Författare Ämne: Var gick gränsen mellan Götaland och Svealand ?  (läst 149866 gånger)

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Var gick gränsen mellan Götaland och Svealand ?
« Svar #260 skrivet: januari 28, 2015, 09:53 »
Vad är det du inte förstå med att jag inte har satt mig in i vilka dessa stammar kan avse?  Jag har inget intresse att som så många andra börja gissa och sen påstå att det är mer eller mindre troligt!  Ska jag ha en uppfattning så ska jag sätta mig in i frågan först, och det har jag för närvarande inte tid till!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: Var gick gränsen mellan Götaland och Svealand ?
« Svar #261 skrivet: januari 28, 2015, 10:13 »
Ok. Men vilka moderna landskap som omfattas kan du väl svara på?
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Var gick gränsen mellan Götaland och Svealand ?
« Svar #262 skrivet: januari 28, 2015, 11:53 »
Ok. Men vilka moderna landskap som omfattas kan du väl svara på?


Nä, inte nu!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: Var gick gränsen mellan Götaland och Svealand ?
« Svar #263 skrivet: januari 28, 2015, 12:15 »
Har du någon uppfattning om när du har funderat färdigt? Jag väntar gärna.
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Var gick gränsen mellan Götaland och Svealand ?
« Svar #264 skrivet: januari 28, 2015, 13:22 »
Har du någon uppfattning om när du har funderat färdigt? Jag väntar gärna.


Inom de närmsta åren tror jag nog att jag ska hinna titta på det!  Hör av mig då, så sluta tjata och banka i golvet!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: Var gick gränsen mellan Götaland och Svealand ?
« Svar #265 skrivet: januari 28, 2015, 13:46 »

Inom de närmsta åren tror jag nog att jag ska hinna titta på det!  Hör av mig då, så sluta tjata och banka i golvet!

Noterat
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad Lars Otto

  • Medlem
  • Antal inlägg: 39
SV: Var gick gränsen mellan Götaland och Svealand ?
« Svar #266 skrivet: januari 28, 2015, 15:39 »
Svear / Götar. Mer lök på laxen.
De som i VG-lagen utpekas som kungaväljare måste väl anses vara Svear. Eriksgatan börjar i Uppsala och det ligger tveklöst i Svealand. Gatan fortsätter till Enköping som lika tveklöst tillhörde Folkungarna och då måste gränsen ha passerats, uppenbarligen vid Örsundsbro. Var annars ?
Götar och Goter är en svårare fråga. Adam aB kallar Munsö-folket för Goter. Åke Ohlmarks tex tror att Erik dH har ett ursprung i Munsö-ätten och då anar man ett samband mellan Goterna och de senare uppträdande Folkungarna. Detta verkar också logiskt om man beaktar deras territoriella intresseområden. Göter verkar vara ett mer övergripande och sammanfattande begrepp som innefattar både Öst- och Västgötar och även äldre folkgrupper inom dessa områden.
Minst två följdfrågor dyker upp. 1. Fanns en gräns mellan Goter och Västgötar ? 2. Var gick gränsen mellan Öster- och Västergötland ?
Svar 1. Nej, Munsö-ättens Goter ockuperade (det gamla) Västergötland. Mats G. Larsson tex anser att Sparlösastenen är en markering av invasion från nordost. Många Munsö-kungar slog sig ner i de Västgötska bygderna. Stenkil, Inge, Olof m.fl.
Svar 2. Gräns mellan Öster- och Västergötland verkar inte ha funnits innan Östgötarna börjar hävda sina intressen runt år 1100. Oklart var gänsen sen gick men Knut Eriksson utkämpade flera strider vid Skänninge/Bjälbo. Många kungar höll till på Visingsö. Var det en gränsbefästning ?

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Var gick gränsen mellan Götaland och Svealand ?
« Svar #267 skrivet: januari 28, 2015, 23:14 »
Lars Otto, nu blandar du lite väl friskt! Den äldre Västgötalagen nämner vare sig Enköping eller Uppsala, den beskrivningen kommer från Magnus landslag som kom ca 130-150 år senare. VGL skriver, att svear äga konung och taga, sedan beskrivs resan till Östergötland och Junabäck, och sedan tillbaka till alla Götars ting osv. Läs lagen så förstår du. Vilka som är svear i början av 1200-talet vet vi inte, att inte fanns något Svealand vet vi mycket väl, men detta är en diskussion där det redan har skrivit hundratals inlägg om i detta forum, föreslår att du tittar igenom någon av trådarna, och har du nya argument så skriv dem där!  :)

