Jag måste säga att K-runorna ser väldigt komplicerade ut om man jämför med futharken. Man anar att de har utvecklats under lång tid och att nya detaljer har tillagts för att förtydliga. Samtidigt är nästan samtliga K-runor sammansatta av korta och långa raklinjer son är lätta att rista eller skära med kniv i mjukare material eller rista i sten. En annan sak är ju om man hade tillgång till t.ex. någon form av pergament t.ex. garvade hudar och någon form av bläck. Men sådant är ju förgängligt över ett långt tidsperspektiv.
Med Google translate får man fram översättningar som verkar mycket förvirrade. Mycket får nog skyllas på att Google translate inte klarar att översätta från ryska. Översättningen är ju en salig blandning av olika språk.
Samtidigt anar man att dessa runtecken har olika innebörder. Mycket intressant !
Jag vill ännu en gång påminna om att jag tror att man redan i tidig forntid använde tecken för att minnas och för att andra skulle kunna ta del av det skrivna. Boreas funderar ju på om det kunde ha funnits redan under senaste istiden. Ja, jag finner det inte osannolikt att ett enkelt skriftspråk då skapades, som sedan utvecklats och blivit alltmer komplicerat under årtusenden. Människan är ju ett intelligent och uppfinningsrikt djur !

Fick just svar från min vän Vladimir. Jag bifogar det nedan:
Ka-runorna har funnits på plattor av ädelmetall. Plattorna var kopplade ihop med tre ringar. Varje rad innehöll 16 runor om texten var ursprungligen skriven på karuna och 32 runor i en rad om det var en översättning från en annat hieroglyfiskt språk. Det finns 2 skrifter (böcker ca 50 A4 sidor) + översättningar publicerade.
Originalen av skrifterna bevaras av hedningarna och har aldrig visats upp för allmänheten inte ens bilder. Det som jag har skickat dig är ett kompendium som bygger på tillgängliga föreläsningar.
Officiellt finns några få inskriptioner på sten och keramik med liknande tecken samt en väldigt känd bok "Veles bok" som är skriven med blandning av runiska och fornslaviska tecken.
Man kan förstå att man var angelägna om att gömma undan den hedniska "rosettastenen" under Rysslands historiska tid då allt som inte passade kyrkan, tsaren eller den kommunistiska regimen förstördes.