Författare Ämne: Vad hände vid 400-talets slut ?  (läst 266197 gånger)

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #640 skrivet: april 22, 2015, 14:46 »
Hf, inte nog med det...

Använd Google Earth. Dra en linje rakt genom den dubbla skeppssättningarna stävstenarna och fortsätt med linjen upp rill Gamla Uppsala - linjen träffar då exakt topparna på de tre Kungshögarna....:)

Tillfällighet?

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #641 skrivet: april 22, 2015, 15:35 »
Hf, inte nog med det...

Använd Google Earth. Dra en linje rakt genom den dubbla skeppssättningarna stävstenarna och fortsätt med linjen upp rill Gamla Uppsala - linjen träffar då exakt topparna på de tre Kungshögarna....:)

Tillfällighet?

Thomas

Det var det vi gjorde. Tillfällighet ? Knappast. Jag har länge tänkt att Västra Aros (Anundshögområdet) och Östra Aros (Uppsalaområdet) är de dominerande centralorterna både när det gäller makt, ekonomi och religion i Mälardalen......och de började byggas under samma tid på 500-talet.  M.a.o. något drastiskt hände i Mälardalen i början på 500-talet, vilket var anledningen till att jag startade denna tråd.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #642 skrivet: april 22, 2015, 15:58 »
HF, tillfällighet skall nog inte uteslutas. Det dinns ju fler skeppssättningar i Badelunda.... Vart pekar då dessa på?

En annan fråga är ju hur man på 500 talet kunde bestämma två platsers inbördes förhållande till varandra så exakt att de dubbla skeppssättningarna pekar på de tre Kungshögarna...

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #643 skrivet: april 22, 2015, 16:46 »
Citera
En annan fråga är ju hur man på 500 talet kunde bestämma två platsers inbördes förhållande till varandra så exakt att de dubbla skeppssättningarna pekar på de tre Kungshögarna...
Man behärskade trigonemetri redan minst 1000-1500 f kr. Detta är ju vanlig navigation till havs och positionsbestämningar. T o m en romersk ingenjörstrupp i en legion skulle ha kunnat fixa detta. Nordborna var knappast obildade för sin tid, även om Romersk Katolska kyrkan senare gjorde allt för att inbilla eftervärlden att så var fallet.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #644 skrivet: april 22, 2015, 17:54 »
HF, tillfällighet skall nog inte uteslutas. Det dinns ju fler skeppssättningar i Badelunda.... Vart pekar då dessa på?

En annan fråga är ju hur man på 500 talet kunde bestämma två platsers inbördes förhållande till varandra så exakt att de dubbla skeppssättningarna pekar på de tre Kungshögarna...

Thomas

Jag kontrollerade detta. De övriga skeppssättningarna ligger exakt parallellt med dubbelskeppen. Hur vet man detta ?  Ja du, att ta upp detta på AF kan vara lite kontroversiellt för vissa. Har du hört talas om jordpulser ?

Det är någon form av kraftlinjer som går att pejla in med s.k. pekare d.v.s. vinkelböjda trådar som man håller i händerna. Alltså en slags slagrutor. Dessa jordpulser har  funnits under alla tider och många arkeologer använder pekare även om man inte alltid talar så högt om det. Det finns två rutsystem på jorden, Currylinjer och Hartmanlinjer. Currynäten håller en maskvidd på c:a 4 meter, medan Hartmannäten är c:a två meter. Dessa jordpulser går ibland att pejla in med en enkel transistorradio.

Nu kan inte alla använda slagruta som ni nog vet. Jag har dock förmågan och har använt mina pekare i 25 år vid undersökning av fornminnen. Det är verkligen förbluffande att upptäcka att de forntida människorna måste ha känt till detta. Det behövs faktiskt inte pekare för att lokalisera jordpulser. Det räcker med ett snöre med en sten i ändan, men pekare är känsligare. Särskilt om en talangfull person hanterar dem.

Jordpulser går rakt igenom stävstenarna på alla skeppen i Badelunda, liksom på alla andra skeppsättningar som jag prövat på. Pulser går också på tvären genom de parvis placerade stenarna längs skeppssidorna. Likaså går en sådan linje genom den långa stenraden bredvid Anunds hög. Jag kan slå vad om att denna linje som går genom skeppen går rakt på Uppsala högar. Kompassen visar det.

