Jag förstår inte denna okunskap. Religionsarkeologi är ju stort här i Sverige. Typiskt för denna inriktning är att man är mer tvärvetenskaplig än de flesta andra arkeologer. Ofta försöker man studera religiösa föreställningar utefter samhällsideologiska förklaringsmodeller. Klassiskt är att man ställer sig två avgörande frågor: är det religionen i sig som är viktig i kulten eller riten eller är det politiska budskapet? En annan typisk frågeställning är om det är religionen eller de socioekonomiska förhållandena som är upphov till samhällsförändringar? Numer ser man inte dessa som ett motsattspar utan man undersöker mer hur religion och samhälle samverkar med varandra. Två berömda serier där religionsarkeologi ingå är då ”Sveriges kristnande” (sex böcker tror jag att det är) och ”Vägar till Midgård” som nu är inne på sin sjätte utgåva. Nutida forskare i detta ämne är Stefan Brink, Agneta Lagerlöf, Lotte Hedeager, Bo- och Anne-Sofie Gräslund, Kristian Kristiansen, Anders Andrén, Kristina Jenbert, Brit Solli, Erik Nylén, Birgit Arrhenius, Linn Lager, Torun Zachrisson…ja listan på arkeologer som är uttalade religionsarkeologer eller ibland skriver artiklar om detta ämne skulle kunna göras mycket längre. På senare år har det skrivits ett antal enskilda arbeten i religions arkeologi. Gunnar nämnde här Claes Thelianders avhandling: Västergötlands kristnande (2005. En annan är förstås Tore Artelius: ”Bortglömda föreställningar. Begravningsritual och begravningsplats i halländsk yngre järnålder.2000”. Därutöver kan vi tillägga Niel Prices ”The Viking way. Religion and war in late iron age scandinavia” eller Lars-Göran Bergquists ”En enkel till Himlingøje. Dödens mode I. 2005.” Vi har även forskare som inte är arkeologer men som skrivit det som starkt berör detta ämne. Några av dem är då Olof Sundqvist ”Freyr´s Offspring. Rulers and Religion in Ancient Svea Society” och Ingemar Nordgrens ”Goterkällan. Om goterna i Norden och på kontinenten.” Ett enskilt samarbete mellan en religionsarkeolog och en religionshistoriker är då Anders Kaliffs och Olof Sundqvists ”Oden och Mithraskulten. Religiös ackultration under romersk järnålder och folkvandringstid. 2004.”