Författare Ämne: borg eller kultplats  (läst 6399 gånger)

Utloggad Joakim

  • Medlem
  • Antal inlägg: 85
borg eller kultplats
« skrivet: augusti 30, 2006, 10:39 »
Nu börjar skrivandet av magisteruppsatsen.  :D
Jag skulle vilja se en diskussion om frågan.

ÄR EN FORNBORG EN BORG ELLER ÄR DET EN KULTPLATS?

Utsikten, upphöjdheten från havet eller skogen, öppenheten osv. tycker jag talar för att en fornborg lika väl kan vara en plats för sammankomster och religösa handlingar.

Vad tror/tycker ni?  :?
E

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
borg eller kultplats
« Svar #1 skrivet: augusti 30, 2006, 13:00 »
Du bör definiera vad du menar med "fornborg" och "kultplats" eftersom dessa är ganska breda definationer. Ser man till Fornminnesregistret så klassas allt från jätteanläggningar som Ismanstorp och Torsburgen till mindre hägnade berg som t o m kan vara svåra att upptäcka om man inte går rakt på dem som fornborgar.

Vad är en kultplats? Kan man verkligen skilja på det profana och sakrala så att en fornborg är antingen en kultplats eller t ex en försvarsborg? Var religionen t ex en del av det dagliga livet så kan en fornborgs funktioner troligtvis vara flera.

Bara i Uppland/Södermanland finns ca 450 fornborgar (av olika storlekar och format), jag tror att det kan vara svårt att finna generella förklaringar utan det kan istället vara bra att begränsa sig till ett mindre område eller kanske endast några enstaka objekt.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
borg eller kultplats
« Svar #2 skrivet: augusti 30, 2006, 13:23 »
Man bör nog också se utanför tankesfären borg och kultplats. Många jag besökt ger snarast känslan av hägnader som nyttjats för djurhushållning.

//Magnus Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
borg eller kultplats
« Svar #3 skrivet: augusti 30, 2006, 15:15 »
Jag håller med Reuterdahl, var öppen för många olika användningar. Se de olika fornborgarna i den kontext de förekommer i, och dra inte alla över en kamm.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
borg eller kultplats
« Svar #4 skrivet: augusti 30, 2006, 18:44 »
Citat från: "Reuterdahl"
Man bör nog också se utanför tankesfären borg och kultplats. Många jag besökt ger snarast känslan av hägnader som nyttjats för djurhushållning.

Och även samlingsplats i socialt (icke kultiskt) syfte...

/Mats

Utloggad Fredrokk

  • Medlem
  • Antal inlägg: 57
borg eller kultplats
« Svar #5 skrivet: augusti 31, 2006, 00:14 »
Citat från: "Reuterdahl"
Man bör nog också se utanför tankesfären borg och kultplats. Många jag besökt ger snarast känslan av hägnader som nyttjats för djurhushållning.

Den roligaste teorin jag hört om är att hägnaderna är jaktplatser för älg. Det finns gott om älgspillnig på de västsvenska hängnade bergen och 'murarna' menar anhängare av denna teori har byggs för att tvinga älgen att störta till döds utför en högre brant enligt fin gammal metod =)

/fredrokk

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
borg eller kultplats
« Svar #6 skrivet: augusti 31, 2006, 11:12 »
Älgar och fornborgar... Det påminner mig om den fantastiska berättelsen om ufo-älgen på Hunneberg (platåberg vid vänerns sydspets, tillika fornborg). Läs och le: http://www.ufo.se/fakta/artiklar/algen.shtml
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Gunnar Creutz

  • Stammis
  • Antal inlägg: 199
    • Slutarpsdösen
borg eller kultplats
« Svar #7 skrivet: september 01, 2006, 00:26 »
Jag har nog nämnt om det förut på detta forum, men ett glatt minne från min tid på Skogsvårdsstyrelsen är den Skog&Historia-inventerare, som vid åsynen av diabasbranterna vid fornborgen på Stångaberget, d.v.s. nordligaste spetsen av Mösseberg, bestämt hävdade att hela Mösseberg var murat av rymdvarelser och att berget dolde en gigantisk, hemlig UFO-bas.

Hälsningar
Gunnar

Utloggad David

  • Stammis
  • Antal inlägg: 256
borg eller kultplats
« Svar #8 skrivet: september 01, 2006, 09:45 »
Finns faktiskt en UFO-landningsplats registrerad i FMIS:
http://www.kms.raa.se/cocoon/kmsgen/visa?kontext=FMI&objektid=10112200470001

Kolla in fotona på modellen av det flygande tefatet!

Jag nämnde platsen för Mats Burström och tyckte att Utgrävarna borde undersöka platsen och se om de kunde hitta några rester av tefatet! Får väl se om det bli en ny programserie...