Nu förväntar jag mig en våldsam kritik från mina väl kända kroniska meningsmotståndare. Tjat om ovetenskaplighet och flum kan man förvänta sig. Men mina herrar, ta reda på mer och pröva själv innan ni uttalar er förklenande. Man har placerat kyrkor, hus och bosättningar efter dessa rutmönster ända fram till åtminstone 1800-talet p.g.a. att felaktig placering kunde alstra sjukdomar. Även pyramiderna i Egypten är placerade efter jordpulsen och mycket fler förhistoriska monument.   

Kom nu inte dragande med Bob Lund och andra "forskare". Detta är en realitet och har varit känt sedan forntiden.

Vad som verkligen förbluffade mig var att Curryrutmönstren vid Anunds hög var c:a 2,5 meter medan de på alla andra platser jag undersökt har varit c:a 4 meter. Vad kan det bero på ? Kanske har Anunds hög placerats på sin plats eftersom jordpulsförhållandena var annorlunda där. Tyvärr blåste det halv  storm i Gamla Uppsala så jag kunde inte pejla förhållandena där.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #645 skrivet: april 22, 2015, 18:10 »
Då har vi nästa problem.

De dubbla skeppssättningarna pekar ju åt två håll. åt nordöst mot Gamla Uppsala - och mot sydväst. det är bara 50% chans att det var Gamla Uppsala den avsåg att peka på...

Jag letade då mot sydväst - och vad fann jag?!

Jag drog en linje från Stonehenge till Gamla Uppsala....Stonehenge ligger också i linje med Kungshögarna....men, linjen missar då Badelunda med 2200 meter....

 Linjen går igenom Kumla, korsar Badelundasjön och Kinnekulles sydsluttning och går tvärs igenom Mariestad, korsar Järneklev, tangerar Lidköping, går genom Lovene, Passerar över Varaslätten, tangerar Upphärad, går rakt genom Göta just söder om Lilla Edet, och går rakt ut genom infartsleden till Stenungsund vid Åstol - I Danmark korsar linjen Limfjorden och går 150 meter från Aggersborg( vikingaborg), passerar strax norr om Lemvig (vilket jag vill minnas ligger i Danska Vendel) och vidare över till England. Linjen passerar alltså en stor mängd intressanta platser.

Tittade även på tre Vikingaborgar i Danmark, tre av dem ligger i rak linje, Aggersborg, Fyrkat och Trelleborg, i exakt 90 grader utifrån linjen Stonehenge - Gamla Uppsala... :)

(Fyrkat ligger försjutet 150 meter från linjen mellan Aggersborg och Trelleborg).

Aggersborg ligger 1200 meter norr om linjen Stonehenge  - Gamla Uppsala...

Man kan få ut väldigt mycket av linjer och väderstreck...

Då blir frågan, skall vi koppla ihop Badelundamed både  Gamla Uppsala och med Stonehenge? Stonehenge är ju utan tvekan äldst - så Stonehenge folket borde då tagit ut riktnningen mot Badelunda och Gamla Uppsala, eller?

Eller tog de ut riktningen mot det vädersteck som solen steg upp på Midsommardagens morgon - och samtidigt  åt andra hållet den plats där solen gick ned vid midvintersolståndet - och det gjorde man i Badelunda och Gamla Uppsala också? Resten borde vara tillfälligheter, eller?

Lite norr om Anundshögen (60 meter) finns en skeppssättning, den pekar åt ett helt annat håll.... Glömde du den?

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #646 skrivet: april 22, 2015, 18:17 »
Slagrutor kan vi inte förklara, likväl har de använts i minst 500 år.... Personligen tycker jag inte man ska förkasta det bara för att man inte förstår det. Vi är helt enkelt inte skapta för att förstå allt....
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #647 skrivet: april 22, 2015, 18:41 »
Du kan inte dra en linje på ett kartblad från en punkt till en annan över så stora avstånd, som Stonehenge-Västerås.  Redan Badelunda-GU är för långt för en linje, men OK för den slumpen. Du måste beräkna "linjen" matematiskt via vanlig navigationsmatematik (från position till position).

