Författare Ämne: Engelbrektsupprorets platser  (läst 22319 gånger)

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Engelbrektsupprorets platser
« skrivet: augusti 28, 2006, 07:44 »
Ska om några veckor ut på en husbilsresa i Sverige. Årets tema har jag valt till ”Engelbrekt”. Avser att besöka och fotografera fornlämningar  i anslutning till 1430-talets uppror. Listan är lång på platser som ska besökas men nedan är ett urval där det finns frågetecken om var platserna finns, om det är lätt att komma dit även med husbil och om det är kvar något synligt ovan mark. Är det någon som vet gäller mina frågetecken följande platser:

Västmanland:
Köping (forna Laglösaköping): Här ska ha funnits ett fäste. Finns det över huvud taget några medeltida lämningar kvar på orten?

Östergötland:
Ringstadholm på en ö i Motala ström nära invid hällristningarna. Finns det bro över eller måste man simma?
 
Småland:
Stäkeholm, borg vid Västervik. Har sett rekonstruktioner men är osäker på plats och om det finns något kvar?
Rumlaborg, ska ligga vid Jönköping.
Trolleborg, ska ligga nära sjön Floren
Piksborg, ska ligga vid Bolmen

Värmland:
Amneholm, tydligen vid östra Vänerns strand men exakt var och finns något kvar?
Edsholm, fäste någonstans söder om Grums

Västergötland:
Opsten, fäste någonstans vid Ätran nära Kind
Öresten, fäste vid Viskan någonstans nära Skene

Uppland:
Stäket. Blir inte klok på om något finns kvar av fästet från 1400-talet.

Söker också statyer efter Engelbrekt, dvs. de som i nationalromantisk yra restes för ca hundra år sedan. Sådan finns i Stockholm på Kornmalmstorg och Stadshusparken, i Örebro, Arboga och Falun. Känner ni till fler?

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
Engelbrektsupprorets platser
« Svar #1 skrivet: augusti 28, 2006, 09:43 »
Lämningarna efter Rumlaborg ligger i en park precis invid E4 i Huskvarna, lämningarna består av en borgkulle som är skyddad av tre gravar. Området är värt ett besök.

Ruinerna efter Piksborg i Annerstad sn ligger vid sjön Bolmens sydspets. Lämningarna består av en fyrsidig borgkulle som omges av en låg vall, runt kullen finns en grav och utanför denna en vallgrav. Jag besökte området för ett par år sedan, det ligger vackert men var lite slyigt. Inte så långt därifrån ligger Agundaborg i Agunnaryd (skyltat från vägen som går igenom samhället) vilket är ett trevligt besök, tre ruinen på en liten holme.

// Magnus Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad buriedalive

  • Medlem
  • Antal inlägg: 37
  • Johnny
Engelbrektsupprorets platser
« Svar #2 skrivet: augusti 28, 2006, 12:36 »
Hej Sven!

Jag har hela mitt liv bott granne med Edsholmsborg i Grums och kan intyga att den är värd att besöka:)... Att ta sig dit är synnerligen enkelt, E18 från karlstad mot Oslo, däremellan finns det lilla förtryckta samhället Grums... iallafall, när du åker från karlstad mot oslo via E18 skall du svänga höger efter att du har åkt förbi ett gigantiskt pappersmassafabrik (på din vänstra sida) samt har vänern på din vänstra sida...där svänger du höger vid mindre  infart (placerad före en bro)som korsar en järnväg... därifrån bör du se borgen såpass bra att du kan köra dit....

Borgens strategiska belägelse är mycket intressant, iallafall ur ekonomisk synvinkel:P. Placerad vid ett sund togs stränga tullar från alla de farkoster som önskade ta sig från vänern in till Grumsfjorden eller tvärtom... utgrävningar har utförts på platsen tidigare, senast åren 1991-92...området är dock påverkat av senare bebyggelse bl.a. från 2:a vk då bunkrar och skyddsvärn uppfördes kring och inuti borgen för att skydda det lilla samhället från detta stora krigs förskräckliga härjningar, och vi kan med stolthet nämna att vi Grumsare bidrog i det stora kriget genom att skjuta ner ett vilset tyskt flygplan som senare störtade i ortens gamla kyrkogård^^....

iallafall...under 1930-talet (om jag inte minns fel) så rekonstruerades borgen... det du kommer att se idag när du kommer dit är därmed en rekonstruktion efter resultaten av en utgrävning som gjordes i början av det förra seklet...då grävde man fram borgens grund och rekonstruerade dem så du kommer därmed att kunna skilja olika rum osv...

