Frågan är om någon annan individ än resp tings ordförande, d v s lagmannen kunde ha det yttersta ansvaret i ett land? Jag tror inte det, före 1066. Varje land hade säkert någon slags krigsorganisation. Det troliga är att denna krigsorganisation bestod av en hemförlovad större del och en mindre stående del. Det är här jag menar att kungen (motsv) kommer in i bilden, som överbefälhavare. Kungen är enligt min mening underställd denna lagman, men eftersom lagmannen inte kontinuerligt var i "tjänst", så blev kungen ledare för många projekt/företag som skulle pågå mellan tingens sammanträden. Successivt utökades alltså kungens makt, särskilt om denne, eller dennes släkt, hade "ambitioner".
Vi VET ju att i vissa land, som i o f s var allians-/unionsorganiserade (Gotland, Helsingländerna) aldrig haft en kung, som krigsbefälhavare, utan där var den vid tiden valde lagmannen, eller den person rådet vid tillfället valde (gav fanan/vimpeln) överbefälhavare. Även tiohäradsbygderna hade lagmannen som befälhavare. I Vgl fanns däremot en kung. Likaså inom Mälarområdet, dock inte nödvändigtvis med befogenheter för ALLA land i denna region.
Ett tecken på att det fanns en krigsorganisation med ett inslag av en stående armé (hird) är att det finns vissa gods/gårdar av typen Uppsala Öd avdelade för deras försörjning (men de kallades antagligen något annat lokalt)