VemVet har uppenbarligen förmåga att analysera, vilket flera av er inte har.
Nej, man seglar på fem dagar från Danmark till Birka (ej öland) och sedan fem dagar till ryssland. Med Adams kordinater hamnar man någonstans i Jönköpingstrakten.
Fem dagars seglats gäller ju ANSGARS birca. När det gäller kyrkans verksamhet vid Adams egen tid, så utpekas en ort som har Jumne i söder och ligger mitt i Östersjön. I ett annat kapitel (som jag inte hittade), så nämns att birca ligger i höjd med Kurland.
Sammantaget finns ingen annan rimlig plats för det med Adam samtida birca än Öland. Av arkeologi, så vet vi dessutom att större kyrkliga investeringar, med början vid Adams tid enbart kan lokaliseras till Kaupang (Köpingsvik).
Det finns heller ingen annan rimlig plats för Ansgars birca, än Mälarområdet och Björköstaden, vars egennamn dock inte är känt med säkerhet.
Du skrev tidigare om handelsrätt från 600 -700-tal apropå Birka, men kollar man uppgiften så verkar det första dokumentet vara från 1100-tal, och äldsta svenska lagen var väl från 1300 om jag minns rätt. Så dina tidsangivelser verkar inte alltid så pålitliga.
Jag vet vad du håller på med Hans, men den glädjen skall du inte få.
Emellertid så läser du knappast mina texter. Då hade du sett att jag nämner att denna handelsrätt är förutsättningen för det handelsbaserade imperium Rus bygger upp. Just detta att Rus förmår övertyga 100-tals, kanske 1000-tals stormän (många kungliga) att gå med i en handelsallians till allas gemensamma fördel, vilket således är basen för Kiev-Rus existens. För den sakens skull anlägger de, med de lokala stormännens välsignelser, handelsplatser understödda av garnisoner längs de 2 genomgående vattenlederna från Finska Viken mot Svarta- resp Kaspiska Haven. Garnisonerna upprätthåller handelsrätten och tar in avgifter från köpmännen för sitt skydd, samt skyddade handelsmännen medan de färdades ("polisverksamhet"). Utanför handelsplatsens jurisdiktion gällde regionens vanliga lagar och samhällssystem, dock att färd mellan 2 handelsplatser gav skydd enligt handelslagstiftningen (jmf gutarnas avtal med svearna). Handelslagstiftningen är själva förutsättningen för att överhuvudtaget anlägga en större handelsplats, så det är faktiskt bara att se på den äldsta dateringen i resp anläggnings arkeologi, för att se när en region accepterar dessa birca-lagar. Det blir överallt, även för Björköstaden, 6-700-talet (Björköstaden ca 750, Kaupang 650-700)