär 7000 webbsidor under migreringsarbetet. Den stora mängden webbsidor gör att små fel trots allt kan ha slunkit igenom. Vi rättar så klart genast sådant vi hittar som är uppenbart fel.

Sedan kan jag tycka att det är viktigt att inte rycka saker ur sitt sammahang, här följer hela stycket som Bengan citerat valda delar av.

Ett nytt formspråk
När kristendomen kom till Sverige blev vi, inte bara kyrkligt utan även politiskt och samhälleligt, en del av Europa. Den tidigare inhemska konsten, den vikingatida djurornamentiken, försvann eftersom den katolska kyrkan uppfattade den som hednisk. Det fanns inga förebilder i Sverige för de träskulpturer som gjordes för de första romanska kyrkorna. Den konst som skapades under medeltidens början hade starkt kristen europeisk påverkan. Adam av Bremen skriver visserligen om de tre gudastatyerna i Gamla Uppsala tempel, men vi har ingen aning om hur dessa skulle ha sett ut eller om de ens har funnits.

Jag tycker sidan är fin, men jag är såklart lite partisk ;D


/Eva

Utloggad Necross

  • Medlem
  • Antal inlägg: 26
SV: Historiska museet lanserar ny hemsida
« Svar #8 skrivet: januari 29, 2007, 16:18 »
Hmmm... Kan man tänka sig att det blir fler sidor som åter dyker upp, tro? Inga av mina länkar från hemsan till de forna sidorna hos Historiska fungerar - är de borta för alltid?

Ja. Innehåll återanvänds visserligen, men URL:et förändras ju.

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Historiska museet lanserar ny hemsida
« Svar #9 skrivet: januari 29, 2007, 17:59 »
Citera
Den tidigare inhemska konsten, den vikingatida djurornamentiken, försvann eftersom den katolska kyrkan uppfattade den som hednisk. Det fanns inga förebilder i Sverige för de träskulpturer som gjordes för de första romanska kyrkorna.

Man blir frågande efter vilka kriterier man faktagranskat. Så skulle t.ex. de norska stavkyrkornas invecklade och starka djurornamentik inte varit accepterade av den katolska kyrkan? Den vitt spridda vikingatida djurstilen Urnesstilen från 1000-talet till första hälften av 1100-talet har ju fått sitt namn efter djurornamentiken i Urnes kyrka från ca 1050. I 1100-talets stenhuggarkonst finns åtskilliga exempel på stenhuggarmotiv med djurornamentik, ta bara den fina bården i Vamlingbos kyrka. Och hur blir det med de dopfuntar av trä som överlevt: Näs och Alnö. Här vimlar det ju med djur- och växtornamentik som har vikingatida förebilder.

Helt klart är att det europeiska, romanska lejonet fullkomligt "äter upp" all gammal djurornamentik en bit in på 1100-talet men varifrån har man uppgiften att den katolska kyrkan uppfattat denna som hednisk? Källa efterfrågas pga nyfikenhet.
« Senast ändrad: januari 29, 2007, 18:01 av Sven lagman »

Utloggad Bengan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 168
    • Bengans historiasidor
SV: Historiska museet lanserar ny hemsida
« Svar #10 skrivet: januari 29, 2007, 23:42 »
Citera
Sedan kan jag tycka att det är viktigt att inte rycka saker ur sitt sammahang, här följer hela stycket som Bengan citerat valda delar av.

Ett nytt formspråk
När kristendomen kom till Sverige blev vi, inte bara kyrkligt utan även politiskt och samhälleligt, en del av Europa. Den tidigare inhemska konsten, den vikingatida djurornamentiken, försvann eftersom den katolska kyrkan uppfattade den som hednisk. Det fanns inga förebilder i Sverige för de träskulpturer som gjordes för de första romanska kyrkorna. Den konst som skapades under medeltidens början hade starkt kristen europeisk påverkan. Adam av Bremen skriver visserligen om de tre gudastatyerna i Gamla Uppsala tempel, men vi har ingen aning om hur dessa skulle ha sett ut eller om de ens har funnits.

Jag tycker sidan är fin, men jag är såklart lite partisk ;D


/Eva

Jag vet inte om jag tycker att det gör någon skillnad att det är ett lösryckt citat - Adam av Bremen skrev aldrig att statyerna stod i Gamla Uppsala tempel, han skrev att templet kallades för Ubsola.

Och det finns ju fler omnämnanden:
"Gamla Uppsala blev år 1164 ärkebiskopsstol och en kristen kyrka byggdes på platsen. Det har under århundradena diskuterats om kyrkan byggdes på platsen för ett äldre hednatempel. Adam av Bremen skriver nämligen omkring 1070 om ett tempel på platsen. Påståendet har dock inte kunnat beläggas arkeologiskt". (Min kursivering).

