Författare Ämne: Asatrons namngivningsceremoni  (läst 8758 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Asatrons namngivningsceremoni
« skrivet: augusti 16, 2011, 10:01 »
Jag söker något mera om vikingatidens namngivningsceremonier.
Jag har hittat:
 Jaqueline Simson: Everyday Life in the Vining Age, New York 1967 sid 142.
Med andra ord, babyn stänks med vatten, "appaently a genuin heathen custum, not simply an imitation of baptism"
Sedan ger pappan babyn namn, och den får en present.
Vet någon mera?

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Asatrons namngivningsceremoni
« Svar #1 skrivet: augusti 16, 2011, 12:19 »
Konung Haralds barn uppfostrades vart och ett där det hade sin mödernesläkt. Härtig Guthorm hade vattenöst Haralds äldste son och givit honom sitt namn. Han knäsatte gossen och gjorde honom till sin fosterson och tog honom med sig österut till Viken.


Utloggad Lars Croft

  • Stammis
  • Antal inlägg: 104
SV: Asatrons namngivningsceremoni
« Svar #2 skrivet: december 29, 2011, 19:59 »
I någon bok som fanns på mitt gymnasiums bibliotek, kommer inte ihåg titeln, stod det att direkt när barnet kom ut så tog man jord från marken och la på barnets huvud.

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Asatrons namngivningsceremoni
« Svar #3 skrivet: januari 01, 2012, 16:15 »
"Kristnad hedendom" är en bra bok om ni får tag på den; tyvärr har jag glömt vad författaren heter.
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Lars Croft

  • Stammis
  • Antal inlägg: 104
SV: Asatrons namngivningsceremoni
« Svar #4 skrivet: november 23, 2012, 19:22 »
I Eyrbuggarnas saga, Hjalmar Alvings översättning, står det ''Torstein torskbitare hade en son, kallad Bork digre, och den sommaren, då Torstein var tjugofem år gammal, födde Tora ett gossebarn, som fick namnet Grim, då han vattenöstes. Det barnet gav Torstein åt Tor, sade att han skulle bli hovgode,och kallar honom Torgrim.''

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Asatrons namngivningsceremoni
« Svar #5 skrivet: november 24, 2012, 15:47 »
Finns här inte exempel på dop av flickbarn?
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Asatrons namngivningsceremoni
« Svar #6 skrivet: mars 03, 2015, 21:18 »
Bildstenen från Stora Hammars återger troligen ett dop eller en namngivnings-ceremoni:
http://4.bp.blogspot.com/-5R9gCjYtf4A/UZ_li1YyuXI/AAAAAAAAA58/O22QJlgv6dE/s640/viking111.jpg

Ett liknande motiv finns på en annan bild från vikingatid också - men jag hittar f.n. inte den aktuella länk. Någon som vet?
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Asatrons namngivningsceremoni
« Svar #7 skrivet: mars 03, 2015, 21:48 »
Hur uttyder du det Boreas, personen längst till höger verkar ju ha ett höjt svärd och peronen till vänster verkar ju ha stucket ett svärd i någon, nästa person ser ju ut att våldtaga någon och till vänster någon som verkar tvingats ner på knä/alternativt en kortväxt person som tvingas till något av personen med skälden. Tycker det hela ser ut som ett överfall.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Asatrons namngivningsceremoni
« Svar #8 skrivet: mars 03, 2015, 22:08 »
Det tyckte social-darwinisterna under 30-talet också. Du börjar komma i fint sällskap.
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Asatrons namngivningsceremoni
« Svar #9 skrivet: mars 03, 2015, 22:10 »
Jaha Boreas, var det allt i argumentation du hade att komma med??, låt oss läsa din analys av de olika personerna..

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Asatrons namngivningsceremoni
« Svar #10 skrivet: mars 03, 2015, 22:14 »
"Javisst, nej" sa trollet.  Som om det skulle hjälpa. :lol:
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Asatrons namngivningsceremoni
« Svar #11 skrivet: mars 03, 2015, 23:52 »
Oförskämd Boreas,  varför inte skriva hur du tolkar bilden?? Jag är definitivt inte låst i min tolkning..Men, skriv med egna ord, dina länkar brukar ju tyvärr inte så ofta föra diskussionen framåt..


Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Asatrons namngivningsceremoni
« Svar #12 skrivet: mars 04, 2015, 11:05 »
Hur uttyder du det Boreas, personen längst till höger verkar ju ha ett höjt svärd och peronen till vänster verkar ju ha stucket ett svärd i någon, nästa person ser ju ut att våldtaga någon och till vänster någon som verkar tvingats ner på knä/alternativt en kortväxt person som tvingas till något av personen med skälden. Tycker det hela ser ut som ett överfall.


Det är inte så att du misstolkar den centrala, på magen liggande personens högerben för något annat?   Vad skulle Freud ha sagt om det?  ;D 


Om det är ett dop tänker jag inte uttala mig om, men för mig så ser det ut som en avbildning av en ceremoni av något slag...
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Asatrons namngivningsceremoni
« Svar #13 skrivet: mars 04, 2015, 18:22 »
Nej Yngwe jag tolkar nog det som ett högerben.  :)  Visst är det möjligt att det är en ceremoni som är ristad, vad jag vill visa på att bilder kan tolkas på olika sätt och att det är viktigt att kunna argumentera varför man tror att en bild visar det ena eller andra. Speciellt med gamla avbildningar där vi tyvärr alltför ofta har en alltför begränsad kunskap för att tvärsäkert kunna säga vad det är ristaren/konstnären vill förmedla.