Författare Ämne: Kulturarvsfrågor i Kina  (läst 3971 gånger)

Utloggad katarinaw

  • Novis
  • Antal inlägg: 15
    • Knitting with Katarina
Kulturarvsfrågor i Kina
« skrivet: november 09, 2006, 11:08 »
Jag undrar om någon här känner till, eller kan tipsa mig om någon som känner till, något om Kinas inställning till kulturarvsfrågor? Jag är ute efter hur deras kulturmiljölagstiftning ser ut (om det finns nån), om det finns någon motsvarighet till Riksantikvarieämbetet, hur den allmänna debatten ser ut gällande kulturarvet.

Jag är mycket tacksam för alla tips.

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
Kulturarvsfrågor i Kina
« Svar #1 skrivet: november 09, 2006, 22:49 »
Jag tror att jag skall kunna gräva fram några referenser till dig, men det kan ta ett par dagar.

Det vore dock bra om du kan preciserar dig lite närmare vad det är du söker. Om jag förstått det rätt skiljer sig lagstiftningen mellan provinserna. Vidare är det ganska vattentäöta skott mellan olika typer av kultur; Förhistorisk arkeologi/historisk arkleologi/ historia/kulturhistorisk bebyggelse mm.

Du kan titta på tråden "Deponerade strutsägg och bemålad keramik" i forumet där tagnerar jag ämnet men kommer kanske inte riktigt in på det du söker.

Mvh

Magnus Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Lars Lundqvist

  • Stammis
  • Antal inlägg: 185
    • arkland
Kulturarvsfrågor i Kina
« Svar #2 skrivet: november 10, 2006, 20:20 »
Hej!

Kolla med Anders Kaliff och/eller Lars Ersgård. De har genom RAÄ UV byggt upp kontakter med CASS i Kina. Det finns sannolikt litet skrivet på raa.se, arkiverat (kolla i Sök-en, kommer inte åt hemsidan just nu).

Utloggad katarinaw

  • Novis
  • Antal inlägg: 15
    • Knitting with Katarina
Kulturarvsfrågor i Kina
« Svar #3 skrivet: november 12, 2006, 18:10 »
Reuterdahl:

Jag har läst din reserapport, mycket intressant! Jag kan villigt erkänna att jag är total novis när det gäller Kina och kulturarvsfrågor, så bara den informationen du gett mig är värdefull. Om du har möjlighet att tipsa mig om litteratur eller länkar vore jag mycket tacksam. Jag vet inte om jag kan specificera mig så mycket i nuläget, jag försöker mest ta in så mycket information som möjligt. En fråga som kom upp efter din kommentar är: finns det nån form av central styrning överhuvudtaget när det gäller arkeologi, eller är provinserna helt självständiga?

Lars Lundqvist:
Tack så mycket för tipset, nu har jag ytterligare en tråd att börja nysta i.

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
Kulturarvsfrågor i Kina
« Svar #4 skrivet: november 12, 2006, 18:35 »
Det finns en viss central styrning via CASS (Chinese academy of social sciences), inom dem finns the CASS institute of archaeology och under dem provinsavdelningar. Vid sidan av dessa finns det också Universitet och "semi-privata" entrepenörer som arbetar med arkeologi. Uppfattningen jag fick var att CASS i första hand arbetetade med forskningsgrävningar samt på områden som var särskilt intresse medan de privata entreprenörerena utför exploateringsundersökningar.

Forskningsgrävningar utförs också av utländska Universitet, främst från Japan, USA och Australien, dessa görs dock i samarbete med i första hand CASS eller loklala Universitet.

//Magnus Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
Kulturarvsfrågor i Kina
« Svar #5 skrivet: november 14, 2006, 10:09 »
Två litteraturtips.
Jag letar fortfarande efter ett par artiklar jag vet att jag har någonstans men just nu hittar jag dem inte:

Gina Barnes är dock en bra översiktsbok om bland annat Kinesisk förhistoria.

Tracey Lie-dan Lu manus skall finnas on-line om du söker, hittar du den inte så skicka ett privat meddelande med din mailadress så kan jag maila över den till dig. Den tangerar en del av det jag tror att du söker.

// Reuterdahl

Barnes, Gina L. 1999. The Rise of civilization in East Asia. The archaeology of China, Korea and Japan. London, Great Britain.

Tracey Lie-dan Lu. The Transformation of Academic Culture in Mainland Chinese Archaeology. (manus finns på nätet som pdf.fil)
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
Kulturarvsfrågor i Kina
« Svar #6 skrivet: januari 12, 2007, 20:56 »
Ytterligare en bra bok är Archaeology of asia i serien Blackwell studies in global archaeology. Edited by Miriam T. Stark.

//Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!