Så hva var ditt poeng?
---
Forøvrig hadde den norske leidangsflåten ett ry som ingen andre allerede under 1000-tallet. Dette holdt seg fram til 1300-tallet. Den ble basert på de gårder som der fantes - langs hele kysten og "så langt inn i landet som laksen springer".
Fiskere var de alle sammen. Uten fisk ingen leding.
At de fleste i også dyrket sine haver og jorder endrer ikke en tøddel på det. Widgrens utmerkete bok er mao. ikke relevant. Derimot er placeringen av Husebyer og Trelleborger intressant - samt et nærmere ettersyn av den ledingsplikt man kan finne etter de skandinaviske kyster og skærgårder - oppdelt i hundare, skipsreder og fylkinger.
Ser du på et uddrag af teksten udenfor kontekst, kan jeg godt forstå du spørger. Men ellers er spørgsmålet irrelevant.
Jeg refererer til en
svensk undersøgelse af
landbruget som hovedbeskæftigelse - og sammenholder denne med placeringen af runesten fra vikingetid - og konstaterer et rimeligt stort sammenfald. Fakta: der var rigtig mange bønder i de svenske landskaber. Og runestenene viser, at en del af dem også var vikinger.
At der i Norge kan ha' været et andet forhold mellem fiskere og bønder - kan jeg ikke svare dig på. Det, jeg ved er, at arkæologiske undersøgelser på Jæren viser en ændring omkring 200 e.kr. i bosættelser, landbrug og kvæghold - en indmark-udmark-struktur - hvor bl.a. stenstrenge samler, forbinder og adskiller de mange nye smågårde.
Noget tyder på at også landbruget vandt indpas i de norske landskaber. Leding, som før nævnt er interessant, men omdiskuteret. En del holdninger mener at denne først blev indført efter år 1000.
Skuldelev 5 skibet, en snekke fundet i Roskilde Fjord, er bygget ca. 1030 muligvis på Sjælland. LxBxH: 17,3m x 2,6m x 1,1 m. Mandskab: 26 årer / 30 mand. Skibet er bygget af dansk eg, ask og fyr, til dels af genbrugstræ fra andre skibe.
Eksperterne mener skibet har været anvendt som ledingsskib. Analyse af en reparation viser, at skibet sandsynligvis er blevet repareret i Sognefjord mellem 1060-80.
Skibet har hørt til blandt 13-sesserne - de mindste langskibe i en krigsflåde. Langs den øverste bordgang ses endnu dele af skjoldremmen, hvor skjoldene var anbragt, og på 6. planke agter i bagbord side ses en indskåret dekoration. Skibet var ideelt til sejlads i de danske farvande og i de korte, krappe bølger på Østersøen. Gennemsnitsfarten på længere ture har været 6-7 knob i gunstig vind, og topfarten formentlig det dobbelte.