Så som jag förstår det så finns det en campingplats precis brevid denna borg, iallafall så har jag ofta sett husvagnar stå där...men det borde väl finnas en camping förning i Grums att få tag på...

Som vidare kuriosa så kan jag även berätta om hur borgen erövrades såsom legenden i Grums förtäljer^^....
men det kan kräva en hel del text och jag har redan varit tjatig...men om du vill höra den så berättar jag den gärna=)
"Here they fight with the dagger, God preserve us all!"
-Master Hans Talhoffer-

Utloggad exm

  • Medlem
  • Antal inlägg: 68
Engelbrektsupprorets platser
« Svar #3 skrivet: augusti 28, 2006, 13:33 »
Ett användbart verktyg kallas Google, det går faktiskt att hitta en hel del info genom några sökningar...  :wink:

Västmanland:
Köping (forna Laglösaköping): http://runeberg.org/nfbo/0369.html (Lämningarna verkar ha förstörts vid järnvägsbygget.)

Östergötland, Ringstadholm: http://www.fgn.se/ringstadholm.html (Verkar inte finnas nån bro.)

Småland:
Stäkeholm, borg vid Västervik: http://cityguide.se/vastervik/attraktioner/ (=Stegeholm, Visfestivalen)
Trolleborg: http://sv.wikipedia.org/wiki/Trolleborg
Piksborg http://www.paspaning.smalands-museum.se/index.cfm?id=22&l=2

Värmland, Amneholm: http://wadbring.com/historia/sidor/amneholm.htm

Västergötland, Opsten, Öresten: http://web.telia.com/~u50007279/axevall/ax_borgar.htm

Uppland, Stäket: http://www.ukforsk.se/staket3.htm

Ytterligare info om platserna borde gå att få via Fornminnesregistret.

Utloggad Kepler

  • Medlem
  • Antal inlägg: 83
Engelbrektsupprorets platser
« Svar #4 skrivet: augusti 28, 2006, 13:40 »
Opensten (Södra Åsarp 15:1) och det närbelägna naturreservatet Skårtebo med ett gammalt prästboställe är väl värda ett besök. Det är skyltat från landsvägen mellan Limmared och Nittorp. Jag brukar parkera vid prästbostället och njuta av de idylliska omgivningarna innan jag vandrar oxabanan (nedlagd järnväg) till Opensten en knapp km bort. Det är en hög moränkulle med övertorvade grunder från befästningen. Fin utsikt över dalgången.

Utloggad gangrade

  • Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
Engelbrektsupprorets platser
« Svar #5 skrivet: augusti 28, 2006, 15:09 »
Engelbrekt blev väl ihjälslagen också. Ute vid Göksholm utanför Örebro finns i alla fall ett monument.
Från Örebro åker man mot Odensbacken, vid kyrkan i Mellösa svänger man av (skyltat mot Göksholm ?!). Slutligen kör man förbli Göksholms slott och följer skyltningen (förbi gästhamnen). När man har åkt så långt man får går en stig in till vänster. Efter ett par hundra meter, ända ute vid vattnet, hittar man monumentet
Qui tacet, consentit

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
Engelbrektsupprorets platser
« Svar #6 skrivet: augusti 28, 2006, 15:40 »
Vad gäller Stäket så finns det kvar en ruinkulle, och vid kanten av den lite rester av ett "avklippt" källartak, har jag för mig. Platsen kallas ofta Almare-Stäket (är nog egentligen godset i närheten som heter så). Ruinkullen ligger rätt fint, i farleden upp mot Uppsala. Du ska åka över till Stäksön från själva samhället Stäket (som ligger på Stockholmssidan om sundet), helst letar du upp den gamla "Enköpingsvägen" i Stäkets samhälle och kör över den gamla bron västerut, ej stora E18. Efter den gamla bron över sundet så finns det en avtagsväg ned mot den lilla halvön i sydöst av Stäksön.
När du är på Stäksön kan du passa på att kika på Dalkarlsbacken vid den västra kanten av Stäksön, är en gammal väg från Dalarna/Västmanland mot Stockholm, vägen byggdes tidigt för att man skulle kunna ta sig uppför den branta backen där. Tror inte den fanns på Engelbrekts tid, men kanske något hundratal år senare.
/Mats

Utloggad Kepler

  • Medlem
  • Antal inlägg: 83
Engelbrektsupprorets platser
« Svar #7 skrivet: augusti 28, 2006, 15:40 »
Öresten (Örby 3:1), strax söder om Skene, besökte jag för kanske 10 år sedan. Kulle med övertorvade grunder. Gjorde inget större intryck på mig.

