Författare Ämne: Information om Varggropar?  (läst 4742 gånger)

Utloggad Antelid

  • Novis
  • Antal inlägg: 1
Information om Varggropar?
« skrivet: december 01, 2014, 10:17 »
Min första post i detta forum, så jag hoppas att jag skriver på rätt ställe.

Jag undrar om det finns någon som har en eller flera bra referenser till fornlämningstypen Varggrop. På nätet hittar jag enstaka beskrivningar av specifika varggropar, men har svårt att finna hänvisning till bra litteratur på ämnet.

Finns det någon som har bra tips i frågan. Jag har framför allt intresse av varggropar i Västsverige om det skulle vara någon skillnad mellan olika regioner. Jag är intresserad av det mesta vad gäller utseende, konstruktion och funktion.

Tack på förhand!

/Andreas Antelid

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Information om Varggropar?
« Svar #1 skrivet: december 01, 2014, 13:41 »
Välkommen!




Fornsök lär du iallafall kunna leta rätt på var många av dom låg!  Sök på fångstgropar under lämningstyp.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Information om Varggropar?
« Svar #2 skrivet: december 02, 2014, 09:30 »
Varggropar användes långt fram i tiden, och det finns ju en del bevarade här i Västsverige. Mitt råd är att du vänder dig till hembygdsföreningar i skogiga trakter. Där finns säkert både varggropar kvar och tekniska beskrivningar och folkliga berättelser om groparnas användning.
Ibland skrönor. Som den om kyrkoherden på Vänersnäs som grävde varggropar i trakten av kyrkan och hur patrons finklädda dotter på väg till ett kalas hamnade i en grop när hon försökte gena genom en skog.
Eller torparkärringen som hamnade i en varggrop tillsammans med en varg. Båda skall ha varit lika rädda för varandra. när de hittades på morgonen.