Författare Ämne: Vad hände vid 400-talets slut ?  (läst 268520 gånger)

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #120 skrivet: mars 07, 2015, 12:40 »
Efter att danerklanen "utgått" ur svionerna (något jag menar är en sambenämning för ett samverkande stormannaskikt med aktivitéter runt Östersjön), så bör de ha hamnat på Jylland, i Jellingetrakten. Kanske som ett resultat av en lyckad attack liknande mossofferplatseras lämningar efter misslyckade attacker.

Om jag fortsätter enligt den bild jag har av heruler, d v s att det är truppenheter, som rekryteras av en entrepanör inom legosoldatsmarknaden i huvudsak för att tillgodose romarnas efterfågan på hjälptrupp, så hindrar ju inget att även nordbor, t ex danerklanen, tillfälligt hyr en truppstyrka för ett projekt. För herulfamiljen innebar detta vinst samt ett tillfälle att komplettera trupputbildning "skarpt". Efter seger stod danerklanen sedan med en legotrupp, vilken man kanske inte riktigt visste vad man skulle göra med, så de måste bort, ev med våld, d v s fördrivas. Säkert kunde danerklanen snabbt alliera sig med den gamla befolkningens besegrade stormän om att daner och dessa förenade sig i fördrivandet av en ev legotrupp.

Gamle G: Vi verkar ha skaffats oss en nära bild av vad det är som sker. Trevligt!

Boreas: Jag kan instämma i en del av hur du framställer arminius m fl.

Men rätt mycket är faktiskt känt. Arminius var inte ensam "gisslan". Med honom följde söner från allierade stormän till Arminius klan/familj. Var och en hade dessutom med sig en grupp "blodsbröder" (av ringare börd), som var trogna resp klan. Det blev alltså en god stomme i en hjälptrupp inom en av legionerna nära gränsen. Romarna hade inget annat val i situationen än att utse Arminius till officer och ledare för denna trupp, samt utbilda honom i sitt nya yrke tillsammans med övriga ur truppen. Germanerna var stolta och skulle inte tålt förolämpande behandling och Arminius "överlägsna" börd gjorde det omöjligt för övriga germanska ledarsöner att godtaga annat heller.

Men frågan är om det som ledde till den attack vilken leddes av Arminius var en idé av Arminius. Det kan faktiskt vara så att samma klanledargrupp, vilken organiserde de många krigarsällskapen och germanernas nya sätt att få till stånd en "stående armé", såg en möjlighet, när romarnas krav om gisslan kom upp. Redan från början bör syftet varit att bygga upp kompetenser och erfarenheter för att kunna slå tillbaka romarnas expansionsplaner. Som officer med "rätt" börd kunde dessutom klanledargruppen via Arminius ta kontroll över andra officerare ur hjälptrupper, som tjänsgjorde eller hade tjänstgjort i de romerska legioneras hjälptrupper. Fick man kontroll över sådana officerare, så följdes dessa av sin trupp med allt befäl i linje.



Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #121 skrivet: mars 07, 2015, 15:46 »
Kan inte hålla med dig. Ingen kung skulle självmant erbjuda en inkräktare att få vad han ville. Gylfe måste ha väl vetat  i förväg vad Herulerna kom med. Enligt Snorre kom de ju också manstarka och med stora rikedomar så de kunde säkert göra rätt för sig. Förmodligen visste Gylfe allt om den styrka som nalkades.
Var skriver Snorre om Herule? Jag har läst det  mesta av Snorre, som finns översatt till svenska men kan inte påminna mig om att han skriver något om Heruler..

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #122 skrivet: mars 07, 2015, 16:12 »
Har du uppfattat att jag torgför en hypotes ? Jag agerar efter min hypotes.

Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #123 skrivet: mars 07, 2015, 16:52 »
Var skriver Snorre om Herule? Jag har läst det  mesta av Snorre, som finns översatt till svenska men kan inte påminna mig om att han skriver något om Heruler..

Nej, han skriver inget om heruler. Inte konstigt...
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #124 skrivet: mars 07, 2015, 17:39 »
Denna källa (Jordanes) säger ju inte att herulerna härstammar från Skandinavien, bara att de fördrevs av danerna.

