Men jag håller med dig om principen, ju färre roddare ju mer last. Jag tror att det var drivkraften till att utveckla segel på större skepp. Det birde alltså vara handelsmän som drev utvecklingen av segel - knappast rövare.
Rövare var nog inte dummare än andra. Kunde de spara kraft genom att segla, vilket dessutom kunde ta dem längre sträckor per dygn än rodd, så seglade de. Självklart för mig i alla fall. De ville säkert segla snabbt också. Närmare en kust ville de nog ta ned seglen och masten för att sedan bida över natten till gryningstid, för att då ro in mot land, för att komma övverraskande. Annars var deras skepp så snabba för tiden att kunde de inte dölja den inledande attacken, så seglade de förståss i högsta rakt in mot målet.
Dessa "formelskepp" jag i andra inlägg beskrivit har som nämnts nedan den fördelen att trots tung last kommer de inte att ligga så särskilt mycket djupare i vattnet. Detta innebär att "surfegenskaperna" inte reduceras nämnvärt vid segling. Seglingen blir samtidigt mer effektiv, eftersom vikten (rätt fördelad) gör ett redan stabilt liggande skepp ÄNNU mer stabilt liggande (närmast ingen lutning i skeppet vid sidvindar till skillnad mot dagens kölberoende segelbåtar). Detta innebär en minimering av volymen vattenmotstånd. Kan inte förklara korrekt, men är nog begripligt.
Det skulle vara intressant att jämföra en testkopia av ett skepp med en modern seglare då de lastar sig med lika vikt. Därefter en kappsegling. typ jag beskrivit Vänersborg-Kristinehamn.
Skandinaviska hällristningar finns ju i Italien t.ex. Det tyder ju på att Skandinaver varit där. Frågan är hur de tog sig dit och varför - samt om hällristningarna verkligen är Skandinaviska... Gick de? Red de? Rodde de! Eller seglade de?
Med tanke på att det främst gäller NÖ Italien, så bör de vandrat större delen, för de kom med största sannolikhet genom t ex passet som leder in norrifrån mot Val Camonica. Liknande bör omständigheterna varit för övriga ristningslokaler i Italien. Men visst kan en del av resan gjorts till sjöss, om ristarna t ex kom från Vikenområdet (det är väl främst där kopiorna/originalen finns).
Men det är ju inte bevisat att det var nordbor som ristade i Italien. Det kan vara Italienare som ristade i Vikenområdet.
Eller både och!