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
borg eller kultplats
« Svar #9 skrivet: september 01, 2006, 10:39 »
För att återknyta till ämnet. Det har gjots några försök att klassificera fornborgarna som kan vara en bra utgångspunkt. Björn Ambrossiani gör följande indelning i Fornlämningar och bebyggelse (1964):

1. Boplatsborgar - Bunden till närliggande bebyggelse
2. Tillflyktsborgar - Ligger i skogsområden, isolerade från bebyggelse
3. Farledsborgar - T ex utefter Mälaren
4. Gravhägnader - Utan strategiskt läge
5. Kultplatser - Bristfälligt taktiskt utnyttjande av terängen

I RAÄs bok Från borg till bunker (1993) definieras fornborgar på två olika sätt:

"1. En terränganpassad sten/och- eller jordvall jämte naturliga avspärrningar i krönläge. De avgränsar helt område

2. En vanligt rundad eller oval (ringvall) sten/och- eller jordvall, ibland kombinerad med vallgrav, anlagd på plan/flack mark, vilket helt avgränsar ett område. "


Michael Olausson delar i Det innelsutna rummet (1995) in befästa anläggningar i följande grupper:

1. Fornborg - Terränganpassad stenvall i krönläge vilket avgränsar ett helt område.
2. Vallanläggning typ A - Terränganpassad stenvall i krönläge, avgränsar ett helt område, klenare dimensioner än fornborgar.
3. Vallanläggning typ B - Icke terränganpassad stenvall som helt eller delvis avgränsar ett område.
4. Gravhägnad - Som Vallanläggning typ B men med en eller flera gravar.
5. Höjdbosättning - Boplatser på höjder som avgränsas av branter eller stup. Kan vara inhägnad av enklare vall.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad buriedalive

  • Medlem
  • Antal inlägg: 37
  • Johnny
borg eller kultplats
« Svar #10 skrivet: september 01, 2006, 11:42 »
Glöm heller inte den regionala typ av borgar som existerar på Gotland med sina Ringborgar och Klintborgar... (Burenhult skriver om dessa typer av borgar i sin Arkelogi i norden 2 246-248)

Vad gäller min personliga åsikt så anser jag att fornborgen utgör en fysisk barriär och bör tolkas därefter... vad som än sker innanför murarna i dessa fornborgar så är det murens syfte att utgöra en fysisk barriär... detta leder givietvis inte till något bestämt svar som förklarar vad fornborgen användes till...

i slutändan är det inte ens många fornborgar som undersökts genom en arkeologisk utgrävning så som jag har förstått det...  vidare har fornborgar existerat under en mycket lång period (från trattbägar kultur till medeltid) och förmodligen har dess användingsområden skiftat till och från längs med dessa årtusenden. Så ska man skriva en uppsats om fornborgar hjälper det nog om man är specifik inom vilka århundraden man vill sikta in sig på, såvida man inte vill skriva en generell uppsats om fornborgarnas betydelse...

vad jag dock tycker vore intressant är att se borgens fysiska läge i samband med andra samtida fysiska element såsom ifall flertalet vägar i en socken löper samman inom en fornborg, hur fornborgen är placerad inom socknen, ifall socknen har vattenförbindelse, hur är då fornborgen placerad, nära eller långt från kusten?... helt enkelt försöka finna tendenser till antingen, ekonomiska, strategiska eller andra orsaker till vad den eventuella fornborgen nyttjats för...
"Here they fight with the dagger, God preserve us all!"
-Master Hans Talhoffer-

Utloggad Fredrokk

  • Medlem
  • Antal inlägg: 57
borg eller kultplats
« Svar #11 skrivet: september 01, 2006, 12:45 »
Citat från: "buriedalive"
Vad gäller min personliga åsikt så anser jag att fornborgen utgör en fysisk barriär och bör tolkas därefter... vad som än sker innanför murarna i dessa fornborgar så är det murens syfte att utgöra en fysisk barriär... detta leder givietvis inte till något bestämt svar som förklarar vad fornborgen användes till..
  vidare har fornborgar existerat under en mycket lång period (från trattbägar kultur till medeltid) och förmodligen har dess användingsområden skiftat till och från längs med dessa årtusenden. .


Jupp, där sätter du fingret på pudelns ärta sas. Även om man skapar typologiska grupper efter funktion, läge i landskapet, storlek eller mängd älgspillning etc jämför man sannolikt både äpplen med päron och kattor med hermeliner. Lösningen på fornborgens 'gåta' står nog att finna i vårt olyckliga samlingsbegrepp på en mängd olika företeelser från olika tider. Hägnaderna är kanske snarare en historiskt-epistemologisk fråga än en arkeologisk (åtminstone som generell företeelse).
Jag är ingen större anhängare av Olaussons eller Åsa Walls tolkningar, men de har nog rätt i att man inte enbart skall tala om fysiska avgränsningar utan även dess inneslutande/uteslutande effekter? Ungefär som svartkonstens ritade cirklar: egentligen lätta att kliva över, men ändå problematiska för vissa demoner... En poäng i Åsas resonemang är ju att de hängnader som kan funka strategiskt ofta är konstruerade på samma sätt som de som inte rimligtvis kan ha fungerat som försvar.
/fredrokk