Författare Ämne: frågor och åter frågor  (läst 4455 gånger)

Utloggad lasha

  • Novis
  • Antal inlägg: 2
frågor och åter frågor
« skrivet: augusti 17, 2006, 00:37 »
Tjena jag har ärvt en massa saker från min far som levde ett litet indieana jones liv och jag skulle villja veta vad det är för saker, de flesta sakerna är från grekland när han jobbade på en fiske båt där fick dom upp saker från bottnen bland annat urnor och vaser m.m. Men en sak står ut för det är ett skulpterat tjurhuvud på en platta i mycket gott skick. Är det någon som vet vad den kan symbolisera eller var den kan ha suttit? den är förmodligen hittad nånstans utanför athen/pireus så mycket vet jag, sen undrar jag ifall man som privatperson kan kol14 datera saker själv? och om det är vanligt att man får tillstånd att använda metalldetektor? Hadet gött

Utloggad Selaön

  • Medlem
  • Antal inlägg: 52
frågor och åter frågor
« Svar #1 skrivet: augusti 17, 2006, 09:34 »
När det gäller metalldetektor så ger länsstyrelsen i regel tillstånd om det sökta området är fritt från fornlämningar och av rimlig storlek.
Kontakta din länsstyrelse så får du veta vad en ansökan ska innehålla.
Kartor hittar du här: Länsstyrelsernas GIS-tjänster

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
frågor och åter frågor
« Svar #2 skrivet: augusti 17, 2006, 09:58 »
Det skulle underlätta om du kunde posta en bild på föremålet i fråga. I regel ska det inte vara några problem att göra egna c14-dateringar så länge du betalar (kostar 3000-4000 kr per prov). Vet inte hur mycket du kan om Kol 14 men det är en ganska komplicerad historia och görs på laboratorium t ex i Lund, Uppsala och Poznan.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad lasha

  • Novis
  • Antal inlägg: 2
tack för svaren
« Svar #3 skrivet: augusti 17, 2006, 13:03 »
tack för svaren, känns lite omständigt att göra en kol-14 datering själv så jag skippar nog det. Ska få tag i en kamera så kan jag lägga in lite bilder, hadet gött!