En karta har enorma fel över så stora avstånd p g a vilken projektion den är ritad i. Skulle linjen bara fela 2200 m, så är det mer av en slump. Det handlar ju om 250-300 mil (typ) och riktningen är inte nord/syd eller väst/öst utan skär snett typ nordost/sydväst. Appropå linjer, så närmar man sig vid så stora avstånd, som 250-300 mil, s k "storcirkelnavigation". Detta innebär att det faktiskt finns "3" linjer från punkt till punkt för ett sådant avstånd.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #648 skrivet: april 22, 2015, 18:47 »
Jag har f ö full respekt för slagruta m fl instrument. Jag har själv ingen talang i frågan, men har sett det fungera. Slagruta kan t o m vara effektivare inom vissa funktioner än annan teknik. Kinesiska vetenskapsmän vill helst inte skylta med slagruteteknik i en del geologiska sammanhang, då västerländskt påverkade vetenskapsmän ofta gör löje av tekniken, men de använder denna teknik seriöst då de försöker förvarna för jordskalv. Och det funkar. men det gör inte instrumenten i samma grad.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #649 skrivet: april 22, 2015, 19:02 »
Du kan inte dra en linje på ett kartblad från en punkt till en annan över så stora avstånd, som Stonehenge-Västerås.  Redan Badelunda-GU är för långt för en linje, men OK för den slumpen. Du måste beräkna "linjen" matematiskt via vanlig navigationsmatematik (från position till position).

En karta har enorma fel över så stora avstånd p g a vilken projektion den är ritad i. Skulle linjen bara fela 2200 m, så är det mer av en slump. Det handlar ju om 250-300 mil (typ) och riktningen är inte nord/syd eller väst/öst utan skär snett typ nordost/sydväst. Appropå linjer, så närmar man sig vid så stora avstånd, som 250-300 mil, s k "storcirkelnavigation". Detta innebär att det faktiskt finns "3" linjer från punkt till punkt för ett sådant avstånd.


Helt riktigt. Kartan är ett platt format av den runda verkligheten, hade vi siktat så åt våra haubitzar så hade jag velat ha en extra hjälm.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #650 skrivet: april 22, 2015, 19:23 »

Helt riktigt. Kartan är ett platt format av den runda verkligheten, hade vi siktat så åt våra haubitzar så hade jag velat ha en extra hjälm.

Jag förstår ditt resonemang, men om denna linje går att pejla in på ett enkelt sätt så kan man följa den runt hela jorden. Det finns dessutom kraftigare pulser kallade Ley-linjer. Längs dessa så hittar man mängder av forntida monument. Kan det vara en tillfällighet ?

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #651 skrivet: april 22, 2015, 21:22 »
Jag bör nog förtydliga mitt resonemang. Istället för att diskutera jordens rundning ritad på ett platt underlag och de felkällor som det leder till kan man vända på steken och fråga sig om inte de forntida monumenten har placerats efter dessa inpejlade naturliga kraftlinjer. Det var ju intresseväckande att Stonehenge låg på samma linje. Stonehenge ligger på en Ley-linje och följde man den hittade man många fler monument längs samma linje i England.

Vi bör nog följa linjen och se om vi får fler fullträffar. Dock tror jag inte att trelleborgarna placerades på detta sätt. Det förefaller mig som om monument anknutna till religionen är mer sannolikt

 

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #652 skrivet: april 22, 2015, 22:23 »
Jag förstår ditt resonemang, men om denna linje går att pejla in på ett enkelt sätt så kan man följa den runt hela jorden. Det finns dessutom kraftigare pulser kallade Ley-linjer. Längs dessa så hittar man mängder av forntida monument. Kan det vara en tillfällighet ?


Men nu var ju denna linjen på kartan, eller hur. Nu är avståndet mellan Badelunda och Uppsala inte jättestort, så felet kommer inte att bli jättestort, men ändå.


Sen får man ju vara medveten om att utgår man från valfri fornlämning och drar ett streck, så kommer man att stöta på andra fornlämningar...


