Författare Ämne: religionsarkeologi  (läst 5682 gånger)

Utloggad Martina

  • Novis
  • Antal inlägg: 2
religionsarkeologi
« skrivet: augusti 25, 2006, 14:59 »
Hej :)

Vilken bra idé att starta ett arkeologiforum, mycket intressanta saker att läsa om här  8)

Jag ville bara höra om någon klok själ här vet något om religionsarkeologi? Jag sitter och knåpar på en hemtenta där vi fått en fråga om just detta ämne men jag har väldigt svårt att hitta någon information om det och börjar så smått gripas av panik  :shock: ...så finns det möjligtvis någon här som känner till några bra sidor på nätet som behandlar denna forskningsinriktning eller känner till något om det själv skulle jag bli oändligt tacksam  :wink:

Tack på förhand
Martina

Utloggad Gandalf

  • Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Forum för asatro och forn sed.
religionsarkeologi
« Svar #1 skrivet: augusti 26, 2006, 12:12 »
Religionsarkeologi är mycket intressant och underhållande men knappast särskilt tillförlitligt. Religionsarkeologi går väl mest ut på att förklara historien på ett så retoriskt sätt sätt som möjligt för att få verkligheten att passa in i myten. Som bibeln säger; 'den som söker skall också finna' vilket kan sammanfatta denna typ av forskning. Söker man efter en viss bestämd plats eller ett specifikt föremål utifrån en religiös myt eller skrift så lär man också hitta den förr eller senare, sen gäller det bara att göra fyndet plausibelt med hjälp av stor uppfinningsrikedom och mycken retorik. von Dänicken kan väl anses vara religionsarkeologiskt inriktad ibland då han funnit Jesusavbildningar i grottmålningar från stenåldern etc.

Den vanligaste formen av religionsarkeologi är väl troligtvis bibelarkeologi, här är några roliga länkar som kanske kan hjälpa dig:

http://www.geocities.com/budord/
http://www.pilgrimpromo.com/WAR/
http://www.bibelarkeologi.no/
http://www.wyattmuseum.com

Nu är jag ganska skeptisk till denna vetenskap men det gör den inte desto mindre intressant, lycka till med tentan.
”In the beginning there was nothing.. which exploded."
-Terry Pratchett

Utloggad Gunnar Creutz

  • Stammis
  • Antal inlägg: 199
    • Slutarpsdösen
religionsarkeologi
« Svar #2 skrivet: augusti 27, 2006, 01:02 »
Lyssna nu inte för mycket på Gandalfs förslag på bibelarkeologi. Det finns mer intressant religionsarkeologi på närmare håll.

Ett gott råd är att söka på "religionsarkeologi" på Google, i biblioteksdatabasen Libris och på andra ställen på nätet. Ett rätt färskt exempel på religionsarkeologi är ju Claes Thelianders avhandling Västergötlands kristnande (2005). Anders Kaliff och Kristina Jennbert är ju exempel på andra forskare som intresserar sig för religionsarkeologi.

Å andra sidan så brukar det väl vara så att om något frågats efter i en hemtenta så brukar väl detta ha tagits upp på någon föreläsning under delkursen eller finnas omnämnt i kurslitteraturen. Har man lyssnat och antecknat på alla föreläsningarna och läst den angivna kurslitteraturen så borde man ju inte missat något. Eller har saker ändrats sedan jag läste?

Hälsningar
Gunnar

Utloggad Martina

  • Novis
  • Antal inlägg: 2
religionsarkeologi
« Svar #3 skrivet: augusti 27, 2006, 17:44 »
Tack så mycket för hjälpen Gandalf, ska kolla upp de där länkarna nu direkt :)

Gunnar, tack för hjälpen du med men jag har redan sökt på google (och en mängd andra sökmotorer) och även libris men tyvärr så finns det ytterst lite information tillgängligt gällande just religionsarkeologi...och egentligen behöver jag väl inte förklara det här för dig men tentan jag sitter och skriver på nu är en gammal resttenta som "släpat" efter mig i 2 ½ år, och ja...jag lyssnade och antecknade på alla föreläsningarna :roll: men oturligt nog för mig berörde vi inte ämnet religionsarkeologi då jag pluggade arkeologi vilket som synes nu skapar en del problem för mig :wink:

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
religionsarkeologi
« Svar #4 skrivet: augusti 28, 2006, 08:27 »
Hur definierar du religionsarkeologi?

