Vad har du som underlag för att säga att vattnet är Vättern?
Du bemærkede at jeg skrev "jeg tror", dvs. det er intet uden et kvalificeret gæt, som jeg dog mener holder vand.
Hvorfor?
"Géata léodum" (Gøtar-folket) havde sit ting -
alldra Göta Thing - i Skara, Västergötland.
Og Beowulf-kvadet antyder at dette er det oprindelige ting for ætterne. Jf. Beowulf-kvadet (sætning 3030-3050) begiver Götar-ætterne (Weorod = folket) sig til ”earna næs” (Ørnenæs) = ”Aranæs, Aranes”, idag ”Årnäs”, Forshem socken, Kinne Herred ca. 40 km nordøst for Skara, Västergötland ved den sydlige bred af Vänern (Væni).
Man kunne tænke sig at samlingsstedet har været ved borgen Aranæs, der kendes fra ca. år 1283 e.Kr.
Tingets fysiske beliggenhed antyder også at Västergötland er det oprindelige Götaland, hvilket igen understøttes af min formodning om en udvandring fra Jylland - dvs. Géata léodum (Gøtar-folket)'s udvidelse af landområde sker fra vest mod øst.
Svea-folket har sit tingsted i "
allra Svía þing, Þing allra Svía" i Gamla Uppsala.
Kongevalget fandt sted på Mora Sten midtvejs mellem tingstederne i de gamle landskaber i Uppland; Attundaland (8 x hundrede + land), Tíundalandi (10 x hundrede + land) og Fjädrundaland (*Fjärdhundraland; 4 x hundrede + land).
Fordi de tre ældste "lande" er lande, der angiver odelsjord og retten til kongetitel, har hvert land fra arilds tid haft eget ting, og man må have udvalgt Mora Sten som stedet hvor en fælleskonge anerkendes.
Den oprindelige landegrænse skal derfor være et sted midt i mellem de to "folketing".
Når vi derfor sætter Västergötland op mod Det gamle Svearige (Uppland + Västmanland), er ”Vättern” (vandet) den naturlige grænse. Da Beowulf-kvadet med ordvalget ”ofer wíd wæter” (over det vide vand) synes at understøtte denne formodning, når jeg frem til mit bud på at dette må være Vättern.
mvh
Flemming