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Var gick gränsen mellan Götaland och Svealand ?
« Svar #268 skrivet: januari 29, 2015, 09:32 »
Det intressanta med Västgötalagens passus om att svear äga konungar taka... är att detta står i en handskrift präntad i slutet av 1200-talet då kungarna mycket länge verkar ha kommit från Öster- eller Västergötland. Så frågan är ju vilka svearna är som tydligen alltid föredrar götar på kungatronen.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Var gick gränsen mellan Götaland och Svealand ?
« Svar #269 skrivet: januari 29, 2015, 09:44 »
Det intressanta med Västgötalagens passus om att svear äga konungar taka... är att detta står i en handskrift präntad i slutet av 1200-talet då kungarna mycket länge verkar ha kommit från Öster- eller Västergötland. Så frågan är ju vilka svearna är som tydligen alltid föredrar götar på kungatronen.


Efter alla dessa år av inlägg och källor så är det stora mysteriet inte varför götarna skriver att svearna har rätt, utan att det fortfarande inte gått fram att götarna är svear!!!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Var gick gränsen mellan Götaland och Svealand ?
« Svar #270 skrivet: januari 29, 2015, 18:17 »
Det finns ju nu en ny idé om hur relationen mellan befolkningarna i landen åt NO (??) resp dem i SV (götar) hanterades konsensusmässigt. Man kom överens om att befolkningarna i NÖ fick rätten att välja vilken kung man ville styras av (första tjing), bara denne hämtades bland den kungliga ätten. Den kungliga ätten är m a o just svearna. När den av befolkninga i NÖ valde kungen rider runt och sedan kommer till alla Götars ting, så kan de anta honom eller inte, men då går valet tillbaks till NÖ igen. Enligt teorin så åtar sig befolkningarna i SV att finansiera kungens uppehälle liksom dennes stående armé (hirden) genom "Uppsala ÖD". Däremot skall bägge befolkningarna i övrigt solidariskt ställa upp med trupp för gemensamt försvar i förhållande till sin befolknings storlek (den administrativa organisation detta kräver leder sedemera till att kyrksocknarna uppstår).
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Var gick gränsen mellan Götaland och Svealand ?
« Svar #271 skrivet: januari 29, 2015, 20:53 »
Vetgirig.... ännu en idé som grundar sig på absolut ingenting!!!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad vemvet

  • Stammis
  • Antal inlägg: 472
SV: Var gick gränsen mellan Götaland och Svealand ?
« Svar #272 skrivet: januari 30, 2015, 08:04 »
Det intressanta med Västgötalagens passus om att svear äga konungar taka... är att detta står i en handskrift präntad i slutet av 1200-talet då kungarna mycket länge verkar ha kommit från Öster- eller Västergötland. Så frågan är ju vilka svearna är som tydligen alltid föredrar götar på kungatronen.
Problematiskt är också att uppsvearna ständigt tycks vara i luven på kungamakten. Vi har ständiga strider och uppror i uppland under flera hundra år. Varför väljer man kungar som man inte gillar?

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Var gick gränsen mellan Götaland och Svealand ?
« Svar #273 skrivet: januari 30, 2015, 09:47 »
Yngwe

Nu förstår jag inte ditt inlägg om att götarna är svear. Menar du att de som skrev Västgötalagen skulle ha läst och påverkats av debatten här? Vad du eller jag tror är ju ointressant, frågan är varför det står så i lagen när det finns andra faktorer som för oss pekar i annan riktning.
Vemvet är inne i samma frågeställning - varför är svearna alltid osams med de kungar de sägs ha valt.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Var gick gränsen mellan Götaland och Svealand ?
« Svar #274 skrivet: januari 30, 2015, 10:20 »
Yngwe

Nu förstår jag inte ditt inlägg om att götarna är svear. Menar du att de som skrev Västgötalagen skulle ha läst och påverkats av debatten här? Vad du eller jag tror är ju ointressant, frågan är varför det står så i lagen när det finns andra faktorer som för oss pekar i annan riktning.
Vemvet är inne i samma frågeställning - varför är svearna alltid osams med de kungar de sägs ha valt.


Ingen tvekar på att idag säga jag är västgöte och svensk i samma mening. Däremot har vi länge föreställt oss att detta var en motsägelse under historien. Men det är en föreställning som inte finner stöd i källorna. Tvärtom säger källorna just det, att man kan vara västgöte och svensk samtidigt.  När västgötarna skriver att svearna äger rätt att ta och vräka kungen, så skriver de om sig själva! Dom skriver inte västgötarna äger rätt att ta och vräka kungen, för det är inte en exklusivt västgötsk rätt, utan den gäller alla svear.


