Författare Ämne: får man prova  (läst 4262 gånger)

Utloggad paradisoskar

  • Novis
  • Antal inlägg: 3
får man prova
« skrivet: november 02, 2006, 22:22 »
Hej!

En god vän till mig bor i ett gammalt gästgiveri (äger hus och marken omkring) och jag är lite sugen på att skala av ytlagret strax utanför ytterdörrarna till husen för att se om någon tidigare gäst tappat något. Nu undrar jag om jag får det? Har ingen arkeologisk utbildning men ett brinnande intresse, en massa nyfikenhet och hyfsat tålamod. Om jag hittar nått, vad gör jag med det i sådant fall?

Mvh Paradisoskar :shock:

Utloggad Selaön

  • Medlem
  • Antal inlägg: 52
får man prova
« Svar #1 skrivet: november 03, 2006, 11:21 »
Du bör höra med länsstyrelsen innan du sätter igång med grävandet.

Lycka till och berätta gärna om du hittar nåt intressant. :)

Utloggad exm

  • Medlem
  • Antal inlägg: 68
får man prova
« Svar #2 skrivet: november 03, 2006, 11:21 »
Om platserna inte är registrerade som fornlämningar är det tillåtet att gräva i marken (med markägarens tillåtelse). Påträffas fynd som kan vara fornfynd  eller andra lämningar skall det anmälas till Länsstyrelsen.

(se mer i Kulturminneslagen (http://rixlex.riksdagen.se/htbin/thw${OOHTML=SFST_DOK&${SNHTML=SFSR_ERR&${BASE=SFST&BET=1988:950&${TRIPSHOW}=format=THW)

Jag skulle dock rekommendera dig att kontakta någon utbildad arkeolog (t ex vid Länsmuseet) om du vill att undersökningen ska vara meningsfull och inte enbart ett privat nöje.  :wink:

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
får man prova
« Svar #3 skrivet: november 03, 2006, 11:43 »
Om det inte redan är en fastfornlämning får du gräva, ja. Tyvärr är det dock så att du måste avbryta så fort du misstänker att det ändå skulle röra sig om en fast fornlämning. Så du kan börja gräva om det inte finns något känt där, men sluta direkt om du skulle hitta något kul. Så jag ser inte vitsen med att börja. Rådet att höra med länsstyrelsen först gäller dock alltid, oavsett om det finns något i fornminnesregistret eller ej.

/Micke

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
får man prova
« Svar #4 skrivet: november 03, 2006, 11:57 »
När min svägerska skalade av den packade jorden utanför entrén till sitt gamla hus hittade hon en suveränt vällagd stenpackning. Hela gårdsplan var fint lagd med olika stora kullerstenar....

Ibland är det fråga först gräv sen som gäller. Ibland tvärt om..... Det beror på.... Jag skulle tex aldrig fråga någon om något för att dränera om huset eller gräva ner ett äppelträd, detta trots att det finns en hålväg som slutar precis vid tomtgränsen. Om gästgiveriet har redigt gamla anor eller finns upptaget i FMIS så skulle jag ta det lungt och prata med länsstyrelsen, annars skulle jag nog gräva på.... (givetvis med markägarens tillstånd och utan metalldetektor för då gäller andra regler)

Nu börjar det ju för övrigt bli rea på vårlökar, du kan väl börja med att gräva ner lite narcisser :wink:
Annars är det pionplanteringstid om du är ute efter lite större gropar....
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
får man prova
« Svar #5 skrivet: november 03, 2006, 13:23 »
Det är väl förståss en samvetsfråga om hur man ställer sig till ett icke auktoriserat ingrepp i fast fornlämning. Men alla dessa frågor som vi disskuterar regleras ju i KML så jag tänkte därför att det kunde vara matnyttigt för disskussionen att titta lite på vad lagen verkligen säger, som EXM föreslog här ovan.

Lag (1998:950)    om kulturminnen m.m. säger i 2 kap. 10 §:
Citera
Den som avser att uppföra en byggnad eller en anläggning eller genomföra ett annat arbetsföretag bör i god tid ta reda på om någon fast fornlämning kan beröras av företaget och i så fall snarast samråda med länsstyrelsen.
   Om en fornlämning påträffas under grävning eller annat arbete, skall arbetet omedelbart avbrytas till den del fornlämningen berörs. Den som leder arbetet skall omedelbart anmäla förhållandet hos länsstyrelsen.


Vidare sägs det i 2 kap. 6 §:
Citera
Det är förbjudet att utan tillstånd enligt detta kapitel rubba, ta bort, gräva ut, täcka över eller genom bebyggelse, plantering eller på annat sätt ändra eller skada en fast fornlämning.


