Författare Ämne: Kyrkbesök  (läst 2334 gånger)

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
Kyrkbesök
« skrivet: augusti 26, 2014, 19:25 »
Sven Rosborn har lagt flera böcker och jag började just lösa boken Besök i kyrkans värld då avsnittet om hot om vandalisering fick mig minnas ett besök i kyrkan i en grannstad. Jag skulle göra ett reportage om kyrkans historia när jag fick beskedet att inte komma före elva. Till dess var kyrkan låst.
Du förstår att tio öppnar systemet och då är det varmt och gott här att dricka upp brännvinet. Men elva är spriten slut för dom så då kan vi öppna.
Men även så dags fick jag be om en nyckel så att jag kom upp på läktaren och kunde fotografera.
Nog är det trist med de enda byggnader som är riktigt gamla, och som förr alltid stod öppna dagtid. Nu är det ren tur att hitta en öppen landsbygdskyrka.

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Kyrkbesök
« Svar #1 skrivet: augusti 28, 2014, 12:26 »
Jag tycker att det skulle vara BETYDLIGT hårdare straff för de som stjäl från kyrkor eller bränner ner k-märkta byggnader. Helst skulle de få stå vid skampålen så folk kunde slänga ägg och ruttna tomater på dem.....
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Kyrkbesök
« Svar #2 skrivet: augusti 28, 2014, 17:59 »
Jag tycker att det skulle vara BETYDLIGT hårdare straff för de som stjäl från kyrkor eller bränner ner k-märkta byggnader.
Jag håller med dig Adils.