Jag vill börja med att säga att jag har googlat på olika sökord, men är dålig på att hitta saker på google - så ursäktar om det redan finns uppenbara svar. Sökte också på forumet men hittade inget.
Det jag undrar är om det i väst funnits utövning av meditation Europa innan kristendomen. Kanske något som liknar det man hade i öst eller något eget unikt. Gärna från bronsåldern eller så långt tillbaka man kan se/tro att det fanns. Jag har inte hittat något annat än kristen meditation från 600-talet efter Kristus, när det började praktiseras i Europa. Men detta låter väldigt sent. Kan man anta att meditation är "mänskligt" och att i princip alla gjorde det? Vet ni något om Amerika eller Afrika så skriv gärna.
Heliga krigare / krigarmunkar; ja fanns det några såna innan medeltiden? Kan det ha funnits "Odens tempelkrigare" eller "Zeus Tempelkrigare"? Har det funnits i Europa "filosofiska" krigare - som de asketiska krigare i Japan under medeltiden? (jag kan ha missuppfattat dessa filosofiska krigare).
Har det i Europa ens funnits något som liknar krigarmunkarnas sammansvärjningar i Japan? Alltså med egna tempel, soldater(?) och ekonomi? Jag har aldrig stött på fenomenet i väst.
Visste inte var denna post hörde hemma, så lade den i Övrigt.
Tack på förhand för svar.