Författare Ämne: Stepping stones  (läst 4155 gånger)

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
Stepping stones
« skrivet: oktober 08, 2006, 22:37 »
Det finns på de brittiska öarna en inte alltför ovanlig typ av fornlämning som kallas "stepping stones". Det avser stenar som med lagom glest avstånd lagts ut tvärsöver en flod/å så att man torrskodd kunde vada över. Jag stötte på detta begrepp för många år sedan, före Internets tid, och började fundera häromdan över detta. Jag googlade och fann minst 11 platser i Storbritannien med sådana stepping stones. Det verkar rätt spritt över hela landet, kanske med undantag av de riktigt låglänta delarna i sydöst. Se t.ex. nedanstående länkar så förstår ni vad som menas.
http://www.cressbrook.co.uk/features/dove.php
http://www.acclaimimages.com/_gallery/_pages/0384-0607-2308-1807.html
http://www.derbyshire-peakdistrict.co.uk/dovedale.htm
http://homepage.ntlworld.com/don.burluraux/022802.htm

Nu är min fråga: Är det någon som känner till om det finns något liknande här uppe i Norden? Det känns ju inte som om detta borde vara något unikt för de Brittiska öarna.
Det är ju egentligen en rätt enkel genialt lågteknologisk lösning på problemet att torrskodd ta sig över en å/flod. En riktig brokonstruktion är ju lite svårare byggnadstekniskt. En vägbank kommer ofelbart att eroderas av upprepade vårfloder om den inte släpper igenom tillräckligt mycket vatten. Någon av länkarna berättade att dessa stenar är dränkta under våren och under regniga höstperioder, så de kunde inte användas året om.

Stepping stones var förstås bara avsedda för människor till fots, men hästburna hade nog ingen svårighet att ta sig över ändå. Det syns nästan på bilderna att det är fråga om ganska breda vattendrag, men grunda. Och här är kanske en förklaring till varför det inte är så vanligt med sådana vadstenar här uppe hos oss. Över smala vattendrag i vårt trädrika land var det antagligen enklare att helt enkelt fälla ett par trädstammar tvärsöver åarna. Och många bredare vattendrag är nog för djupa för denna lösning. Men ändå?

Det framgår inte riktigt någon datering av dessa stepping stones i England/Skottland. I något fall anges 1200-talet, men det är antagligen bara en gissning. Medeltiden verkar kanske rimlig, men det är ingenting som motsäger att sådana stenar kan vara betydligt äldre. Har inte hittat att dessa stepping stones skulle ansluta till någon av de numera ganska välkända romerska vägarna. Romarna hade antagligen högre krav på sina broar, och behärskade ju också konsten att bygga riktiga valv-broar. På en av länkarna ovan kan man se att stenarna är rätt slitna av mången trampande fotgängare, men det är nog svårt att omsätta det i ålder. Stepping stones verkar i vissa fall ha använts långt fram i tiden. På ett ställe nära Loch Ness i Skottland anges att en bro byggdes på platsen för att ersätta dessa "stepping stones" för att det hände alltför ofta att folk halkade på dessa stenar och gjorde sig illa.

Ja, någon som sett något liknande här? Eller vet om någon referens till ett sådant typ av vad här i Norden?

/Mats

Utloggad Bengan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 168
    • Bengans historiasidor
Stepping stones
« Svar #1 skrivet: oktober 08, 2006, 23:49 »
Jag hörde av ett par som bor intill Säveån ett stycke nedströms Vårgårda i Västergötland att de kallade ett antal större stenar som ligger på rad över ån för hôppestenar, alltså hoppstenar. Fast dessa är större och ligger inte alls så fint uppradade som de som finns att se bland länkarna ovan.

Bengan

Utloggad Gunnar Creutz

  • Stammis
  • Antal inlägg: 199
    • Slutarpsdösen
Stepping stones
« Svar #2 skrivet: oktober 09, 2006, 06:45 »
Tja, ett sådant vad finns ett par hundra meter från mitt föräldrahem i Sörby sn uti Vilske hd i Västergötland. Vadstenarna användes ända fram tills dess en man kallad Greningen byggde en valvbro över bäcken. Jag hoppade över vadet många gånger som barn. Se http://www.kms.raa.se/cocoon/kmsgen/visa?kontext=FMI&objektid=10205400500001

Ett annat vad med stenar har funnits i ån Lidan på gränsen mellan Trävattna och Larvs socknar i närheten av gården Sulevad (strax N om offermossen i Finnestorp). Likaså har jag hört talas om om ett vad med hôppestanar av en markägare i Norra Åsarps sn i Redvägs hd. Vad jag vet är dessa båda inte omnämnda i fornminnesregistret. Nå, detta är vad jag kan komma på på rak arm, men det lär finnas mängder av sådana vadställen.

Hälsningar
Gunnar

Utloggad buriedalive

  • Medlem
  • Antal inlägg: 37
  • Johnny
Stepping stones
« Svar #3 skrivet: oktober 09, 2006, 10:19 »
Citera
Vadstenarna användes ända fram tills dess en man kallad Greningen byggde en valvbro över bäcken.


När jag läste detta slogs jag plötsligt av att vi har ju en äldre stad som kallas för just Vadstena? Fast jag har ingen aning om hur den staden fått sitt namn eller om det kan hjälpa dig?
"Here they fight with the dagger, God preserve us all!"
-Master Hans Talhoffer-

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
Stepping stones
« Svar #4 skrivet: oktober 09, 2006, 15:34 »
Kul med hoppstenarna i Västergötland! Och ni menar att de är utlagda av människohand, inte bara "råkar ligga där"?

Betr. ortsnamnet Vadstena - ja, det har slagit mig med. Intressant tanke.

/Mats

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Stepping stones
« Svar #5 skrivet: oktober 09, 2006, 17:56 »
Tog mig friheten att kolla upp ortnamnen Vadstena och Stenvad på lantmäteriets hemsida
http://www2.lantmateriet.se/ksos/index.html

Fick fram 23 orter med namnet stenvad, stenvadet, stenvadsmyren, stenvadsbäcken, stenvadsmossen eller stenvadshålet. Samtliga ligger i direkt närhet till vattenflöden.

Vadstena finns det tydligen 11 stycken utanför det kända Vadstena. Endast ca hälften av dessa verkar dock ligga invid något vattendrag.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
Stepping stones
« Svar #6 skrivet: oktober 09, 2006, 22:21 »
Ja, man ska inte dra för stora växlar på enskilda ortnamn som i fallet Vadstena. Har förstått att ortnamnforskare ofta vill koppla ändelsen "-stena" till en fornborg eller annan försvarsanläggning. Men "sten" är ju mer allmänt än så. Våra förfäder underkastade sig säkert ingen namnstandard utan kunde ange gårdar och platser efter i stort sett vad som helst som "stack ut" i landskapet, förknippades med någon händelse eller så - ofta spelade nog slumpen in, ibland folkhumorn och annat. Men jag tycker nog att "-stena" i Vadstena lika gärna skulle kunna syfta på "hoppstenar" som på något annat.

Kul ändå att det fanns så många kopplingar mellan "vad" och "sten". Tack för dessa bidrag!

/Mats