Man skall ju inte diskutera smak, sägs det, men i mitt tycke hade lite mer färg lyft hela sidan - trivs man i ett rum så stannar man längre. Jag förstår dock det mastodontarbete som utförts innan sjösättningen: 7000 sidor - jag hoppas att ni har firat tilldragelsen ordentligt!

Och jag gläder mig åt att den västgötska Ållebergskragen pryder den nya hemsidan!  :D

Bengan

Utloggad Selaön

  • Medlem
  • Antal inlägg: 52
SV: Historiska museet lanserar ny hemsida
« Svar #11 skrivet: januari 30, 2007, 18:04 »
Jag har länge tyckt att det har varit för mycket fokus på guld och nu har man en fet guldbild på första sidan! *urk*

Utloggad ueb

  • Stammis
  • Antal inlägg: 299
    • Blog
SV: Historiska museet lanserar ny hemsida
« Svar #12 skrivet: februari 02, 2007, 08:01 »
Hmmm... Kan man tänka sig att det blir fler sidor som åter dyker upp, tro? Inga av mina länkar från hemsan till de forna sidorna hos Historiska fungerar - är de borta för alltid?

Nu har det gått en vecka och det är lite spännande och se om det fungerar bättre med länkarna. Vilka sidor saknar du nu?

/Ulf

Utloggad Bengan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 168
    • Bengans historiasidor
SV: Historiska museet lanserar ny hemsida
« Svar #13 skrivet: februari 02, 2007, 19:05 »
En del länkar förefaller faktiskt ha börjat fungera igen medan andra inte gör det. Det är väl mest länkarna till föremålsbilder som jag märker fallerar eftersom sidorna fått nya adresser.

Svärdsknappen från Kville i Bohuslän försökte jag få att dyka här på sidan, men det fungerade inte, den verkar bara vilja öppna upp på en webbsida. Det är förmodligen medvetet gjort, eller så har det att göra med att jag (tyvärr) nu använder mig av nya IE 7...? Men detta föremål har försetts med ny adress ser jag då jag jämför med min gamla, icke längre fungerande länk.

Här är dock en länk till den vackra svärdsknappen från Kville vid Hamburgsund i Bohuslän:
http://mis.historiska.se/mis/sok/include_image_exp.asp?uid=14769


"Sök i samlingarna" fungerar väldigt bra tycker jag!

Bengan

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Historiska museet lanserar ny hemsida
« Svar #14 skrivet: februari 02, 2007, 19:56 »
Det är lite tråkigt att adressen sökdatabasen har ändrats eftersom jag använt dem ganska flitigt, bl a på olika diskussionsforum.  :-\

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad ueb

  • Stammis
  • Antal inlägg: 299
    • Blog
SV: Historiska museet lanserar ny hemsida
« Svar #15 skrivet: februari 02, 2007, 21:59 »
Ni kan skicka exempel på felaktiga länkar till bilder / databasinformation till mig per e-post eller privat meddelande här på forumet. Jag har nämligen lagt ner extra möda på att sådana länkar ska fungera trots att vi bytt adress till söktjänsten.

Och sedan över till en liten konstruktiv pekpinne kring att länka mer varaktigt till SHM:s databas (som gör det lättare för oss att byta system/server/domän i framtiden utan att ha sönder alla länkar). Begrunda denna länk.

/Ulf

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Historiska museet lanserar ny hemsida
« Svar #16 skrivet: februari 02, 2007, 22:06 »
Jättebra att det finns en standard i o m nya versionen av tjänsten (eller har det funnits även tidigare?), ska försöka ändra på alla ställen som jag kan komma på.

/Johan

Tillägg: Ser nu att det fungerar automatiskt, tack så mycket! :)
« Senast ändrad: februari 02, 2007, 22:09 av Gorm »
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Savon

  • Avslutat konto
  • Medlem
  • Antal inlägg: 97
SV: Historiska museet lanserar ny hemsida
« Svar #17 skrivet: mars 27, 2007, 22:22 »
Hej!

Jag var in och tittade på en film om rekonstruktionen av Bäckaskogskvinnans ansikte. Intressant egentligen det där med att en konstnär avbildar egentligen sig själv när han avbildar andra. De var kolossalt lika varandra. ::)
Hade jag gjort avbildningen hade hon förmodligen liknat mig.

Utloggad Urban

  • Stammis
  • Antal inlägg: 130
SV: Historiska museet lanserar ny hemsida
« Svar #18 skrivet: mars 27, 2007, 22:58 »
Jag tycker att hemsidan är en klar förbättring. Lättare att hitta och snygg!

/Urban