Författare Ämne: Kärnan i Helsingborg har haft en syster?  (läst 3285 gånger)

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Kärnan i Helsingborg har haft en syster?
« skrivet: april 21, 2006, 15:23 »
I Helsingborgs Dagblad finns i dag en artikel om ett spännande fynd.
http://hd.se/utrikes/2006/04/21/kaernans_systertorn_upptaeckt
Med georadar har man lokaliserat grunden till ett stort torn mitt på borggården till Kronborgs slott i Helsingör. Man har funderingar om ett motsvarande torn som Kärnan i Helsingborg stått på platsen. Om denna teori skulle visa sig vara riktig har vi ett sensationellt fynd på gång.

Borgtornet Kärnan daterades förr till Valdemar Atterdags tid ca 1360. Min gamle vän Rikard Holmberg daterade i sin doktorsavhandling 1977 dock om tornet till Erik Menveds tid (kungen dog 1319). Bl.a. hade Rikard noterat att kungen ofta dagtecknat brev från Helsingborg på 1310-talet vilket tydde på att han hade något på gång i staden. Trots att Rikard blev hudflängd på disputationen av en oförstående dansk har vi nu dendro som visar att tornet var halvbyggt vintern 1317-1318. Den hudflängde hade haft rätt!

Som jag själv kunnat påvisa var det inte bara Kärnan som uppfördes under denna tid vid Öresund. Malmö enorma S:t Petri och dess exakta kopia dvs. systerkyrkan Vor Frue kirke i Köpenhamn började byggas på 1310-talet. Också den stora, ursprungliga stadskyrkan S:ta Maria i Helsingborg uppfördes också efter troligtvis samma utseende under 1310-talet (kyrkan blev kraftigt ombyggd efter brand på 1400-talet). Om det nu kan beläggas att ett borgtorn liknande det i Helsingborg byggts också i Helsingör vid denna tid kastas helt nytt fokus på Öresundsregionen. Tidigare menade man att 1400-talet var den stora Öresundssatsningen under Erik av Pommern. 1429 har han byggt slottet Krogen i Helsingör och börjar kräva Öresundstull. 1421 gjorde han Köpenhamn till Danmarks huvudstad. 1434 byggde han Myntergården i Malmö och ger order om en strandmurs byggande i staden. 1413 grundar han Landskrona, "Nordens krona".

Troligtvis har emellertid Öresundstanken som danskt och nordiskt centrum legat och skvalpat redan hundra år tidigare i en ung dansk kungs huvud. Spännande!