Finns det möjligen ett ide-samband mellan båtgravarna och båtar i hällristningarna? Tidsavstånd är stor men jag undrar vart alla de båtarna var på väg. Var det till Månen, himmelska eller underjordiska Soien, som i Medelhavets länder?...
På vikingatiden i Skandinavien då gick det av till Valhalla med valkyrior som vägvisare eller till Frejas Folkvang ("krighärens fält"), enligt skalderna. Senare, den Vilde Jägaren på kontinenten, i hans roll som "psychopompos", på hösten ledde dödas själar till det lokala landescentret, där tre världar sammanträffade. Det kunde vara en tingsplats med en hög, som kanske förkroppsligade en ide av "heliga" berg. Men både valkyrior och
Vilde Jägaren hade ingenting att göra med båtar.
Vänta lite: en av arabiska köpmän beskrev begravningssedvänjor av väringarna. De lade döda krigaren med gåvor in i en båt och skjutade den i vattnet. Sen, båten blev antänd, om jag inte misminner mig, med flammande
pilar och efter någon tid gick i sank. Vart gick den döde hän då? Många frågor men insikten i den gamla ide-världen fattas, tyvärr. Det minsta vi kan göra för att tränga i den är att inse att på den tiden Jorden var platt och flytande på Underjordiska Vattnet. Därifrån kom att "Undervatten" = "Underjorden" och tvärtom, eller?
Skulle kanske de "stenbåtarna" egentligen segla på "underjordiska" vattnet?