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Engelbrektsupprorets platser
« Svar #8 skrivet: augusti 29, 2006, 21:03 »
Tack ska ni ha. Uppgifterna kommer att vara till stor hjälp. Ja, det är riktigt att man kan använda sökmotor och Internet men tyvärr har jag ofta upplevt att informationen inte anpassad till de frågor man ställer sig som "kulturturist", bl.a. om det finns så mycket synligt att det är lönt att besöka platsen och hur man hittar dit på bästa sätt med bil. Färden går i slutet av september och jag brukar i snitt lägga in sex besöksplatser per dag. Ljuset på den här årstiden finns mellan ca 9-17 för filmning och fotografering och då är man tacksam om man kan gå direkt på målet. Tyvärr är ju dessutom våra fornminnen generellt sagt uruselt skyltade.

Internettipset på Ringstadholm besvarade min frågan om tillgänglighet. Man kan inte komma över till ön utan båt och strömmen är för stark för en simtur. Förstår stadsantikvariens förtvivlan över att man inte slagit en bro till denna otroligt spännade plats som ju också rymmer en stor portion personhistoria. Verkar som om någon har hål i huvudet. http://www.fgn.se/ringstadholm.html

Utloggad Claes

  • Stammis
  • Antal inlägg: 243
  • Döda fiskar flyter medströms
    • http://www.theliander.se
Öresten och Opensten och andra platser i Västergötland
« Svar #9 skrivet: augusti 29, 2006, 21:46 »
I min bok, Det medeltida Västergötland, kan du läsa både om Opensten (s. 69f), Öresten (s. 74f) och andra spännande platser med anknytning till Engelbrektsupproret. Jag håller inte med om att Öresten är en ointressant plats. Man kan lätt för sitt inre visualisera den stora borgen på platsen och utsikten är magnifik. Opensten är också en trevlig plats, passa på att besöka den närbelägna Södra Åsarps kyrka när du är där.

Min bok, som jag tror du kan ha viss glädje av vid din resa, kan du köpa eller beställa från vilken bokhandel som helst.


Claes
http://kullenmannen.wordpress.com/

Döda fiskar flyter medströms!

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
Engelbrektsupprorets platser
« Svar #10 skrivet: oktober 09, 2006, 22:27 »
Har du något att berätta från din Engelbrektsresa, Sven? Hittade du alla platser på din lista? Några highlights? Några besvikelser?

/Mats

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Engelbrektsupprorets platser
« Svar #11 skrivet: oktober 10, 2006, 00:03 »
Fantastisk resa under en vecka med hustru, arkeologhund och inhyrd husbil. Ca 600 foto och fyra timmar film. Platserna med små kommentarer listade nedan i turordning:
 
Ronneby medeltida kyrka: Stadens enda medeltidsmonument av klass.
Horsahallen i Blekinge: Inspektion av pågående rekonstruktion i full skala av en 1400-tals gård nära forna riksgränsen mot Småland. Nattligt kräftfiske och kräftfest.
Kalmar slott: numera tillåtet att gå på vallarna vilket skapade bra film/fotomotiv.
Västervik: sevärd borgruin, dock hårt kringgärdad av trafik.
Stegeborg: stor turistfälla. Hemskt dålig väg ut till platsen. Allt inhägnat, ruinen endast öppen några få timmar för dyra pengar. Allt belagt med pengainkasso, t.o.m. att ställa husbilen på en tom plats skulle de ha betalt för. Tji fick de. Vi valde istället:
Skönberga kyrka: Bra plats att övernatta på. Vilken fantastisk 1300-tals dörr med konstsmide fortfarande tjänstgörande som ytterdörr. Trevlig vaktmästare.