Var ligger danernas hemland ?

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #125 skrivet: mars 07, 2015, 19:21 »
Har du uppfattat att jag torgför en hypotes ? Jag agerar efter min hypotes.
Jo du  nog har jag läst att du har en hypotes, men innebär den hypotes du har om Heruler att du kan påstå vad som helst utan källor eller att du förfalskar källor??
Danernas hemland under vikingatid var dåtida Danmark, om det även var det vid 400-500 talet vet inte jag, då jag inte ens lagt ner en fundering på den, kommer du över ett exemplar av Saxos Gesta Danorum, så är det möjligt att du kan finna ett svar där. Tyvärr så tror jag inte den är översatt till svenska, men ska tydligen finnas översatt till danska.

Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #126 skrivet: mars 07, 2015, 19:52 »
Var ligger danernas hemland ?

Danernas hemland enligt Jordanes framgår inte, men enligt Prokopios var det ungefär där dagens Danmark ligger.
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #127 skrivet: mars 07, 2015, 20:07 »
Kan du beskriva var gränsen mellan dåvarande Sverige och Danmark gick ?

Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #128 skrivet: mars 07, 2015, 20:16 »
Kan du beskriva var gränsen mellan dåvarande Sverige och Danmark gick ?

Hurså? Du kan själv läsa i Prokopios om hur herulerna vandrande via varnerna, sen danerna, sen över till Thule och sen till götarna. Sen kan du dra dina egna slutsatser.
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #129 skrivet: mars 07, 2015, 20:18 »
history freak, din fråga är mindre intressant i det hela om man nu vill lansera en hypotes om att Heruler kom till Norden vid 400-500 talet.. Kanske du kan svara på min fråga nu?: Var skriver Snorre om Heruler?? Du har redan publicerat ett förfalskat citat, vilket du hävdade var pga att du var trött, hoppas att du är tillräckligt pigg nu för att återge källan för ditt påstående om att Snorre skrev om Heruler!!

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #130 skrivet: mars 07, 2015, 20:26 »
Ett fragment av en runsten har hittats i Strängnäs där "eril" finns inhugget.

Boreas skriver i tråden "Strängnäs runsten":

" Spåren efter 'erilar' finns alltså på runstenar och smycken fördelad över södra och mellersta Norge, jämte södra Sverige.

Det bekräftar Jordanes/Prokopius uppgifter om herulerna - som fick "åka norr om Danmark" när dom returnerade norrut.

Därmed är väl Herulernas ursprung och dramatiska öde inte längre ett "mysterium". Nu får man kanske möjlighet till att avklara vad dessa 'erilar' - som senare vandaler och langobarder - hade för relation till Oden i Asgård.

Det ser ut som forskningen på Herulerna hittills missat dessa uppgifter.


Ref.: http://www.gedevasen.dk/heruler.html

Paralleller finns till andra grupper av den nordiska 'krigarkasten' - som We-mundingar och Wuff-ingar - folkvandringstidens 'Vi-kingar' och 'Ulv-hednar':
http://www.mygen.com/users/outlaw/Wuffings.htm"



Var gick den dåvarande gränsen mellan Danmark och Sverige ?
Har jag fel om jag påstår att Strängnäs ligger i Mälardalen ?

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #131 skrivet: mars 07, 2015, 20:29 »
Vad det gäller gränser i Norden under 400-500- talet så var de förmodligen inte lika tydliga som de blev under medeltiden fram till idag, fanns knappast en stark stat med alla administrativa funktioner som krävs för att en stat ska fungera. Carl-Thomas driver ju sin teori om lokala kungea osv, och tror personligen mer på den än att det fanns starka centralmakter med helt fasta gränser. Studera tex Carl Löfving´s arbeten om västsverige och Danmark under yngre järnålder..

Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #132 skrivet: mars 07, 2015, 20:32 »
Ett fragment av en runsten har hittats i Strängnäs där "eril" finns inhugget.

Boreas skriver:

" Spåren efter 'erilar' finns alltså på runstenar och smycken fördelad över södra och mellersta Norge, jämte södra Sverige.

