Författare Ämne: Är denna Jesustext äkta?  (läst 2665 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Är denna Jesustext äkta?
« Svar #1 skrivet: augusti 17, 2014, 08:26 »
Det finns förstås inga äkta Jesustexter, Jesus skrev inget själv och det som finns är ju skrivet ett bra tag efter hans död.
Men det här verkar helt klart en bluff. Kanske för pengarnas skull, men kanske och för att misskreditera kristendomen.
Då var ju den bok Lena Einhorn (heter hon väl) skrev för ett antal år sedan där hon spekulerade i att Jesus aldrig dog på korset intressantare. Att man kom på att han var romersk medborgare och inte fick korsfästas så han togs ned innan hann dö och tillfrisknade efter några dar, om jag nu minns rätt.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Är denna Jesustext äkta?
« Svar #2 skrivet: augusti 17, 2014, 18:42 »
Med "äkta" menade jag givetvis om det var en modern förfalskning.

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Är denna Jesustext äkta?
« Svar #3 skrivet: augusti 17, 2014, 19:01 »
Det är ju omöjligt att veta om ingen teknisk undersökning tillåts, och om den inte tillåts kan man nog utgå från att det är bluff.
Speciellt upplysningen att Jesus skulle att förutspått att Mohammed skulle födas gör ju att det verkar klar bluff.

Utloggad Bäckahästen

  • Medlem
  • Antal inlägg: 64
SV: Är denna Jesustext äkta?
« Svar #4 skrivet: augusti 18, 2014, 06:11 »
Det första jag tänkte på när jag läste om detta är att det är en nutida förfalskning gjord av någon som vill visa att islam är den rätta religionen och att kristendomen är helt fel ute.

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Är denna Jesustext äkta?
« Svar #5 skrivet: augusti 18, 2014, 08:35 »
Jo, det mesta tyder på det. Att någon muslimsk grupp velat påpeka att kristendomen är bluff medan islam är den rätta läran. Men i så fall är det ju klumpigt gjort. Det kan väl inte vara många som tror att Jesus skulle ha spått Muhammeds födelse många hundra år senare. Det verkar rätt meningslöst.