Slagruta ok. Leylinjer, då har man lämnat min värld iallafall...
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #653 skrivet: april 22, 2015, 22:56 »
history freak, jag har själv använt mig av slagruta under ett antal år, bla för att hitta nedgrävda telekablar då kabelsökaren inte kunnat lokalisera kabeln. Har även mätt upp Hartman och Currylinjer och konstaterat att mitt gamla torp är byggt utefter linjerna så att väggarna i torpet delvis ligger på de skadliga linjerna.. Har också kunnat konstatera att det händer saker med linjerna vid vissa fornminnen,  tex dösar osv, har dock svårt att tro att man kan placera gravar mm efter ett mönster om de ligger långt ifrån varandra, då de flesta linjer ligger på ett par meters mellanrum, så för att veta att det är exakt samma linje så måste man följa den hela vägen. Jag har dessutom deltagit i några blindtest där vi har varit relativt många som deltagit och felfrekvensen blir för stor för att metoden ska kunna användas vetenskapligt.
Jag tror att de flesta har hört talas om att slagrutemän anlitats innan man grävde brunnar och det har väl fungerat bra, det finns ju även teckningar som visar slagrutemän vid letande efter mineraler, kommer inte ihåg exakt årtal men har för mig att det var från 1500-talet..
Sedan är det ju så att man via streck, cirklar osv förr eller senare hittar ett eller annat fornminne som stämmer in på ett annat, tyvärr så brukar man missa en del andra på vägen som inte passar in i systemet...

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #654 skrivet: april 22, 2015, 22:59 »

Men nu var ju denna linjen på kartan, eller hur. Nu är avståndet mellan Badelunda och Uppsala inte jättestort, så felet kommer inte att bli jättestort, men ändå.


Sen får man ju vara medveten om att utgår man från valfri fornlämning och drar ett streck, så kommer man att stöta på andra fornlämningar...


Slagruta ok. Leylinjer, då har man lämnat min värld iallafall...


Jag förstår att du är skeptisk. Du är en skeptisk person och det kan vara OK att vara. Men är du intresserad av att försöka finna en förklaring så vill jag rekommendera dig och alla andra att studera jordpulser närmare.

Det tillsattes en statligt finansierad utredning för 15-20 år sedan under ledning av en erkänd vetenskapsman för att utreda fenomenet. Alla förväntade sig att resultatet skulle bli att fenomenet betraktades som trams, men slutresultatet blev tvärt om. Undersökningen visade att detta fenomen uppenbarligen varit känt sedan urminnes tider och kyrkor, hus  och boplatser hade placerats med dessa linjer och kryss i husväggarna ända fram till 1800-talet. Vidare så visade en framtagen grundlig statistik  att krysspunkter och framför allt dubbelkrysspunkter (Curry och Hartmankryss som sammanfaller) orsakade sjukdomar av många slag t.ex. cancer och  migrän.

Jag är inte lättfrälst och jag trodde inte på detta förrän jag provade själv. Det är mitt råd till er alla, prova innan ni förkastar fenomenet. Det här handlar inte om magnetfält. Det handlar om något annat som förekommer naturligt på vår jord. Detta är inte flum !

Så vi bör nog, som många andra, börja undersöka våra fornminnen ur även denna synpunkt. Det har jag gjort i 25 år och jag vet sedan länge att det existerar. De som inte vill veta av avsteg från skolhistorien vill se mig på samma nivå som Bob Lund. Andra som vill veta och förstå mer följer mitt råd.

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #655 skrivet: april 22, 2015, 23:15 »
history freak, jag har själv använt mig av slagruta under ett antal år, bla för att hitta nedgrävda telekablar då kabelsökaren inte kunnat lokalisera kabeln. Har även mätt upp Hartman och Currylinjer och konstaterat att mitt gamla torp är byggt utefter linjerna så att väggarna i torpet delvis ligger på de skadliga linjerna.. Har också kunnat konstatera att det händer saker med linjerna vid vissa fornminnen,  tex dösar osv, har dock svårt att tro att man kan placera gravar mm efter ett mönster om de ligger långt ifrån varandra, då de flesta linjer ligger på ett par meters mellanrum, så för att veta att det är exakt samma linje så måste man följa den hela vägen. Jag har dessutom deltagit i några blindtest där vi har varit relativt många som deltagit och felfrekvensen blir för stor för att metoden ska kunna användas vetenskapligt.
Jag tror att de flesta har hört talas om att slagrutemän anlitats innan man grävde brunnar och det har väl fungerat bra, det finns ju även teckningar som visar slagrutemän vid letande efter mineraler, kommer inte ihåg exakt årtal men har för mig att det var från 1500-talet..
Sedan är det ju så att man via streck, cirklar osv förr eller senare hittar ett eller annat fornminne som stämmer in på ett annat, tyvärr så brukar man missa en del andra på vägen som inte passar in i systemet...