Det bekräftar Jordanes/Prokopius uppgifter om herulerna - som fick "åka norr om Danmark" när dom returnerade norrut.

Därmed är väl Herulernas ursprung och dramatiska öde inte längre ett "mysterium". Nu får man kanske möjlighet till att avklara vad dessa 'erilar' - som senare vandaler och langobarder - hade för relation till Oden i Asgård.

Det ser ut som forskningen på Herulerna hittills missat dessa uppgifter.


Ref.: http://www.gedevasen.dk/heruler.html

Paralleller finns till andra grupper av den nordiska 'krigarkasten' - som We-mundingar och Wuff-ingar - folkvandringstidens 'Vi-kingar' och 'Ulv-hednar':
http://www.mygen.com/users/outlaw/Wuffings.htm"



Var gick den dåvarande gränsen mellan Danmark och Sverige ?
Har jag fel om jag påstår att Strängnäs ligger i Mälardalen ?

Du talar i gåtor. Din "eril-inskrift" är ju inte den enda. Lycka till med din hypotes  ;)
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #133 skrivet: mars 07, 2015, 20:36 »
Nej, det är inte den enda, men den finns i Mälardalen.

Underkänner du alla mina argument ?
Underkänner du vad Boreas skriver ?
Underkänner du mitt påstående att Danmark med största sannolikhet på den tiden ägde en stor del av södra Sverige  och västkusten ?
Vad menar du med att jag talar i gåtor ? Exempel ?

Jag skulle aldrig använda hånflin i mina inlägg !

Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #134 skrivet: mars 07, 2015, 20:42 »
Nej, det är inte den enda, men den finns i Mälardalen.
Underkänner du alla mina argument ?
Underkänner du vad Boreas skriver ?
Underkänner du mitt påstående att Danmark med största sannolikhet på den tiden ägde en stor del av södra Sverige  och västkusten ?

Korrekt. Strängnäs ligger i Mälardalen. Och?
?
?
Ja, bättre kan du.
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #135 skrivet: mars 07, 2015, 20:43 »
Som Boreas skriver så finns eril i lite olika stavning på runstenar i Norge, samt södra Sverige, nu är det ju inte ens klarlagt vad som menas med eril. Tydligen så finns det en sten i Mälardalen som också har den inskriften, vad säger det?? Flera stenar i södra Sverige och Norge, en i Mälardalen..
Men vill du att någon ska lyssna  så får du nog börja svara på frågorna om var du hittar dina faktauppgifter. Eller är det en hypotes att Snorre har skrivit om Heruler??, och om att om man har en hypotes så kan man skriva vad som hellst
utan att redovisa källor?? 

Utloggad vemvet

  • Stammis
  • Antal inlägg: 472
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #136 skrivet: mars 07, 2015, 20:45 »
Vad det gäller gränser i Norden under 400-500- talet så var de förmodligen inte lika tydliga som de blev under medeltiden fram till idag, fanns knappast en stark stat med alla administrativa funktioner som krävs för att en stat ska fungera. Carl-Thomas driver ju sin teori om lokala kungea osv, och tror personligen mer på den än att det fanns starka centralmakter med helt fasta gränser. Studera tex Carl Löfving´s arbeten om västsverige och Danmark under yngre järnålder..
Bra inlägg!

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #137 skrivet: mars 07, 2015, 20:48 »
Uppenbart är att dersa och stakodder har gått in för att sänka mig. Varför svarar ni inte på mina frågor nu när jag har börjat fråga er ? Har de blivit obekväma ?

Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #138 skrivet: mars 07, 2015, 20:50 »
Svarade ju. Vill ha mer kött på benen.
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Vad hände vid 400-talets slut ?
« Svar #139 skrivet: mars 07, 2015, 21:03 »
history freak, har svarat dig med tips på var du kan ev. få svar, du har däremot inte svarat på någon fråga jag ställt innan. Återigen. Var har Snorre skrivit om Heruler?? Du har två gånger hävdat att han skrev om invandrande Heruler, första gången försökte di tom "bevisa" det med ett falskt citat, Svara nu på frågan om du vill ha någon trovärdighet kvar i detta forum!