Författare Ämne: Kopior av mänskligt benmaterial?  (läst 4350 gånger)

Utloggad Ellen

  • Medlem
  • Antal inlägg: 20
    • min magisteruppsats i arkeologi
Kopior av mänskligt benmaterial?
« skrivet: augusti 14, 2006, 20:42 »
Jag sitter och skriver på min CDuppsats om hur mänskligakvarlevor används i arkeologiskautställningar. Min huvudfrågeställning är alltså hur materialet används dvs vilken typ av information förmedlar man med hjälp av skelett och mumier etc, sen tänker jag också föra en diskussion kring vilka alternativa sätt som finns för att förmedla den här informationen och då borde ju frågan om att kopiera kvarlevor behandlas.

Jag känner till ett fall där man bytt ut ett orginalskellet mot ett i plast men då tror jag bara man använt delar av ett vanligt skolskelett då det handlade om att visa upp kläder som hittats på en drunknad sjöman och utseendet på själva skelettet vad jag förstod av texten inte var intressant för det man ville förmedla.  

Men nu undrar jag alltså om det finns några exempel på utställningar där man använt sig av kopior i form av ex avgjutningar. Kanske har man gjort det av praktiska skäl om materialet varit ömtåligt eller av etiska eller helt andra skäl som för att visa ett populärt material på flera platser samtidigt.

Även allmänna åsikter om i fall det spelar nån roll om benen är äkta eller inte  fräsmt i fråga om vilken känsla de förmedlar till publiken är välkomna.  (under förutsättning att man talar om/det går att se att det är en kopia) Argumentera gärna för varför du tycker som du gör jag har försökt skriva en inledande rad till just den här delen av diskussionen i en vecka nu och sitter helt fast…    

         
/Ellen


(ursäkta ev stavfel jag har kollat det i word men vissa smiter igenom)

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
Kopior av mänskligt benmaterial?
« Svar #1 skrivet: augusti 15, 2006, 08:44 »
Att göra kopior är inte helt oproblematiskt, beroende på metod så sliter detta på skeletten, men i vissa fall är det nödvändigt beroende på olika aspekter, te x att man endast har ett litet material men ett stort pedagogiskt intresse t ex för att visa på skillnader mellan neanderthalare och den moderna människan. Andra anledningar kan vara att det aktuella skelettet är skört och inte tål display eller att man utav olika anledningar (moraliska/etiska) skäl valt att återbegrava alternativt återsända benmaterial.

Mycket ligger på hur man ser autencitets problematiken, i Sverige är vi något ambivalenta gällande detta; helst vill vi se det äkta föremålet men vi låter oss gärna bli bedragna, se guldhalsringarna på Statens historiska museum mfl.

För några månader sedan var jag i Kina och där kan man se en helt annan inställning, trots 100-tals mil mellan museerna finns det vissa nyckelartefakter som finns på alla museum, t ex vissa keramikfragment, yxor, statyetter och benfragment (t ex Pekingmänniskans kranium eller någon annan av de äldre kända fynden). Såvitt jag förstod det såg man det där som viktigare att visa upp nyckelartefakter snarare än äkta vara.

Personligen tycker jag att man bör vara försiktig med att ställa skelettmaterial överlag och fundera på vad och varför man ställer ut det. Jag anser dock att skall man ställa ut skelett bör de vara äkta. med undantag för ovan nämnda skäl, i de flesta av dessa fall kan man dock finna anda skelett, eller bara ställa ut under en begränsad tid.

En intressant fråga är hur man ställer sig till benmaterial från förhistorien kontra ben från kristna gravar. Ben från kristna gravar har en tendens att behandlas på ett annat sätt, t ex fler återbegravningar mm. (Ibland åter uppgrävs dock skeletten, se Vasa museet).

//Magnus Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
Kopior av mänskligt benmaterial?
« Svar #2 skrivet: augusti 15, 2006, 12:01 »
Många av de internationellt stora museerna håller sig med avgjutningar av de mest kända humana skelettmaterialen. På naturhistoriska museet i New York såg jag väl avgjutningar av i princip varenda ben som finns avbildat i standardlitteraturen..... Så min gissnign är att det är internationellt vanligt men ovanligt i Sverige.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Kopior av mänskligt benmaterial?
« Svar #3 skrivet: augusti 15, 2006, 20:32 »
Det finns en tidigare tråd som rör vid ämnet, kanske kan du även hitta något matnyttigt där (observera att Ärvingekvinnan inte längre finns att se på Kista bibliotek):

