Författare Ämne: Danevirke äldre än beräknad?  (läst 2881 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Danevirke äldre än beräknad?
« skrivet: oktober 01, 2014, 20:55 »
Arkeologer har hittat porten i Danevirke:
http://www.spiegel.de/international/germany/sensational-discovery-archeologists-find-gateway-to-the-viking-empire-a-714235.html
Här anges att det kan ha varit friser som anlagt denna

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Danevirke äldre än beräknad?
« Svar #1 skrivet: oktober 02, 2014, 00:25 »
{
Citera

A Customs Station, an Inn and a Bordello

At a press conference Friday, Tummuscheit's team announced a further find -- one that they are calling a "sensation." The researchers have discovered the only gate leading through the Danevirke, a five-meter (16 feet) wide portal. According to old writings, "horsemen and carts" used to stream through the gate, called "Wiglesdor." Next to it was a customs station and an inn that included a bordello.


Alltid lär man sej något.

Hittills har jag aldrig stött på en berättelse om ett 'bordell' - eller motsvarande - inom den forn-nordiska litteraturen.

Det ända jag minns om saken härstammar från dom romerska källor (Tacitus eller Caesar), där det kort refereras att dom germanska männen ansåg det som ett givet tabu att ha könlig umgänge med kvinnor - innan dom kommit till mogen ålder och blivit vigda därtill...

Vet någon vilka "gamla skrifter" arkeologen Tummuscheit här refererar till?
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Danevirke äldre än beräknad?
« Svar #2 skrivet: oktober 02, 2014, 00:39 »
Bordeller har nog funnits i alla tider, men hur man kan se sånt på ett rum framgrävt efter mer tusen år förstår jag inte. Att vi inte läser om bordeller beträffande Sverige beror förstås på att vi över huvud taget har urdålig kunskap om vår tidiga historia. Dessutom var det säkert ingen som reagerade på bordeller innan de kristna kom.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Danevirke äldre än beräknad?
« Svar #3 skrivet: oktober 02, 2014, 15:11 »
Min danske kollega sägar att detta är en gammal nyhet