Det är ju inte bara skepp som fördes fram längs "dragvägar". De flesta tunga transporter har i alla tider förts fram vintertid.
T ex fanns det fram till mellenkrigstiden en dragväg/dragvägar från Furudal till Mälarområdet resp Gävleområdet. Draget gick längs frusna vattendrag, sankmarker och sjöisar. I stort sett hela världens flottor fick under ca 100 år sin ankarkätting denna väg. 2-4 man och ett antal oxar ordnade detta och vikterna motsvarar typ 100 skepp. Blev det väderomslag, så att transporten inte kunde fullföljas, så lade man bara upp kättingen/föremålet på pall i skogen och fortsatte kommande vinter. Det GICK att utföra en sådan transport även under barmark, men då blev vägen parallell och krävde förståss åtskilligt mer resurser. Istället var man i äldre tider mycket duktigare på långsiktig planering än vi idag föreställer oss. Man kunde i en generation med lätthet planera för aktivitéter, som nästa generation skulle utföra.
Att då transportera skepp med vikter på 5-10 ton är i jämförelse inget märkvärdigt. Bara en fråga om teknik, metodik, planering och lite erfarenhet. T ex byggde de flesta tunga transporter i äldsta tid på ett stort nyttjande både vinter och barmark av "kavel", d v s liggande virke, då sådant minskade friktionen avsevärt, samt gick att "smörja" med div metoder.