Det var ju roligt att du inte försöker nedgöra mig denna gång. Du vet alltså att fenomenet existerar. Att det inte fungerar för många beror helt enkelt på att de inte har fallenhet/känslighet för att registrera detta fenomen. Vi har alla olika talanger Jag råkar ha fått denna talang, liksom du som det verkar.

Pratar man om streck och cirklar som förr eller senare verkar stämma är man på Bob Lunds nivå. Jag menar att man skall undersöka fornminneslokaler med avseende på jordpulser och sätta in resultaten i ett större sammanhang .Hittar man flera monument exakt efter samma linje är sannolikheten stor att det beror på något.  Ännu mer avancerat blir detta när jag berättar att dessa pulser bryts som i ett prisma när de under vissa betingelser passerar en stor sten. Man kände till detta under forntiden. Även arkeologer använder pekare, men talar inte öppet om det.





Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #656 skrivet: april 22, 2015, 23:34 »
Som du säger Yngwe, vi är inte skapta för att förstå allt. Ibland måste vi acceptera att det som faktiskt fungerar, faktiskt fungerar i praktiken.

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #657 skrivet: april 23, 2015, 10:55 »
Även arkeologer använder pekare, men talar inte öppet om det.

Ingen arkeolog jag har jobbat med har använt "pekare". Däremot dyker det ofta upp besökare som tex vill använda sin slagruta på undersökningsytan. Resultaten jag sett (inte på öppnade ytor, där får inte obehöriga röra sig) har inte varit imponerande.

Med tanke på att fornlämningar finns över allt så kommer nog varje rak linje träffa otaliga sådana vart man en drar den... Och det går förstås alltid att dra ett rakt streck mellan två platser på en karta.

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #658 skrivet: april 23, 2015, 16:03 »
Citera
Jag bör nog förtydliga mitt resonemang. Istället för att diskutera jordens rundning ritad på ett platt underlag och de felkällor som det leder till kan man vända på steken och fråga sig om inte de forntida monumenten har placerats efter dessa inpejlade naturliga kraftlinjer. Det var ju intresseväckande att Stonehenge låg på samma linje. Stonehenge ligger på en Ley-linje och följde man den hittade man många fler monument längs samma linje i England.
Det är väl ganska sannolikt att alla dessa system av kraftlinjer förhåller sig på diverse sätt till jordens magnetiska fält. Detta kraftfält har ju som huvudriktning nord-syd. Då får man samtidigt en riktning öst-väst. Vidare så uppstår lokala avvikelser i jordens magnetiska fält beroende på typ av material (t ex järnhaltigt material) där finns, hur blött det är etc.

Curry och Hartmanlinjer förhåller sig alltså till jordmagnetiska fältet, som har en uppdelning i nord/syd resp öst/väst (bortse från annomalierna m anl av materialavvikelser). Det har alltså dessa linjer också om jag förstår rätt. Vad jag förstår, så finns inte linjer som skär de räta vinklarna i och för sig, t ex går i linjen no/sv resp nv/so (45 grader). Redan där blir det ju svårt att direkt mäta längs en linje mellan Stonhenge och GU, då en sådan direkt linje inte existerar mätbart, d v s kan följas riktningsvis från den ena till den andra, annat än "sågtandsvis".

En matematisk beräkning om avstånd och riktning från Stonehenge:s position till GU:s position är en annan sak. Den skulle bli korrekt, men ge 2-3 svar som alla är rätta.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #659 skrivet: april 23, 2015, 16:24 »
Jag tror inte alls att detta handlar om magnettfält eller matematik. Då skulle det gå att pejla med moderna instrument. Det har visat sig svårt.  Det handlar om något annat som finns naturligt på vår jord. som vi kan pejla in. Det är inte alls något hokuspokus ....det är naturligt !