Skral så kallad historieforskning har förlagt svearna till Uppland, och därför tolkat det hela alldeles galet. Svearna fanns säkert i Uppland, men de fanns på andra ställen också!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Lars Otto

  • Medlem
  • Antal inlägg: 39
SV: Var gick gränsen mellan Götaland och Svealand ?
« Svar #275 skrivet: januari 30, 2015, 10:43 »
Dersa,
OK jag uttrycker mig slarvigt och kommenterar olika tidsepoker utan att vara noggrann med hur beteckningar ändras med tiden. Svealand, Enköping, Uppsala är sena benämningar, men det jag vill försöka förstå är vilka folkgrupper med gemensamma intressen som förekom. Svear uppfattar jag som en folkgrupp ur gamla Svitjod som bodde i huvudsak i nuvarande Uppland runt Uppsala. Rätt eller fel ? Eriksgatan fattar jag som startande i Svearnas område i trakten av nuvarande Uppsala och därefter fortsättande via nuvarande Örsundsbro till nuvarande Enköping. Trakten runt nuvarande Enköping anser jag åren 1150 till 1251 behärskas av ”Eriks-ättlingar”. Jag tror att dom tillhörde folkgruppen Folkungar som då också hade en gräns gentemot folkgruppen Svear. OK? Förhållandet vid Sparrsätra/Gestilren tycker jag belyser detta. Jag tror också att Folkungarna har en bakgrund i Munsö-ättens folk som Adam aB kallar Goter men här finns mer att utreda. Jag är tacksam för synpunter/korrigeringa så långt. Vad gäller ”välja och vräka” har jag efterlyst kungar som Svearna valt. Jag upplever paragrafen i VGL som en rättighet ”på pappret”. OK?

Utloggad Castor

  • Veteran
  • Antal inlägg: 864
SV: Var gick gränsen mellan Götaland och Svealand ?
« Svar #276 skrivet: januari 30, 2015, 10:44 »
Eriksgatan var väl kungens rundresa mellan de olika landskapens tingsplatser. På var och en av dessa platser kunde han antingen "takas" eller "vrakas". Därför måste tingsmenigheten på alla platser runt om i riket ha kallats "svear".

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Var gick gränsen mellan Götaland och Svealand ?
« Svar #277 skrivet: januari 30, 2015, 11:15 »
Eriksgatan var väl kungens rundresa mellan de olika landskapens tingsplatser. På var och en av dessa platser kunde han antingen "takas" eller "vrakas". Därför måste tingsmenigheten på alla platser runt om i riket ha kallats "svear".


Precis!!!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Var gick gränsen mellan Götaland och Svealand ?
« Svar #278 skrivet: januari 30, 2015, 11:21 »
Dersa,
OK jag uttrycker mig slarvigt och kommenterar olika tidsepoker utan att vara noggrann med hur beteckningar ändras med tiden. Svealand, Enköping, Uppsala är sena benämningar, men det jag vill försöka förstå är vilka folkgrupper med gemensamma intressen som förekom. Svear uppfattar jag som en folkgrupp ur gamla Svitjod som bodde i huvudsak i nuvarande Uppland runt Uppsala. Rätt eller fel ? Eriksgatan fattar jag som startande i Svearnas område i trakten av nuvarande Uppsala och därefter fortsättande via nuvarande Örsundsbro till nuvarande Enköping. Trakten runt nuvarande Enköping anser jag åren 1150 till 1251 behärskas av ”Eriks-ättlingar”. Jag tror att dom tillhörde folkgruppen Folkungar som då också hade en gräns gentemot folkgruppen Svear. OK? Förhållandet vid Sparrsätra/Gestilren tycker jag belyser detta. Jag tror också att Folkungarna har en bakgrund i Munsö-ättens folk som Adam aB kallar Goter men här finns mer att utreda. Jag är tacksam för synpunter/korrigeringa så långt. Vad gäller ”välja och vräka” har jag efterlyst kungar som Svearna valt. Jag upplever paragrafen i VGL som en rättighet ”på pappret”. OK?


LArs-Otto.  Jag vill inte vara ofin, men jag skulle rekomendera att du läste in dig på de diskussioner som redan förts om detta. Det finns bl.a. i tråden Vilka var Svearna. Det är mycket att läsa och många många upprepningar, men trots allt finns där så mycket relevant som berör det du just frågar efter.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Var gick gränsen mellan Götaland och Svealand ?
« Svar #279 skrivet: januari 30, 2015, 14:22 »
Lagen gäller uttryckligen för västgötarna, d v s götarna i väster, så frågan är ju varför man just här avviker och talar om svear. Det måste finnas en tanke.
Och kungen rider till en särskild tingsplats i varje landskap och lovar där att följa lagen innan han godtas som kung. Det betyder att på Götala kunde västgötarna vräka kungen, men bara för västgötarna. Så än en gång, varför talas det just här om svear?