Under den gångna långhelgen har jag fördjupat mig i forskningen och teorierna kring existensen av Julin-Vineta-Jumne-Jomsborg. Och ju mer man borrar sig ner i den gåtan, desto mer förvirrat blir det. Uppenbarligen har några – kanske flertalet - gjort feltolkningar som i sin tur lett andra i fel banor. Den gängse uppfattningen numera är väl att nämnda fyra begrepp alla avser samma plats. Utan att direkt inta egen ställning verkar bland annat Dick Harrisson ansluta sig till den även om han också är inne på att allt kan vara saga och myt.
Personligen tror jag till att börja med inte på myt-teorin då det finns allt för många avtryck i skrifterna för att man ska avfärda dem så lätt. Jfr t ex skånska Trelleborg eller Silasthorp vid dansk-tyska gränsen – dessa var också myt-stämplade fram till att man hittade de dolda anläggningarna… Vidare är jag inne på att det handlar om minst två olika platser.
Om vi börjar med
Julin så finns det enighet om att det är dagens Wollin i Pommern som bland annat Saxo beskriver. Inget kontroversiellt så långt.
När det däremot gäller
Vineta (eller Wineta) så har jag svårare att se den omedelbara kopplingen dit. Åtminstone det gamla Vineta ska ha funnits på grannön Usedom. Det vittnar t.ex. den arabiske kringresanden Ibrahim ibn al-Tartushi (även kallad Abraham ben Jacob) från Cordoba om. Han verkar generellt vederhäftig då han även beskriver Hedeby samt är den allra förste som nämner Prag.
Sägnen säger att staden försvann i havet likt Atlantis. Eftersom vi inte har så många tsunamis i Östersjön och förändringar i havsnivå sker väldigt långsamt var det väl i så fall snarare fråga om översvämningar i floddeltat (där slaverna oftast byggde upp sina handelsplatser och fästningar) som förstörde staden alternativt viktiga delar av den. Tidpunkten för översköljningen är diffus. Att inte hela staden lagts under vatten är min egen teori som skulle förklara hur al-Tartushi kunde identifiera staden och samtidigt beteckna den som förlorad. Hans resa i området kan härledas till någon gång år 965-973. Vissa hävdar att stadens undergång skedde redan tidigt 800-tal och att många köpmän i staden efter katastrofen i stället flyttade till Björkö och Visby. Jfr:
https://books.google.se/books?id=0LFBAAAAcAAJ&pg=PA39&lpg=PA39&dq=wineta+bok&source=bl&ots=o6xND_67Ks&sig=m5kl2iW0vALTFkItjJo3kAt9uYM&hl=sv&sa=X&ei=ziapVNyCL8j9ygOe6IHACw&ved=0CDwQ6AEwBg#v=onepage&q=wineta%20bok&f=falseAtt
Jumne och
Jomsborg hör samman och betecknar staden respektive fästningen är okontroversiellt. Den heta frågan gäller i stället den geografiska placeringen.
Petri Olai menar att fästningen ligger i grannskapet av Julin. Även om Julin skulle vara lika med Jumne så innebär det inte nödvändigtvis – som många forskare är inne på – att Jomsborg låg på ön Wollin. Den kunde lika bra vara placerad andra sidan floden Divenow – på Usedom. Min tro är förstås att det Jumne som Adam av Bremen berättar om inte ens är Julin/Wollin. Detta grundar jag inte enbart på att omfattande utgrävningar i Wollin och höjderna norr om inte gett ett dyft. Nej, kopplingen till Julin är minst sagt svag men den till Vineta (”Vinetta-Uinetta-Jumneta”) - som jag nyss placerat på Usedom – desto starkare.