Frågvis Amatör, vad jag förstår utifrån de publikationer jag har läst så är faktiskt Uppåkras struktur dåligt känd. De "förtätningar" du pratar om är ju själva centralgården (hallarna och kulthuset) - vilket vad jag kan se inte är tätare än liknande centralgårdar på andra centralplatser (kontinuiteten är dock anmärkningsvärt lång), och Lilla Uppåkra förefaller ha varit en ganska vanlig järnåldersbebyggelse i området. Alla 20 hus stod inte där samtidigt, och 20 hus är i sig inte på något sätt extraordinärt.
Det fanns säkert ett mått av urbanitet i Uppåkra, precis som i GU. Tyvärr har jag inte kunnat se att detta riktigt kunnat beläggas ännu då de undersökta ytorna är så små, och metalldetektorfynd och geofysiska undersökningar inte är jättebra på att visa struktur.
Yngwe - beträffande Östra Aros är vad jag förstår den dominerande teorin att platsen varit GU:s hamnläge mot Mälaren, ungefär vid kvarnfallet. I anslutning till denna hamn låg troligtvis en kungsgård som kan ha hetat Ulleråker, och vars område ungefär motsvarar det område på domkyrkoberget som donerades till ärkebiskopsstolen när man flyttade den 1273. Den romanska stenkyrka som troligtvis ligger under domkyrkan (som kan vara den kyrka som Erik Jedvardsson besökte strax innan sin död) var troligtvis kungsgårdens gårdskyrka. Någon sorts stadsbebyggelse verkar ha uppstått här på 1100-talet, kanske tidigare men det har vi inga belägg för. Kanske uppstod den spontant runt hamnen och omlastningsplatsen, eller så byggdes den på initiativ av kungen, ungefär som Sigtuna 100-150 år tidigare. Det finns arkeologiska och skriftliga tecken på en medeltida stadsplan på västra sidan av ån av tidigt datum.
Edit: Yngwe, förvänta dig ingen detaljerad beskrivning av Uppåkras struktur. Jag har själv letat i publikationer, men inte hittat någon information om det. Om de senaste, tyvärr än så länge opublicerade geofysiska undersökningarna inte klargjort saken, så består undersökningarna hittills av ett bebyggelseområde avgränsat genom metallkarteringar och kulturlagerkartläggning, sökschakt som inte gått ner till anläggningsnivå och detaljerade arkeologiska undersökningar av ett par utvalda områden/byggnader. De teckningar man ser ibland på en tät bebyggelse av långhus bakom en pallisad är vad jag kan se en konstnärlig illustration av en tänkbar struktur.