Jag tycker faktiskt att vi har kommit framåt i denna tråd - trots den helt onödiga hårda tonen i vissa inlägg - vilket jag tycker att vi skall undvika.
Det viktiga är att vi hittar fram till rätt historia. För att komma dit måste vi gå på källor och arkeologiska fynd, det är den enda vägen att komma framåt - och jag tycker att vi har kommit framåt.
Osebergaskeppet från 800 talet hade segel, det vet vi alla - och det var det äldsta skeppet vi könde till som hade segel.
Under diskussionens gång hittade vi en båtgrav i Tuna från 600 talet som hade segel - och en båtgrav i Valsgärde från också 600 talet med ett eventuellt segel, tolkat som nävertält över gravkammaren. Vi har alltså kommit ned till 500 talet med fakta om seglande båtar (i alla fall båtar med segel). På några sidors diskuterande kom vi bakåt i tid 200 år. Det är just därför jag deltar i detta forum. Gemensamt kan vi komma längre.
Kanske behöver vi gå igenom båtgravsmaterial och kanske behöver vi omtolka "tält" till "segel" i någon, eller några, av dem?
Denna tråd är ett utmärkt exempel på hur källor och arkeolohiska fynd pekar i en riktning - och personliga uppfattningar , modern logik och tro pekar i en annan riktning.
Visst är det logiskt att redan stenåldersfolket utnyttjade vinden med ett "segel" - men de seglade inte, de for med vinden dit vinden styrde dem - enligt min uppfattning.
Seglar gör man när man kan utnyttja alla vindriktningar för att ta sig exakt dit man vill, även i motvind.
Det vetenskapliga underlaget tillåter inga säkra slutsatser. Nej, det gör det inte - men tro, modern logik och personliga uppfattningar är betydligt sämre som underlag. Fakta är fakta. Om kartan inte överensstämmer med terrängen, göller terrängen, inte kartan.
Självklart kunde redan stenåldersfolket utnyttja vinden med hjälp av en buske eller en särk, bronsåldersfolket också - men järnåldersfolket började segla.
Det fanns säkert en bronsåldersnörd som var nörd på segel och som kunde segla på riktigt, kankse hade han en isjakt med segel också. Men det är naturligtvis en ren spekulation. Vi vet inte om denne nörd fanns, men jag ser det som ganska troligt att han, eller hon, fanns. Innovatörer har alltid funnits. Men, hans uppfinning fick inte genomslag, alla började inte segla, hade de gjort det hade vi högst troligt hittat spår av det.
Thomas