Söderköpinge: Inte lätt att bege sig in i staden med husbil och hitta p-plats. Tegelkyrkan och runstenen toppen och bra miljöbilder.
Ringstadholm borgruin: Nya vägeländet vid Norrköping har inte gjort det lättare att hitta vare sig hällristningarna eller borgruinen i Motala ström. Inga skyltar mer än till Himmelstalundristningarna. Tack portvakten till Fiskeby pappersbruk. Halva papperbrukets personal uppbådades och lotsade oss på småvägar ner till strömmen. Här fanns uppsatt en stor informationstavla. Skratta eller gråta? Vem tusan ska kunna se den om det inte finns hänvisningar fram till platsen? Varför har man helt glömt bort denna fantastiska plats?
Ekenberg och Leonardsberg: Fina hällristningsplatser intill pappersbruket, väl skyltade när man kommit fram till platsen, annars totalt bortglömda i skylthänseende. Skärpning anbefalles.
Nyköping slottsruin: Alltid lika spännande utanför murarna, dötrist innanför. En enorm modern tältduk över hela borggården gjorde inte saken bättre. Aspa bro: Gjuten upplevelse med alla runstenarna varav en omtalar både Sverige och Danmark. Uppsa kulle i närheten, Södermanlands största gravhög.
Gripsholm slott och runstenar: Välkänd nationalklenod men tämligen trist med sina välansade planteringar.
Hägersten i Stockholm: Övernattning på p-plats utanför Konstfack.

Almare-Stäket: Herregud vilken besvikelse. Brant avtagsväg, förbjuden tillfartsväg, 400 meter att gå och släpa på utrustning och absolut inget att se när man väl kom fram. Helt övervuxet av sly och hög grönska. T.o.m. 1800-tals monumentet övervuxet så texten var närmast oläslig. En totalt bortglömd centralplats i svensk historia. Skäms på er, stockholmare.
Anundshögen vid Västerås: Forntidsvibbar så det sprakar om det. Bra skyltat.
Västerås slott: Inte helt lätt att finna. Sevärdhetsskyltarna tydligen stulna.
Köpinge: Järnvägsstationen lätt att finna (platsen för Engelbrekts borg), så också den mäktiga Ströbohög.
Arboga: Eldhs mäktiga Engelbrektsstaty utanför stadskyrkan. Den äldsta kyrkan, S:t Nicolai, hopplöst igenbommad. Kyrkor är tydligen inget för allmänheten.
Göksholm: Ute på Engelbrektsholmen i halvmörker. Otrolig plats. Endast en dåtida ö på ca 10 x 10 meter. Platsen är så "precis". Just på de här kvadratmetrarna mördades Engelbrekt under natten av ägaren till Göksholm. Men slottet ligger på 2 km avstånd på andra sidan udden. Hur visste man att Engelbrekt skulle slå nattläger just här på sin sjöresa från Örebro till Stockholm? Måste ha varit en mordkomplott; någon i sällskapet har lett in båten till ett överenskommet nattläger. Spännande!
Stora Mellösa kyrka: Den döde Engelbrekts nattläger. Trots att den nuvarande kyrkan är ung en perfekt husbilsplats över natten.

Återkommer med slutet på resan.

Utloggad Gandalf

  • Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Forum för asatro och forn sed.
Engelbrektsupprorets platser
« Svar #12 skrivet: oktober 11, 2006, 18:23 »
Sven: Jag ber om ursäkt för min tråkiga stad men du ska veta att det finns folk som jobbar för att lyfta fram alla fantastiska platser här så ge inte upp :wink:
”In the beginning there was nothing.. which exploded."
-Terry Pratchett

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Engelbrektsupprorets platser
« Svar #13 skrivet: oktober 11, 2006, 18:43 »
Gandalf, jag vet att ni jobbar mycket med hällristningarna och levandegörandet. Så också t.ex. turistchefen vad jag kan förstå av tidningsartiklar. Tycker ändå att det är intressant när jag en gång om året tar på mig turistens glasögon och åker runt i Sverige för att försöka hitta och förstå vår historia utifrån den "vanlige" människans utgångspunkt. De första åren blev jag förskräckt över svårtillgängligheten, numera, efter 3300 mil, är jag tyvärr luttrad.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
Engelbrektsupprorets platser
« Svar #14 skrivet: oktober 12, 2006, 18:15 »
Tack, Sven, för en utförlig rapport. Var ju mycket du hann med, nästan så man blir sugen att fara ut på en så'n resa.

Det där med Almare-Stäket var ju inte så kul. Det var nog 6-7 år sedan jag var där, då var det inte så farligt igenväxt och otillgängligt vad jag kan minnas. Vet inte om man som Stockholmare ska ta åt sig (det är ju faktiskt Upplands-Bro kommun), men jag skrev ett e-mail till kommunen och påtalade förhållandena. Tog mig friheten att citera dig, Sven. Ibland verkar det som det "tar" lite bättre om det är utsocknes folk som reagerat på någonting vid ett besök. Får se om jag överhuvudtaget får något svar på mailet.

