Författare Ämne: Kvinnliga "krigargravar" - vad betyder dom?  (läst 47980 gånger)

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Kvinnliga "krigargravar" - vad betyder dom?
« Svar #100 skrivet: oktober 08, 2014, 16:19 »
Carl Tomas
Jag tror inte på slavar som roddare på vikingaskeppen. Då skulle man behöva sätta av folk som bevakade dem under anfallen så att inte slavarna hittade på något. Skulle skeppen vara effektiva måste säkert alla kunna både slåss och ro. Det var ju detta som var vikingarnas styrka.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Kvinnliga "krigargravar" - vad betyder dom?
« Svar #101 skrivet: oktober 08, 2014, 16:22 »
Jag tänkte närmast på hemresan. Hade man för många stupade borde man vilja ersätta dem med annat folk. Få var troligen frivilliga till denna syssla. En vakt klarar att vakta flera roddare.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Kvinnliga "krigargravar" - vad betyder dom?
« Svar #102 skrivet: oktober 08, 2014, 16:29 »
Problemet med kvinnor på vikingaskeppen var säkert inte att kvinnorna inte dög till att slåss utan de kunde vålla bråk. De kvinnliga pirater det talas om är mycket få och det som finns bevarat är romantiska berättelser som kanske överdriver deras roll. Dessutom var de skeppen lite större med mindre trängsel.
Det är samma skäl som att armeer fram till vår tid inte haft några kvinnor med annat än i trossen. Befälhavarna hade ibland med sina fruar men de bodde för sig.
Dels var man rädd att karlarna skulle slåss om kvinnorna, men också att förälskade karlar skulle ägna mer tid åt att försvara sin kvinna än åt att slåss med fienden.

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Kvinnliga "krigargravar" - vad betyder dom?
« Svar #103 skrivet: oktober 08, 2014, 16:31 »
Carl Thomas

Slavar vid årorna på hemfärd kan säkert fungera. Vara en bra lösning rentav eftersom det var trångt på båtarna.

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Kvinnliga "krigargravar" - vad betyder dom?
« Svar #104 skrivet: oktober 08, 2014, 18:49 »
Citera
Carl Tomas
Jag tror inte på slavar som roddare på vikingaskeppen. Då skulle man behöva sätta av folk som bevakade dem under anfallen så att inte slavarna hittade på något. Skulle skeppen vara effektiva måste säkert alla kunna både slåss och ro. Det var ju detta som var vikingarnas styrka.
Det är tydligt att nordmän, som kom i en flotta med skepp, aldrig lämnade skeppen obevakade. Ca 1/3 av bemanningen, tillräckligt för att ta ut skeppen en bit från stranden, lämnades alltid kvar vid skeppen. I Frankrike under 800-talet nämns befästningarna  (en halvcirkel) i anslutning till där skeppen lastades av. Dessa vallar/pallisader försvarades.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Kvinnliga "krigargravar" - vad betyder dom?
« Svar #105 skrivet: oktober 09, 2014, 09:28 »
Hur vikingarna agerade i olika situationer har ju varken du eller jag en aning om. De agerade naturligtvis olika allt efter omständigheterna, annars hade de inte varit så framgångsrika.
Vad jag talar om är de tidiga vikingaattackerna, de som verkligen är unika, och de pågick säkert bara under några timmar. Men naturligtvis hade de koll på sina skepp även då, och att ha slavar i skeppen skulle ju gjort problemet än större.
Sedan tvivlar jag på att de verkligen lämnade en tredjedel av styrkan kvar vid skeppet om de överföll en enslig by eller kloster. Och det var ju oftast sådant det handlade om i början enligt engelska källor.

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Kvinnliga "krigargravar" - vad betyder dom?
« Svar #106 skrivet: oktober 09, 2014, 12:46 »
Går vi till anfallen mot England resp Frankrike från ca 800-talet, så är detta inte början på en aktivitét. Det är fortsättningen på åtskilliga 100 års aktivitéter. Det innebär att de flottor som attackerade hade väl beprövade taktiker och rutiner i samband med attackerna.

I detta ingick skyddet av skeppen, med vall/pallisad vid landstigningsplatsen (om man avsåg stanna dagar/veckor resp en styrka på ca 1/3 kvarlämnades (alltid) för skydd av skeppen. Dessutom är denna taktik ärvd från Medelhavets sjöfararnationers traditioner.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Kvinnliga "krigargravar" - vad betyder dom?
« Svar #107 skrivet: oktober 09, 2014, 13:27 »
Vetgirig. Du slår fast saker i ditt inlägg ovan och säger att: så här var det!

Dels att vikingar byggde befästningar på stranden vid sina skepp, dels att detta är ett arv från Medelhavets sjöfarande nationers traditioner, dels att 1/3 del av krigarna alltid stannade kvar för att försvara skeppen. Tre påståenden alltså.

Vilka källor har du till dessa tre påståenden?

Om du skrivit att du TROR att så här var det skulle jag inte reagera.

Att påstå att vikingar följde medelhavsnationers traditioner lär vara ytterst svårt att föra i bevis, dela måste du ta fram fakta om att medelhavs nationer byggde försvarsverk, dels bevisa att det var en tradition, dels bevisa att vikingar snappat upp denna tradition - och att använde sig av den.

Det bör också vara svårt att bevisa att vikingar alltid lämnade en tredjedel av besättningen vid skeppen. För att bevisa detta måste du inventera alla räder samt få fram bevis på att en tredjedel av deras besättning verkligen lämnades vid skeppen.

