Författare Ämne: Vikingagrupper tar avstånd från högerextremisters användande av vikingasymboler  (läst 5606 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Vikingagrupper tar avstånd från högerextremisters användande av vikingasymboler:
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article19317289.ab
Jag tycker det är en viktig markering-

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
Det är mycket viktigt. Hembygdsrörelsen har också drabbats av att extremhögern vill utnyttja hembygden som tillhygge mot invandrare, och hembygdsfolket har reagerat kraftfullt.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
Mycket viktigt! Varje institution, förening, sammanslutning och individ måste säga ifrån och markera vid varje tillfälle som ges!!!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
Ja. Det kommer nog att fungera. Jättemycket.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
Självklart fungerar det!  Dessa nazistiska grupper och individer är nuförtiden utåtriktade och söker förtvivlat skapa sig en plats i samhället.  Vi andra kan visa att den platsen inte är större än det utrymme dom fysiskt upptar. Som aktiv nazist ska man känna sig annorlunda, utfryst, motarbetad och oönskad.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
Det fungerar lika bra som "A non smoking generation" samt alla andra drogkampanjer samhället genomför. Det skapade fler ungdomar som drack, fler som testade droger.
Det fungerar även lika bra som när en skola ska vara snäll mot muslimen och inte sjunga psalmer, nationalsång samt undvika kyrkan. Eller som när man inför Halal på McDonalds och Max.


SvP är själva beviset för vad jag säger - all kampanj mot SD, all ovilja mot att "ta debatten" - skapade SvP. Hade man diskuterat invandring som normala människor i detta land, dvs som resten av världen, så hade man inte fått denna utveckling.
Vikingar i Pridetåget leder nu till att ännu fler unga, arga arbetslösa svenska pojkar går med i SvP. Grattis.

Man skapar nazister, helt enkelt. Men för all del, naivitet och ren dumhet är ju ledordet i Sverige numera, så det blir säkert bra. Jättebra.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
Rent skitsnack! Antalet ungdomar som dricker och röker har minskat drastiskt!  Du använder argument som visat sig vara ohållbara för långe sen!


Nazismen gror betydligt bättre bland utsatta personer med mycket låg utbildning som söker någon att lägga skulden på, och som gärna försöker skapa sig en exklusiv identitet som gör dom immuna mot skulden.


Nu är många nazister tragiska fall som egentligen behöver hjälp, men oavsett detta ska vi begränsa utrymmet genom att inte ge dom möjlighet att använda sig av vår gemensamma historia för att skapa sin egen identitet.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: avstånd från högerextremisters användande av vikingasymboler
« Svar #7 skrivet: augusti 06, 2014, 19:19 »
Frågan var missbruk av historien och historiska symboler av extrema grupper. Debatten om det så kallade "mångkulturella samhället" är en helt annan fråga.
Jag tror knappast nynazismens orsaker är eventuellt mobbande av SD. Det gäller betydligt mer än att skicka hem invandrare & flyktningar och avskaffa u-hjälpen. Det är en militaristisk dröm om starka hjältemodiga män som med våld gör sig av med motståndare och likriktar landet under en ledare.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Nu har jag rensat bort off topic-inlägg och rena otrevligheter. Håll er till ämnet tack.
/Johan - Admin
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
Visst är det mycket viktigt att vikingagrupper tar avstånd från nynazisternas missbruk av vikingasymboler, men nog är det också ett problem att historievänner öppet lyfter fram åsikter som stämmer helt med nynazisternas. Detta kan ju också brukas av extremisterna och ge ett intryck av att historien på något sätt stödjer vansinnet.

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
Eller också är det "nynazisterna" som lyfter fram vissa åsikter som stämmer överens med historievännernas....

Det är de förment "goda" människorna som i sin halstarrighet tävlar om vem som kan vara mest politiskt korrekt och ger sig själva tolkningsföreträde i tidningar, tv och andra forum (!) som göder dessa avarter, precis som Supergeten säger! Jag tänker aldrig låta mig stigmatiseras av en historisk parentes som inträffade för över sjuttio år sen.
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
Tack Adils
Du bekräftar det jag skrev.

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
Du har inte ens en blek aning om vem jag är eller vad jag tycker. Livet är för övrigt alldeles för kort för att hinna bilda sig en klar uppfattning om någonting. Min insikt är att intellektet är ett mycket trubbigt instrument, oavsett hur slipat du tror att det är, och totalt underlägset intuitionen. Jag låter således "min känsla för saken" styra och skulle aldrig nedlåta mig till att engagera eller identifiera mig med någon annan grupp av människor överhuvudtaget. Jag är inte helt på någons sida, eftersom ingen är helt på min.
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
Vad är för övrigt en högerextremist? För mig är det en folkpartist eller moderat.......
Hell thir regin donaraz!