Redan namnen på lederna säger ju vad det alltid handlat om. RedVÄG, NissaSTIG, LagaSTIG. Ingenting om sjötransport. Flottning handlar enbart om envägskommunikation. Visst kunde man ta ned båtar, men retur var det en annan sak.
Visst byggdes STEN-gärdsgårdarna från ca 1750, men en gärdsgård är per definition av ordet en träkonstruktion. Trägärdsgårdar förbjöds 1749-50 i Sverige och då byggdes alla avgränsningar med tiden om i sten. Så öppningarna har funnist i stort så länge någon sett sig ha anledning att stänga ute med gärden. Idag stänger vi inne med stängsel, medan man då stängde UTE. Alla öppningar i gärdsgårdarna är inte spår av gamla vägar/stigar, men strukturen hos gärdena visar när det handlar om väg ingående i långväga system.
Som jag noterat i andra trådar. En gammal "stig" (ursprungsordet för väg") slingrade sig fram längs lättorienterade stråk, t ex längs en flod, sjöstrand eller å, men i de områden parallellt med dessa där det för årstiden var torrast/lättast framkomlighet. De äldre Lagastig/Nissastig för alltså fram ett stycke upp i resp vattendrags närhet, viket förståss passade de invånare som bebyggde dalgången och inte ville överraskas av resenärer i tid och otid. Resenärer var en fara vid tiden. De enda områden ett sådant stigmyller koncentrerades till, var där terrängen tvingade till detta, t ex passage genom/mellan sankmarker, över vattendrag/biflöde (vadställe), mellan berg/kullar (pass) etc.
Det är inte förrän det svenska militärvägarna börjar byggas ut från runt 1650, där postväsende, myndighetsresande och militärer behöver kunna byta hästar, kunna äta och övernatta, som vägarnas huvudstråk börjar dras genom bygderna i stället för som tidigare runt och förbi. Dessutom blev detta ett motiv för att byggarna (kyrkförsamlingarna) skulle acceptera sitt uppdrag.