 I och med att du inventerat samtliga landningsplatser för samtliga räder borde det bli relativt enkelt att finna om dessa landningsplatser har lämningar av vallar och palissader.  ;)

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Kvinnliga "krigargravar" - vad betyder dom?
« Svar #108 skrivet: oktober 09, 2014, 16:57 »
Jag kan bara instämma med Carl Thomas.
Dessutom skrev jag uttryckligen att jag talade om de tidiga attackerna, d v s före epoken du talar om.

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Kvinnliga "krigargravar" - vad betyder dom?
« Svar #109 skrivet: oktober 09, 2014, 19:24 »
Kolla beskrivningarna över nordbornas "läger" vid attackerna under 800-talet mot Frankrike. Den enda lägerplats jag inte minns haft befästningar är Schillyöarnas vinterläger. I varje fall hittade inte arkeologerna några spår och det stämmer med texterna.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Kvinnliga "krigargravar" - vad betyder dom?
« Svar #110 skrivet: oktober 09, 2014, 20:18 »
Här lite info om vikingatåg i Frankrike, baserad på Vogels bok :
http://www.fotevikensmuseum.se/art_100/viking_art113.htm

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Kvinnliga "krigargravar" - vad betyder dom?
« Svar #111 skrivet: oktober 09, 2014, 23:32 »
Karlfredrik, jag har en liknande karta, mer detaljerad - samt försedd med årtal för attackerna, intresserad?

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Kvinnliga "krigargravar" - vad betyder dom?
« Svar #112 skrivet: oktober 10, 2014, 00:27 »
Bifogar bilden i alla fall.... källa okänd...sorry

Historia är färskvara.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Kvinnliga "krigargravar" - vad betyder dom?
« Svar #113 skrivet: oktober 10, 2014, 11:23 »
Carl Thomas - hur säker är din karta? Jag tackar ändå, med reservation. Vogels karta baseras på standardverket om vikingar i Frankrike, har du en bättre så är det fritt fram att presentera den.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Kvinnliga "krigargravar" - vad betyder dom?
« Svar #114 skrivet: oktober 10, 2014, 13:01 »
Karlfredrik, sorry, jag minns faktiskt inte varifrån bilden kommer..  Jag tror att den är seriös - du dår testa lite..

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Dren

  • Novis
  • Antal inlägg: 15
SV: Kvinnliga "krigargravar" - vad betyder dom?
« Svar #115 skrivet: oktober 10, 2014, 15:38 »
Bifogar bilden i alla fall.... källa okänd...sorry




Denna diskussion ni för är alldeles för avancerad för mig - men den där bilden , oj! Jag trodde aldrig det rörde sig om så många attacker! Ser ju ut som rena rama utrotningskriget mot alla "fransmän" som bor vid kusterna eller nära en flod.
Såg en karta över muslimernas korståg i Spanien - men jag tror vikingarna gjorde fler "korståg" i Frankrike ändå.

Finns det beskrivet någonstans hur många civila vikingarna dödade? Brukade de vanligtvis döda alla de kom åt? Vad gjorde de med kyrkor de hittade på alla dessa räder?

Utloggad Historikus

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 508
    • Fra romertid til vikingetid
SV: Kvinnliga "krigargravar" - vad betyder dom?
« Svar #116 skrivet: oktober 10, 2014, 16:04 »
Karlfredrik, sorry, jag minns faktiskt inte varifrån bilden kommer..  Jag tror att den är seriös - du dår testa lite..
Thomas

Jeg har taget et par løse tjek her og dér - fx. Nantes ved floden Loire, der plyndredes af en vikingehær fra ’Westfaldingi’ år 843 samt flere af togterne mod Paris. Det ser ud til at stemme. Rollo's togter og plyndringer i Bayeux årene 890-92 er nævnt som 889. Der er enkelte acceptable forskydninger på +- 1 år i mange af annalerne, så det er vel ok. Rollo angriber Chartres d. 20. juli år 911. Den er også med.

Læg mærke til at flertallet af togterne ser ud til at ligge i 800-tallet, med start i 840'erne og året ud. Togter i 900-tallet er nævnt 903, 910, 911, 913, 919, 921, 927, 936, 937, 938, 944 - og ser ud til at være placeret i området mellem floderne Seinen og Loire - med stor tæthed ved Nantes og floden Loire med bifloder.

Jeg er ikke helt klar over, hvem der som høvding og leder opererer i 900-tallets togter. Fx. véd jeg, at Bjørn Jernside og Hasting fortsætter (efter deres udflugt til Middelhavet) deres aktiviteter i Frankrig (866, 867, 868, 869, 872, 873, 874, 882, 890). Først år 892 lander Hasting for første gang i England - Milton i Kent - med 80 skibe.
Man kan ikke se træerne for bar skov!

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Kvinnliga "krigargravar" - vad betyder dom?
« Svar #117 skrivet: oktober 10, 2014, 17:26 »
Sven "lagman" Rosborn gjorde en interaktiv digital version på svenska efter Vogels bok där man kunde trycka på olika platser på Frankrikekartan. Sven hade tänkt att ge ut en bok om vikingarna i Frankrike med mig som medförfattare.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Kvinnliga "krigargravar" - vad betyder dom?
« Svar #118 skrivet: oktober 10, 2014, 18:00 »
Jag har sökt på bilder för att försöka hitta källan till denna karta - men hittills ingen tur med det :(

Jag ör inte söker på att jag har rätt - men kanske jagvhittade kartan på en Fransk sida om vikingar och deras plundringar. Jag kan inte Franska - men det kan vara värt ett försök för de som kan detta vilda språk.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
Historia är färskvara.