Nej, här har du fel! I ett mycket kort perspektiv så skulle inte Stockholm ha upphört att vara en stad även om hela befolkningen hade evakuerats över en natt pga en annalkande kärnvapenanfall. Det skulle då vara en övergiven stad precis som Pripyat var dagen efter den utrymdes. Och därefter förändras inte detta till nästa dag, och inte till nästa år heller
Vid någon punkt slutar ju dock en övergiven stad vara en stad i presens. En stad som evakuerades i förra veckan, eller till och med förra året, är väl fortfarande en stad. Men är Priypat som övergavs för 26 år sedan, och som dessutom knappast lär återbefolkas inom överskådlig framtid, är kanske inte det längre? Ingen räknar längre Pompeii som en av Italiens städer. Däremot så kan man ju förstås tala om Pompeii som en romersk stad, men då refererar man ju till någonting som
var, inte någonting som
är. Men är den här diskussionen ens relevant för ämnet?
Du glemmer helt Aros (Århus) på den anden side af sundet. Aros er fra begyndelsen af 900-tallet beskyttet af en jordvold med en palisade på toppen. Foran ligger åen som en naturlig voldgrav. Som det ses er byen struktureret med parceller.
Min intention var inte att lista upp alla städer som vi känner till från de olika perioderna. De jag nämnde var endast exempel.
Då får du ett problem eftersom arkeologer här nere menar att Uppåkra och det tidiga Lund hade en liknande struktur.
På vilket sätt är det mitt problem? Om arkeologerna kunde visa att så var fallet, visst. Fine. Men vad jag har sett så har man faktiskt inte publicerat någonting som visar på detta. Sen tror jag mycket väl att man tänker sig att Uppåkras struktur var lik Lund, i alla fall i jämförelse med tex Birka. Å andra sidan gäller det även Gamla Uppsala, så jag vet inte riktigt vad det skulle bevisa?
Du kan inte jämföra Birka med Hedeby eftersom Hedeby var nästa tre gånger så stort till ytan.
När blev storlek avgörande för att man ska kunna jämföra två platser? Att Hedeby och Birka ofta sorters in under samma grupp vikingatida handelsplatser beror förstås på att de liknar varandra i strukturen (tomtindelning, organiserad stadsplan med gator, stadsvall osv) och är grundade ungefär samtidigt.