Övernattade med husbil på parkeringsplatsen vid Roma kloster för två år sedan. Kände dock inga vibbar i min stortå som indikerade Ansgars närvaro.
Birkaproblemet är ändå intressant och mystiskt. Att Ansgars Birka låg på Björkö lämnar samtida källor inget tvivel om. Biskop Adalvard besökte själv platsen i samband med sitt besök i Sigtuna före 1068 och konstaterar att den var helt ödelagd.
Abboten Hiltin-Johannes vigdes emellertid till Birka, vilken ort utsågs till stiftsort. "Det ligger i centrum av sveonernas land, mitt emot det slaviska samhället Jumne, och har lika långt till alla kuster vid detta hav." Hiltin nämns under året 1071 som biskop i Birka. Just häri ligger problemet Birka. Hiltins Birka kan knappast vara Ansgars Birka som vid den tiden var närmast slät mark. Jumne ligger dessutom vid södra Östersjökusten, knappast något man orienterar Mälarens Björkö efter. Adam berättar dessutom själv i ett s.k. skolarie (tillägg) om de biskopar som utsändes till Norden att Adalvard den yngre sändes till Sigtuna och Uppsala, Simeon till skridfinnarna och Johannes (Hiltin) till öarna i det baltiska havet (Östersjön)."
Den enda tänkbara förklaringen är att det har funnits två Birka. Ordet utgår från "handel" varför det inte är omöjligt att flera handelsorter burit detta namn. Se t.ex. ordet "köping" och "kaupang" som något liknande. Ett Birka, som inte har med Ansgar att göra, bör därför ha legat på antingen Gotland, Öland eller Åland, dvs öarna i Baltiska havet. Jag själv håller en hundring på Köpingsvik på Öland, en hypotes som stöds av att min vikingadresserade hund Anton var fullständigt passiv i Roma klosterruin.