Det blev fel i mitt tidigare inlägg.
Jag har inte så mycket att tillägga, men undrar ändå varför just herulerna skulle ha haft stort inflytande över handelsvägarna jämfört med andra folk? Var de inte i första hand krigare, legosoldater? Sen är det inte säkert att de visste exakt var de skulle väl i Thule. De slog sig ner i närheten av götarna, man får förmoda att de vid tidpunkten höll ihop. Med tanke på Järsbergsstenens för tiden tämligen unika form (?) är det frestande att gissa att Värmland var stället där de slog sig ned ca 510.
Därefter kanske de spreds ut och miste sitt namn. En bidragande orsak torde vara återvandringen/åderlåtningen av 200 heruler ca 545, med Datius som påläggskalv. Notera att vederbörande var andrahandsval, kandidaten nr 1 dog i Danmark på nervägen, varefter de tog Datius istället. Det är inte säkert att Datius kom från samma område som kandidat 1, han kanske hämtades från ett Danmark mer närliggande område. Och sen är frågan var de tvåhundra medföljande herulerna kom ifrån, var de med från början eller dök upp tillsammans med Datius?
Namnet Datius låter heller inte nordiskt, vad hette han egentligen? Det är här mitt gissning Ditlev Danske kommer in, han var son till Thidrekssagans Bitterwulf, vilken i vissa delar har likheter med Beowulf. Ditlev Danskes vidare öden och äventyr neråt Balkan stämmer i vissa hänseenden med vad Prokopios berättar om Datius, t ex hans död i strid mot Byzantiska styrkor.
Möjligen kan kvarvarande heruler ha beblandat sig med svearna och bidragit till uppkomsten av Vendelperioden. Hästuppfödning och båtgravar? Kanske....man undrar....gick dessa hästar på export? Kunde man transportera hästar på dåtidens stora roddbåtar över Östersjön? Var det hästar och pälsar som utgjorde grogrunden till svearnas rikedom under Vendelperioden? Dessutom bör man begrunda att 200 ev beridna heruler på väg söderut, behövde 200 hästar. Fanns det att tillgå i alla delar av Norden så där utan vidare? Inga kvinnor med på resan?
Ottarshögen innehöll ett starkt slitet mynt av den siste västromerske kejsaren Romulus Augustulus. Varför? Det var ju just denne som blev avsatt av Odoaker med tillhörande heruler. Har någon av dessa heruler följt med upp till Thule och begravts i högen? Var finns de andra RA mynten i Skandinavien?