/Mats

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Engelbrektsupprorets platser
« Svar #15 skrivet: oktober 12, 2006, 20:51 »
Tack Mats. Har dock endast redovisat fyra dagar. Västergötland och Småland har jag också tänkt ge lite gliringar.

Örebro: Slottet, Engelbreksstatyn och Nicolaikyrkan där Engelbrekt är begraven; tre måste-saker när man jagar i Engelbrekts spår.
Järsberg: Värmlands äldsta runsten. Traditionellt pinkeställe för min arkeologhund Anton.
Grums borgruin: Festlig plats vid ett smalt sund. Ruinen sönderhackad av landsväg och järnväg. Inbakad i ruinen en enorm betongbunker från 2:a världskriget. Ser inte klokt ut.
Dalaborg: Måste upplevas. Ligger isolerat vid Vänerns västra strand. Lite murar och mycket vallar bevarade. Sorgligt är det dock att man inte på en skylt har en planteckning över alla försvarsverk och husgrunder. Endast de som är ytterst specialintresserad av byggandsarkeologi förstår vad det är de ser på platsen. Övernattade här men fick tyvärr ingen kontakt med några medeltidsmänniskor som t.ex. förra året då jag vid övernattning i Alvastra klosterruin fick in en trånsjuk och stönande medeltidsmunk i husbilen mitt i natten. Väldigt irriterande. Fantastisk mindre landningsplats för båtar nedanför borgen med sandstrand. Ett morgonbad kl 6 men inga medeltidsfynd under fötterna. Har man överhuvudtaget undersökt vattnet nedanför borgberget? Borde vara en guldgruva.
Skara domkyrka: Häftigt morgonljus, många bra scener interiört.
Axvalla borgruin: Eländes elände! Avsökte området norr om riksvägen Skara-Varnhem efter lämningarna till denna viktiga riksborg. Ingen träff. Svängde då söderom riksvägen från vilken en sevärdhetsskylt meddelade ”Pansarmuseum”. Efter en dryg kilometer en vägkorsning utan skyltar. Singlade slant och vände vänster. Efter ytterligare en sträcka en ny skylt till Pansarmuseum. Ursäkta, hur många har inte kört vilse här som inte haft tur med slantslagningen? Efter en lång allé stod en ynka liten skylt som angav ”Borgruin 1,5 km”. Vägen gick fram bakom bondens grind och var en lerig kostig. Stigens riktningen syntes leda tillbaka till riksvägen i norr. Vad jag förstår ligger ruinen bara ett kort stycke söder om denna. Varför då ingen p-ficka och sevärdhetsskylt direkt från riksvägen. Varför 3 km lerig kostig när man kanske bara behöver gå 200 meter.
Jag kommer aldrig att få se Axvalla hus.

Varnhem kloster: Samma gamla skylt som berättar att gudstjänstbesökare går gratis i kyrkan men andra betalar 20:-. Avgiften behövs för att hålla kyrkan i stånd upplyses det om. Sånt erbarmligt dravel! Svenska kyrkan badar i pengar. Här är det istället Mammon som styr genom kyrkorådet. Det hela blir dessutom historiskt absurt. Cistercienserna, som en gång byggde klosterkyrkan, välkomnade alltid under 400 år alla vägfarare och gav dem gratis mat och nattlogi. De tog minsann inte emot guld för sin verksamhet. Skäms Svenska kyrkan!
Grävningen av den gamla kyrkan stillade dock min vrede. Fantastiskt intressanta lämningar och framgrävd kyrkogård. Kom när amatörarkeologer höll på med flera gravar. Tack alla arkeologer. Kanonbra videoscener av fritäckningen av mannen i stenkistan.

Vadstena klosterkyrka behöver tydligen inte hållas i stånd. I varje fall kostar det inget att gå in här. Filmscenerna av bl.a. gravstenen efter bondeplågaren Jösse Eriksson som drogs ut ur klostret och hängdes av Engelbrektsbönderna blev perfekt.

Huskvarna Rumlaborg: Tack för beskrivningen som jag fick här på forumet. Utan den hade jag aldrig funnit platsen. Otroligt spännade borgruin med dubbla vallar och vattengrav. Mitt på borgkullen ett igenbommat lusthus i vilket bl.a. Carl Jonas Love Almqvist suttit och punschat, allt enligt en textplatta. Men ursäkta? Hur ska man som turist hitta hit? Inga skyltar, inte ens när man passerar på vägen direkt intill. Hittade en usel p-plats under en betongbro. Och detta spännade fornminne ligger mitt inne i Huskvarna, endast hundra meter från motorvägen! Två skyltar satt invid ena gångstigen. Den moderna från år 2000 var solblekt med en fullständigt intetsägande rekonstruktionsbild utan orienteringspunkter. Den andra var en äldre skylt från Huskvarna hembygdsförening med någorlunda vettig ritning. Klart underbetyg, kära ansvariga i Jönköpingstrakten!