http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php?topic=328.0

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Kopior av mänskligt benmaterial?
« Svar #4 skrivet: augusti 16, 2006, 22:51 »
Kanske ska man börja använda uttrycket "scanningar" istället för "avgjutningar". Det är rätt som Magnus säger ovan att det vid avgjutningar är risk för skador på originalmaterialet. Vi har sedan flera år haft ett nära samarbete mellan Fotevikens Museum, projekt "Malmö 1692" och "RE-FLEX, the Flexible Reality Centre" i Ingvar Kamprad Design Centre på Lunds tekniska högskola. http://www.reflex.lth.se/culture/ Bland mycket annat kan man här på nolltid scanna in föremål i 3D från den minste pryl till rätt så stora saker. En maskin fräser sedan ut en kopia med en exakthet på 1/10 mm om jag minns rätt (tekniken finns tyvärr inte medtagen i länken ovan). Skador och slitage lika med noll. Sådan här teknik möjliggör ju att lätt portionera ut intressanta föremål från de arkeologiska magasinen, inte minst skallar eftersom dessa nog inte är helt enkla att kopiera på ett bra sätt med den gamla avgjutningsmetoden.

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
Kopior av mänskligt benmaterial?
« Svar #5 skrivet: augusti 17, 2006, 10:38 »
Scanning är en bra metod när den fungerar. Frågan är hur bra det verkligen fungerar med benmaterial, dels är ett kranium ganska luftigt och ihåligt vilket torde göra det svårt för enskanner att få det rikrigt bra utan att man öppnar upp kraniet. Det som dock brukar vara svårast att återskapa är känslan av att det är äkta, dvs färgningen, det naturliga slitaget etc.

Men jag har inte sett något skelettmaterial som framställts via scanning, men det vore intressant att se hur resultatet skulle bli. En annan fråga är vad det kostar, är det ekonomiskt rimligt.

Ett mardrömscenario är att man väljer att göra ett antal standard skelett, olika biologiska åldrar/man/kvinna etc. och sedan nyttjar dessa, pga av kostnads skäl.

//Magnus Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
Kopior av mänskligt benmaterial?
« Svar #6 skrivet: augusti 17, 2006, 11:01 »
Intressant spörsmål, jag utviker det tekniska eftersom jag uppfattar frågan som rent etisk:
Jag har alltid upplevt det som att det finns ett värde i att exponeras för mänskliga kvarlevor. För mig skapar det dels en känsla av suggestiv ”kontakt” med det forna, dels inger mig en känsla av vördnad och leder till eftertanke om min egen dödlighet. Jag tycker om det och tror att det kan finnas ett sådant värde även för andra.
Jag tycker inte att vi, dagens levande människor, har någon egentlig skyldighet gentemot döda generationer, endast gentemot levande och kommande generationer (vilket i sin tur kan innebära att även döda generationers kvarlevor behandlas inom etiska ramar, men detta sker alltså inte för de dödas skull). Detta innebär också att jag tycker det kan vara problematiskt att offentligt exponera döda individer vars liv finns i levande personers minne. Jag ser å andra sidan inga problem med att glömda personers kvarlevor exponeras, men jag menar att detta bör ske under reglerade former, så att en viss värdighet bevaras (för de levandes skull tror jag att detta är bra).
Man kan fråga sig var gränsen går, och jag är själv lite osäker på detta. Om en konstnär idag på privat initiativ skulle vilja använda sig av mänskliga kvarlevor (av glömda individer) för att bygga ett konstverk så skulle jag vara emot detta. Detta trots att jag inte är emot att äldre tiders konstverk (i form av benskulpturer mm i kyrkorum o.s.v.) som skapats på detta sätt exponeras, p.g. av att sådana konstverk skapats i andra kontexter vars existens inte bör ”censureras” i efterhand.
Ett gränsfall här var den ”infödinsghud” som var utställd på historiska museets vaxkabinettsutställning för ett par år sedan. Jag är kluven inför detta föremål och vet inte riktigt vad jag tycker. Å ena sidan visade det med fruktansvärd tydlighet och kraft på djupa klyftor mellan sekelskiftets människosyn och den som råder i vårt samhälle. Å andra sidan var det åter på bekostnad av en människa i form av ”den andre” i ett samhälle som alltjämt lever på övertygelsen om sin egen överlägsenhet jämte mot andra kulturer, och tidsklyftan var denna gång skrämmande trång. Vore intressant att höra någon från HM om hur man resonerade kring detta.