Utloggad Gandalf

  • Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Forum för asatro och forn sed.
religionsarkeologi
« Svar #5 skrivet: augusti 28, 2006, 08:43 »
Citat från: "Gunnar Creutz"
Det finns mer intressant religionsarkeologi på närmare håll.
Du har inga intressanta länkar att dela med dig av som du har 'Googlat' fram?
”In the beginning there was nothing.. which exploded."
-Terry Pratchett

Utloggad Gunnar Creutz

  • Stammis
  • Antal inlägg: 199
    • Slutarpsdösen
religionsarkeologi
« Svar #6 skrivet: augusti 28, 2006, 13:16 »
Citat från: "Gandalf"
Citat från: "Gunnar Creutz"
Det finns mer intressant religionsarkeologi på närmare håll.
Du har inga intressanta länkar att dela med dig av som du har 'Googlat' fram?

Njae, nu syftade jag väl egentligen inte på länkar utan snarare på det att jag tycker att seriös nordisk arkeologi med inriktning på forntida nordisk religion är vansinnigt mycket mer intressant än oseriös klassisk arkeologi som försöker bevisa var vissa mytiska eller historiska händelser i Mellanöstern utspelat sig. Tyvärr är det ont om bra hemsidor.

Hälsningar
Gunnar

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
religionsarkeologi
« Svar #7 skrivet: augusti 28, 2006, 14:28 »
Jag förstår inte denna okunskap. Religionsarkeologi är ju stort här i Sverige. Typiskt för denna inriktning är att man är mer tvärvetenskaplig än de flesta andra arkeologer. Ofta försöker man studera religiösa föreställningar utefter samhällsideologiska förklaringsmodeller. Klassiskt är att man ställer sig två avgörande frågor: är det religionen i sig som är viktig i kulten eller riten eller är det politiska budskapet? En annan typisk frågeställning är om det är religionen eller de socioekonomiska förhållandena som är upphov till samhällsförändringar? Numer ser man inte dessa som ett motsattspar utan man undersöker mer hur religion och samhälle samverkar med varandra. Två berömda serier där religionsarkeologi ingå är då ”Sveriges kristnande” (sex böcker tror jag att det är) och ”Vägar till Midgård” som nu är inne på sin sjätte utgåva. Nutida forskare i detta ämne är Stefan Brink, Agneta Lagerlöf, Lotte Hedeager, Bo- och Anne-Sofie Gräslund, Kristian Kristiansen, Anders Andrén, Kristina Jenbert, Brit Solli, Erik Nylén, Birgit Arrhenius, Linn Lager, Torun Zachrisson…ja listan på arkeologer som är uttalade religionsarkeologer eller ibland skriver artiklar om detta ämne skulle kunna göras mycket längre. På senare år har det skrivits ett antal enskilda arbeten i religions arkeologi. Gunnar nämnde här Claes Thelianders avhandling: Västergötlands kristnande (2005. En annan är förstås Tore Artelius: ”Bortglömda föreställningar. Begravningsritual och begravningsplats i halländsk yngre järnålder.2000”. Därutöver kan vi tillägga Niel Prices ”The Viking way. Religion and war in late iron age scandinavia” eller Lars-Göran Bergquists ”En enkel till Himlingøje. Dödens mode I. 2005.” Vi har även forskare som inte är arkeologer men som skrivit det som starkt berör detta ämne. Några av dem är då Olof Sundqvist ”Freyr´s Offspring. Rulers and Religion in Ancient Svea Society” och Ingemar Nordgrens ”Goterkällan. Om goterna i Norden och på kontinenten.” Ett enskilt samarbete mellan en religionsarkeolog och en religionshistoriker är då Anders Kaliffs och Olof Sundqvists ”Oden och Mithraskulten. Religiös ackultration under romersk järnålder och folkvandringstid. 2004.”