Oppensten: Här var det föredömligt skyltat – ända fram till p-platsen invid en stor grislada. Men sedan då? Var låg borgruinen? Turligt nog hade jag hämtat ner en detaljkarta från lantmäteriet varför jag visste att det var en 300 meter lång gångpromenad söderut på en smal markväg. Hur ska en vanlig turist veta detta? Häftig bergsklättring upp till borgtoppen. En otrolig plats.
Södra Åsarp kyrka mitt inne i skogen var perfekt att övernatta vid.

Öresten: En fantastisk borgruin på en hög bergknalle. Perfekt i alla avseenden, här fanns både skyltar och rastplats. Borgen har legat som ett lås på leden från Varberg in mot Västergötland.
Varberg borg, Falkenberg, Asige mäktiga bronsåldermonument med hällristningar, Halmstad slott och Laholm borgruin avslutade årets resa i mestadels Engelbrekts fotspår.

Utloggad Claes

  • Stammis
  • Antal inlägg: 243
  • Döda fiskar flyter medströms
    • http://www.theliander.se
Axvalla borg
« Svar #16 skrivet: oktober 12, 2006, 21:28 »
Axvalla borgruin är privatägd och ägarna har ingen större lust att få dit folk... Så är det faktiskt... i sista hand är det markägare som bestämmer om skyltning, stigar och parkeringsmöjligheter så mycket allemansrätt vi än har...

Kul att du hittade till Oppensten, det är en riktig doldis bland Västergötlands borgar och en av mina egna favoriter... man kan verkligen tänka sig hur det såg ut där när Abraham Brodersson huserade på platsen...

Inför kommande resor: Håll utkik efter böckerna "Det medeltida Östergötland" och "Det medeltida Skåne" som kommer nästa år på Historiska medias förlag.


Claes
http://kullenmannen.wordpress.com/

Döda fiskar flyter medströms!

Utloggad CeBe

  • Medlem
  • Antal inlägg: 95
Engelbrektsupprorets platser
« Svar #17 skrivet: oktober 13, 2006, 08:52 »
Högst beklagligt att du inte hittade ända fram till udden ut i Husgärdessjön där lämningarna efter Axevalla hus står att finna. Platsen är precis så imponerande som man kan förvänta sig för en borganläggning av denna dignitet. Det finns faktiskt en hemsida för Axevalla (www.axevallahus.se); texten är kortfattad & populär men bilderna som är utlagda bör i alla fall ge dig en uppfattning om vad du missade. Om du sen tittar på flygbilder (t.ex. Eniro, även om upplösningen är rätt dålig på just det området) kan du skönja vallar och förborgssystem. Det är också intressant att möta en så förhållandevis intakt ruinplats. Man ska bara inte försöka närma sig borgen vattenvägen, via de små vattendrag som förbinder sjöarna i Valle härad - det har jag själv testat & det blev ett släpande och lyftande utan ände... Och inte såg vi pålspärren kring udden från kanoten heller.  :)

En annan lokal som varmt kan rekommenderas i närheten av Axevalla / Varnhem är platsen för Höjentorps slott, en barockanläggning i trä som brann ner i början av 1700-talet. Där finns grunder, vägsystem och den förvildade parken kvar på ett mycket naturskönt näs...och antagligen också spåren efter träslottets medeltida föregångare, om man letar tillräckligt uppmärksamt!
"All is Fair in Love and Archaeology"
(Uncle Scrooge i "Crown of the Maya's" - Carl Barks 1963)

Utloggad Roq

  • Novis
  • Antal inlägg: 6
SV: Engelbrektsupprorets platser
« Svar #18 skrivet: februari 22, 2007, 11:30 »
Missade du Borlänge?
Där stod en gång en fästning som brändes av Engelbrekt.

Utloggad gangrade

  • Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
SV: Engelbrektsupprorets platser
« Svar #19 skrivet: februari 22, 2007, 13:54 »
När man är i Örebro är det ju så nära till Göksholm där han enligt historien blev ihjälslagen. Så är man i Örebro måste man åka till Göksholm (förbi slottet) och se monumentet längst ute på halvön
Qui tacet, consentit