Författare Ämne: Albertus Pictor i nytt ljus  (läst 5365 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Albertus Pictor i nytt ljus
« skrivet: januari 11, 2006, 22:19 »
En ny bild av kyrkomålaren Albertus Pictor är på väg att växa fram i ett pågående forskningsprojekt. Ett 30-tal svenska kyrkor utsmyckades av Albertus och hans verkstad under 1400-talet. En av de mest kända är Täby kyrka, där Döden spelar schack med människan.


Foto:  www.svd.se

Läs mer här. [SvD]
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Albertus Pictor i nytt ljus
« Svar #1 skrivet: januari 12, 2006, 00:09 »
Intressant artikel och mycket som jag definitivt inte alls samtycker till. Nu är det ju en journalist som skrivit så vi vet inte hur mycket som missuppfattas.

Citat:
”Slutligen - och det är nog det som är svårast - får man försöka föreställa sig att man lever i en oändligt mycket bildfattigare värld än vår, och att man plötsligt finner sig omgiven av ett myller av målningar, somliga sublimt sköna, andra ruskiga eller groteska.”

Det hela handlar om källkritiskt beaktande. Vad för målerier har vi kvar från den nordiska medeltiden? Endast kyrkomåleri. Stelt, ytterst religiöst figurmåleri från 1100- 1200-talet och mängder med oerhört burleskt och vardagstroget måleri från 1400-talet. Därutöver intet. Vi vet överhuvudtaget inget om hur målerierna såg ut i bondgårdarna, i borgarhemmen och i stort intet från adelns gårdar. Av detta drar vi emellertid snabbt slutsatsen att allt utanför kyrkan var färglöst. Hur kan vi göra detta om vi inget vet? Under 1400-talet slogs valv i mängder med kyrkor. Plötsligt fick man kvadratkilometer av vita ytor som man snabbt fyllde med målningar. Här ses kvinnor som hivar fram brösten, djävlar som kokar kungar och biskopar, män med nedhasade byxor som visar härligheten. Ta bara 1400-tals mästaren i Båstad kyrka. Han har avbildat en bågskytt som på kyrkans kvinnosida spänner bågen men också något annat mera anmärkningsvärt. Två meter lång är den, rekord i svensk medeltidsmålning. Hur kunde man pryda kyrkorna med sådana motiv? Jag är helt övertygad om att svaret är att 1400-talskyrkorna visar den gängse konst som fanns i många medeltida hem, troligtvis också i rikare bondgårdar. Genom valvslagningshysterin under en ytterst kort period har denna konstart på ett säreget sätt råkat bli bevarade i just kyrkorna. Bara i Skåne fanns minst 14 olika mästare under 1400-talet. Inte har alla dessa enbart målat i kyrkorna!  

Talet om att det bara var prästen och klockaren som kunde läsa latin köper jag inte heller. Det är ett utslag av vår syn av att göra allting så primitivt. Ta bara runskriften. Alla dessa tusentals bevarade skrifter i form av klotter som visar att många behärskade skriv- och läskonsten redan för tusen år sedan. Under 1400-talet fanns mängder med möjligheter för både adelns och borgarnas barn att läsa latin. Det fanns mängder med katedralskolor, klosterskolor och stadskolor där latinet var ett måste. Även om detta bara gällde för pojkar har det funnits privat undervisning för döttrarna i hemmen. Ska om några veckor publicera en artikel om Malmö latinskola som då fyller 600 år varför jag just nu djupdykt i ämnet. I Danmark fanns på 1400-talet t.ex. inte mindre än 20 stadsskolor med latinundervisning. Frågan kan också ställas vem det var som bekostade målningarna. Inte var det bönderna utan självklart den lokale patronatus. Självklart ville han pryda kyrkorna med lärda latininskrifter för att visa sin makt men också imponera på sina gäster.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Albertus Pictor i nytt ljus
« Svar #2 skrivet: januari 12, 2006, 00:37 »
Borgarnas och adelns barn i all ära men hur såg det ut med latinkunskaperna bland bönderna? Även om mycket tyder på att gemene man behärskade runor på ett eller annat sätt så behöver det ju inte innebära att de behärskade latin.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Albertus Pictor i nytt ljus
« Svar #3 skrivet: januari 12, 2006, 12:30 »
Jag tror heller inte att bönderna kunde latin men kunskapen i detta språk var nog betydligt mer geografiskt utbredd än vi kanske vill göra gällande, dvs. om man nu inräknar de lokala stormännen och frälset runt omkring i bygderna. Kyrkmålningarna måste ha betalts av dessa och då knappast för att prästen skulle få en lärobok utan för att smycka en central plats och visa på herremannens maktställning i bygden och bravera inför sina gäster. Jag tror nämligen att den speciella sed som möter oss i 16-1700-talets många dagböcker att adelsmännens familjer ständigt under året var på resande fot för att göra visiter hos likaställda gällde även för medeltiden. Då var det bra att visa upp en egen praktfull kyrka hemmavid. Många av dessa gäster behärskade med stor sannolikhet latinet.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Albertus Pictor i nytt ljus
« Svar #4 skrivet: januari 12, 2006, 12:42 »
Det är tänkvärt, lite i kontrast med den allmäna bilden av den "mörka medeltiden". Latinkunskaper var ju dock inte nödvändiga för att kunna tillgodogöra sig bilderna. Albert målare har alltid legat mig varmt om hjärtat eftersom jag är uppväxt i Täby. Jag ser således fram emot de utlovade publikationerna.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Albertus Pictor i nytt ljus
« Svar #5 skrivet: januari 12, 2006, 13:15 »
Håller verkligen med dig. Alltid spännande när man går samman i ett tvärvetenskapligt projekt och väcker liv i till synes redan "avklarade" historiska spörsmål. Brukar alltid komma upp många nya infallsvinklar.

Utloggad Leonidas

  • Novis
  • Antal inlägg: 2
Albertus Pictor i nytt ljus
« Svar #6 skrivet: januari 17, 2006, 11:31 »
Citera
Albertus Pictor, Albertus Målare, dessutom pärlstickare - brodör - och musiker, vem var han?
Länge har man räknat honom som infödd svensk, ibland har hans konst till och med kallats typiskt svensk, om än med tyska influenser. Nu vet man bättre.
Pia Melin, Christina Sandquist Öberg och deras kolleger i projektet har kunnat fastslå att Albertus var bördig från Immenhausen, en ort belägen några mil från staden Kassel i den tyska delstaten Hessen.


Stör mig lite på att man inte förklarar varför man anser att han kom från Tyskland. Ngn som har mer uppgifter?

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Albertus Pictor i nytt ljus
« Svar #7 skrivet: januari 17, 2006, 11:46 »
Enligt denna artikel (från SvD) så skriver Martin Aschaneus, som var riksantikvarie på 1600-talet, att målningarna i Sollentuna kyrka är signerade med "Albertus Immenhusen". Denna signatur finns även som "Ymmenhusen" i en kyrka i Sala. Eftersom det finns en ort i närheten av Kassel i Tyskland som heter Immenhausen och Albertus måleri är tydligt influerat av tyskt måleri så har man tolkat att han är av tyskt ursprung.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :