Då har vi nästa problem.
De dubbla skeppssättningarna pekar ju åt två håll. åt nordöst mot Gamla Uppsala - och mot sydväst. det är bara 50% chans att det var Gamla Uppsala den avsåg att peka på...
Jag letade då mot sydväst - och vad fann jag?!
Jag drog en linje från Stonehenge till Gamla Uppsala....Stonehenge ligger också i linje med Kungshögarna....men, linjen missar då Badelunda med 2200 meter....
Linjen går igenom Kumla, korsar Badelundasjön och Kinnekulles sydsluttning och går tvärs igenom Mariestad, korsar Järneklev, tangerar Lidköping, går genom Lovene, Passerar över Varaslätten, tangerar Upphärad, går rakt genom Göta just söder om Lilla Edet, och går rakt ut genom infartsleden till Stenungsund vid Åstol - I Danmark korsar linjen Limfjorden och går 150 meter från Aggersborg( vikingaborg), passerar strax norr om Lemvig (vilket jag vill minnas ligger i Danska Vendel) och vidare över till England. Linjen passerar alltså en stor mängd intressanta platser.
Tittade även på tre Vikingaborgar i Danmark, tre av dem ligger i rak linje, Aggersborg, Fyrkat och Trelleborg, i exakt 90 grader utifrån linjen Stonehenge - Gamla Uppsala...
(Fyrkat ligger försjutet 150 meter från linjen mellan Aggersborg och Trelleborg).
Aggersborg ligger 1200 meter norr om linjen Stonehenge - Gamla Uppsala...
Man kan få ut väldigt mycket av linjer och väderstreck...
Då blir frågan, skall vi koppla ihop Badelundamed både Gamla Uppsala och med Stonehenge? Stonehenge är ju utan tvekan äldst - så Stonehenge folket borde då tagit ut riktnningen mot Badelunda och Gamla Uppsala, eller?
Eller tog de ut riktningen mot det vädersteck som solen steg upp på Midsommardagens morgon - och samtidigt åt andra hållet den plats där solen gick ned vid midvintersolståndet - och det gjorde man i Badelunda och Gamla Uppsala också? Resten borde vara tillfälligheter, eller?
Lite norr om Anundshögen (60 meter) finns en skeppssättning, den pekar åt ett helt annat håll.... Glömde du den?
Thomas