Det som räknas som fast fornlämning är enlig 2 kap. 1 §:

Citera
Fasta fornlämningar är skyddade enligt denna lag.
   Fasta fornlämningar är följande lämningar efter människors verksamhet under forna tider, som har tillkommit genom äldre tiders bruk och som är varaktigt övergivna
1. gravar, gravbyggnader och gravfält samt kyrkogårdar och andra begravningsplatser,
2. resta stenar samt stenar och bergytor med inskrifter, symboler, märken och bilder samt andra ristningar eller målningar,
3. kors och minnesvårdar,
4. samlingsplatser för rättskipning, kult, handel och andra allmänna ändamål,
5. lämningar av bostäder, boplatser och arbetsplatser samt kulturlager som uppkommit vid bruket av sådana bostäder eller platser, liksom lämningar efter arbetsliv och näringsfång,
6. ruiner av borgar, slott, kloster, kyrkobyggnader och försvarsanläggningar samt av andra märkliga byggnader och byggnadsverk,
7. färdvägar och broar, hamnanläggningar, vårdkasar, vägmärken, sjömärken och likartade anläggningar för samfärdsel samt gränsmärken och labyrinter,
8. skeppsvrak, om minst etthundra år kan antas ha gått sedan skeppet blev vrak.
   Fasta fornlämningar är också naturbildningar till vilka ålderdomliga bruk, sägner eller märkliga historiska minnen är knutna liksom lämningar efter äldre folklig kult.


Nu vet vi ju inte om det finns någon fast fornlämning på platsen, men eftersom frågan har kommit upp till diskussion antar jag att du ändå misstänker att det kan finnas varför det är tillrådigt att samråda med länsstyrelsen. Om det skulle visa sig finnas en fast fornlämning, och länsstyrelsen så önskar, kan de lämna tillstånd till en undersökning enligt 2 kap. 8 §:
Citera
Riksantikvarieämbetet och länsstyrelsen får utan hinder av 6 § undersöka en fast fornlämning, bärga ett skeppsvrak som är en fast fornlämning samt undersöka en plats där fornfynd påträffats.
   Länsstyrelsen får lämna tillstånd till annan att företa en sådan undersökning eller bärgning under de villkor som länsstyrelsen bestämmer.
   Vid undersökningen eller bärgningen gäller bestämmelserna om underrättelse och ersättning enligt 7 § tredje och fjärde styckena.
   Bärgas ett skeppsvrak som är en fast fornlämning, skall det tillfalla staten, om det saknar ägare.


Så säger lagen och det är ju alltid trevligt med lite paragrafer  :D

/Micke

Utloggad Kepler

  • Medlem
  • Antal inlägg: 83
får man prova
« Svar #6 skrivet: november 03, 2006, 13:35 »
Så står det i lagen men hur fungerar det i praktiken?

Det finns ju mängder av gårdar belägna inom ett fornminnesområde med kategorin ”Bytomt/gårdstomt”. Anledningen är uppenbarligen att kartstudier visar att här har det legat gårdar under flera hundra år. Jag antar dessutom att i de allra flesta fall är gårdens ägare icke medveten om att han bor inne i ett fornminnesområde.

Bryr sig länsstyrelsen om man gräver lite i marken inom dessa områden? Har de resurser att bry sig? Tänk om alla gårdsägare strikt skulle följa lagen. Vad händer om gårdägaren gräver en sandgrop till ungarna helt utan tillstånd och finner fornfynd? Skall han rapportera och därigenom ange sig själv? Blir han straffad? Hårt? Finns det reglerat att olika typer av fornminne behandlas olika, eller?

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
får man prova
« Svar #7 skrivet: november 03, 2006, 21:29 »
Såvitt jag vet har ingen i verkligheten fälts för brott mot kml. Åtminstonne inte för sådana överträdelser som varit oavsiktliga. Det som gäller är att den markanvändning som en plats har, även får fortgå sedan fornlämning upptäckts. Åkermark får brukas och skogsmark lika så. Restriktioner mot till exempel hyggesharvning kan införas, men normalt brukar markanvändningen kunna fort gå som normalt. Det vanliga är nog att ingrepp i fastfornlämning av den typen som du nämner, Kepler, inte upptäcks. Är skadan ringa brukar det nog få bero. Det händer ju då och då att en stenåldersboplats blir grustagen och en stensättning bortschaktad (och någon arg granne rapporterar det till lst). Vanligen brukar då länstyrelsen göra upp med "brottslingen", om att denne får bekosta en efterundersökning. I bland har länstyrelserna själva medel för att bekosta efterunderskning eller restaurering. Men detta kan nog någon som jobbar på länsstyrelsen bättre. Finns det någon sådan här på forumet, tro?

/Micke

Utloggad Urban

  • Stammis
  • Antal inlägg: 130
får man prova
« Svar #8 skrivet: november 03, 2006, 22:21 »
Är huset ett gammalt gästgiveri skulle jag nog kolla i FMIS samt kontakta Lst, innan jag började med att gräva. Chansen är hyfsad att gästgiveriet är byggd på en by-gårdstomt med viss historisk ålder, kanske med anor till medeltid.

/Urban