Yngwe, naturligtvis väntade de på medvind så att de kunde blåsas i rätt riktning
Både du och jag kan plocka fram citat från olika källor som stödjer respektive uppfattning - det ger ingenting eftersom vi, i detta fall, inte vet vilken innebörd det fanns i ordet segla. Vi ha ju olika uppfattningar än idag om det ordet, segla för mig innebär att jag oberoende av vindriktningarna kan ta mig, med hjälp av segel, dit jag vill. Om jag förstått dig rätt tolkar du ordet segla även busk och särksegling i medvind. Vi använder alltså samma ord för olika begrepp - så diskussioner om segling blir därmed lönlösa.
Jag tar här upp segel och rigg och vad man hjälp av dessa, tillsammans med en mastfisk, mast och köl kan få skeppet att utföra i olika vindriktningar. Alltså ren teknisk innovation.
Vad jag kan se på bildstenarnas skepp beskrivs riggen olika, från enkel till allt mer avancerad. Jag lärde mig idag att bildstenar ristades redan på bronsåldern, då ristades i princip Hjortsprinsskeppet.
Vi har då bildstenar från bronsåldern med paddlade skepp utan mast och segel till ett antal skepp med mast och segel med från början enkla riggar - till allt med avancerade riggar - och detta sammanfaller i tid med både kölens utveckling, masfiskens utveckling - och det faktum att Skandinaviska vikingar tog sig över havet till England i slutet av 700 talet - när köl, mastfisk och rigg förefaller färdigutvecklade.
Det ger en mycket stark bild av vikingaskeppens utveckling över tid. När de med hjälp av segel kunde ta sig dit de ville oberoende av vindriktningar - då gjorde de det.
Naturligtivs fanns en motivation för att ta fram segel till skeppen. Om denna motivation var ökad handel eller en önskan att plundra vet vi inte - men första omnämnandet är en plundring.
Jqg tror fortfarande att man kunde segla, så som jag använder detta ord, redan på bronsåldern i mindre båtar - men det tog lång tid att klara de krafter som uppstår med stora skepp och segel - så seglande klinkbyggda vikingaskepp med köl, mastfisk, rigg, segel osv tog lång tid att utveckla.
Thomas