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
religionsarkeologi
« Svar #8 skrivet: augusti 28, 2006, 14:54 »
Min okunskap är mycket lätt att förstå. Jag är helt enkelt inte insatt i arkeologins alla ämnesförgreningar och just uttrycket "religionsarkeologi" hade jag missat, åtta års arbete innom detta fält till trots. Jag tänkte nog som Gandalf tror jag, d.v.s. min tanke gick till den del av arkeologin (oftast amatörarkeologin) som består av människor som försöker belägga sin tro genom arkeologiska fynd. Träbitar på Ararat blir Noas ark o.s.v. Att "religionsarkeologi" användes på samma sätt som "religionshistoria" var nytt för mig. Tack för upplysningen!

Utloggad Claes

  • Stammis
  • Antal inlägg: 243
  • Döda fiskar flyter medströms
    • http://www.theliander.se
Religionsarkeologi
« Svar #9 skrivet: augusti 28, 2006, 23:46 »
Religionsarkeologi och religionsarkeologiskt källmaterial kan vara allt eller inget. Det handlar om vilken ingång man har till sitt källmaterial eftersom det mesta människan tar sig för kan ges en andlig dimension. Oavsett om man själv tror eller inte är det så att det andliga, det översinnliga och det eskatologiska (dvs föreställningar om livet efter döden) alltid följt människan, varit något hon förhållit sig till. Men att denna stora del av detta att vara människa sällan uppmärksammats fullt ut av arkeologer. Ta bara en sådan sak att gravar i arkeologisk forskning betydligt oftare används som bebyggelsemarkörer (alltså att de signalerar att "här bor vi") snarare än det som torde vara än viktigare för dåtidens människor: nämligen existentiellt betingade uttryck för föreställningar om livet efter döden.

Det viktiga med religionsarkeologi är att man arbetar tvärvetenskapligt och relaterar sin arkeologiska forskning till ny religionsvetenskaplig (-historisk, -filosofisk osv) forskning. Tyvärr är det inte många av de arkeologer som Herulen Räknar upp som gjort det på allvar.

Ofta tycks det mig som om "religionsarkeologi" blir något man tar till när alla idag tänkbara praktiskt-funktionella förklaringar inte fungerar på ett föremål / en struktur. Då blir det "kultiskt"...

För Martina och alla andra som är intresserad av religionsarkeologi ur ett både metodmässigt och materialmässigt större perspektiv vill jag rekommendera samtliga titlar som den brittiske arkeologen Timothy Insoll publicerat, särskilt "Archaeology and world religion" 2001. Läs honom och citera honom i din tenta Martina och du borde få VG. Lycka till!
http://kullenmannen.wordpress.com/

Döda fiskar flyter medströms!

Utloggad Gandalf

  • Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Forum för asatro och forn sed.
religionsarkeologi
« Svar #10 skrivet: augusti 29, 2006, 08:31 »
Jag borde kanske medge att jag i första hand tänkte på den måttligt oseriösa bibelarkeologin som kanske snarast borde klassas som amatörarkeologi. Jag är dock medveten om den mer användbara och ytterst seriösa religionsarkeologin som har gjort stor nytta inom den arkeologiska och vetenskapliga scenen.

Martina: Lyssna på de bättre belästa personerna i detta ämne.
Det kan dock inte skada att ta upp fler vinklar av religionsarkeologi, här som överallt annars finns det både bra och dåliga sidor. Den såkallade bibelarkeologin, och liknande, har ställt till mycket oreda i historieskrivningen så den har absolut gjort ett bestående intryck och kan därför vara värd att nämnas men den stora delen av religionsarkeologi är mycket användbar och har tillfört mycket till historieskrivningen enligt ovan nämnda exempel.
”In the beginning there was nothing.. which exploded."
-Terry Pratchett