Karlfredrik, talar vi om säkra kungaborgar idag så har du helt rätt.
Sommkag ser problemet med vår kungalängd så är den ett "hinder" för att tänka annorlunda, den ör ju så att säga officiell.
Men, tillbaka till min hypotes, säg att vi börjar forska efter parallella kungar för var sitt område (rike) före 1260 och forskar kring dessa Kungar, vad hittar vi då? Kanske var de är födda, kanske var de verkade som kung - om vi då, med den förutsättningen börjar forska/gräva ut deras boplatser - vad hittar vi då? Problemet är att vi idag inte forskar på det sättet.
Vår historia säger att Olof Skötkonung var Kung för ett rike på 1000 talet - som blev ett rike först ca 1260. Detbhar diskuterats i sekler över hur detta gick till, hur han kunde prägla mynt i Sigtuna - medan han var avsatt som kung av Uppsvearna - medan han fortfarande var kung i bl.a. VG. Ingen har lyckats förklara detta på ett bra sätt.
Min hypotes är att han var först VG kung, därefter, (eventuellt parallellt) blev han Sveakung. Uppsvearna avsatte honom som blotkung i Mälardalen eftersom han var kristen - men som Sveakung präglade han fortfarande mynt i Sigtuna.
Så kan flera liknande händelser förklaras. Blotsven tillsattes som blotkung i en liknande situation, Anund också, dessutom flera gånger. Hypotesen ger en möjlig förklaring.
Jag har tidigare hänvisat till Gutesagan ochbhur Gutarna ingick en union (försvars och handelsunion) sör Sveakungen skötte förhandlingarna (helt logiskt för mig). Gutarna betalade 60 mark årligen som motprestation . Dessa 60 mark betalades ut till Sviarikis Kung och hans Jarl - och avtalet omfattade öven Uppsalakungens område. Här har vi alltså tre samtida kungar samt en Jarl. Någon Uppsala Jarl är inte känd. Sviarikes kung bör då vara "Sunnanskogskungen" eftersom dör fanns en Jarl. Uppsalakungen nör vara "Nordanskogskunhen" - och Sveakungen, unionens kung, skötte förhandlingarna - allt enligt min hypotes.
Sviarikis kung kan ha regerat från kungaborgen Nääs. Var regerade Uppsalakungen från? Skall vi börja leta? Vad hette han? Vilken av Sveakungarnas förhandlade fram avtalet? Vad hetta Jarlen? Varför delade Sviarikis kung och hans Jarl på avgiften? Varför fick inte Uppsalakungen vara med på denna delning? Det blir många frågor...
ochbdet är ju det som kanske ger svar om vi tänker i dessa banor.
Thomas